Anmeldelse av The Italian Job, amerikansk film fra 2003

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 11 år

Action og spenning i en film som gjør jobben

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.04.2010]

Charlie Croker har samlet sammen en god gjeng mestere på sitt område. Sammen utfører de et kupp som var planlagt ned til minste detalj. De får med seg gull til verdien av 35 millioner dollar. Alt går som smurt helt til en av deres egne plutselig forråder dem og stikker av med alt gullet. Gjengen er nå bitter og hevnlysten og begynner på den voldsomme jobben det er å stjele verdiene tilbake...

Her får vi båter i stor fart gjennom Venezias smale kanalsystemer. Vi opplever biljakter med tre Mini Coopers i forskjellige farger. Det hører også til litt helikopteraction og motorsykler i heftig jakt. Karene tar også seg en tur opp i høyfjellet i Østerrike.

Det er litt av en gjeng som er samlet sammen. Det er nesten litt imponerende at man har klart å stable sammen så mange kjente fjes for denne filmen. Mark Wahlberg spiller oppskriftsmessig og passer godt inn i hovedrollen som den perfekte tyven Charlie Croker. Så har vi gamlefar i storheten Donald Sutherland som man skulle ønske man kunne se mer av i filmen, da hans rolle er litt vel beskjeden. Charlize Theron viser at hun er en å regne med og har et godt register som hun får vist noe av denne filmen som teamets pengeskapekspert. Med på laget er også sjåføren i Jason Statham skikkelse, dataeksperten spilt av Seth Green og sprengningseksperten som Mos Def står for. Edward Norton står for gjengens sorte får og mannen man skal ta hevn over.

Filmen er en nyinnspilling av 'The Italian Job' fra 1969. Den er likt bygget opp som sin forgjenger men har litt forskjellig hendelsesforløp. Det er gøy å se at man har klart å gjøre en ny vri på den nye filmen. Det hadde vært kjedelig om dette bare hadde vært oppgulp. Man kjenner heldigvis igjen en hel del og man får den samme stemningen som første film bygget opp. Filmskaperne har klart å skape en actionfilm med noe humor innbakt som gjør at dette aldri blir kjedelig å se på. Slutten er like intens som sin forgjenger og gjør at man fryder seg mens man ser på og den byr på mye spenning.

På regi finner vi F. Gary Gray han gjør her en relativt god jobb med å gjøre denne nyinnspillingen. Hans karriere har ikke akkurat tatt helt av men han har blant annet også som 'Forhandleren', 'Be Cool' eller 'Law Abiding Citizen'. Filmen begynner veldig lovende og det er mye actionflyt i begynnelsen, men så får man en veldig rolig periode og står litt fast etter at gullet forsvinner. Derfra bygger den sakte men sikkert seg opp mot en stor finale. Til tross for at dette virker moro å se på blir det aldri helt storslått underholdning, men er for all del en film mange nok vil elske å se og man blir godt underholdt. Dette er en passende film for en kveld med gutta eller om man bare trenger vil ha litt action i hverdagen. Som nyinnspilling når denne filmen nesten opp til originalen og står i min bok til den samme karakteren, nemlig terningkast fire.

- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Law Abiding Citizen - Tullete og rotete om ”hevn”.
- Be Cool - Vær kul, men ikke FOR kul.
- Forhandleren - Overraskende underholdende actionthriller av godt gammelt merke

• Bergenpuls
  • Flickchickcanada.blogspot.no