Anmeldelse av Jason Bournes Ultimatum (The Bourne Ultimatum), amerikansk film fra 2007

Action, Eventyr, Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 115 minutter

Jason Bournes Ultimatum - Trailer 07.05.2007

Den ultimate Bourne i godt driv

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.04.2010]

Etter flere forsøk på å forsvinne fra jordens overflate må agenten Jason Bourne kjempe en kamp for å avsløre sin fortid slik at han kan bygge en framtid. Bourne lider i tillegg av hukommelsestap og det er selvsagt ikke enkelt å kjempe. Over alt hvor han befinner seg blir han jaktet av Interpol og føderale agenter. Vi følger Bourne i jakten på sannheten på en actionfylt reise gjennom store deler av verden...

Filmen begynner i høyt tempo. Vi finner Bourne i fint driv. Enkelte ganger lurer man på hvordan det skal være mulig for Bourne å komme seg ut av situasjon, men på nesten mirakuløst vis klarer han å manøvrere seg ut og inn av de mest intrikate scenarioer. Det hele kan virke litt vel umenneskelig til tider, men det blir jo god underholdning av så man klager ikke. Man finner også tid til mye action og vi får både slåssing, og jakter til fots og med forskjellige kjøretøy, blant annet en spektakulær motorsykkel jakt der Bourne gir alt. Jason Bourne er vår tids svar på James Bond, han har til og med de samme initialene, men bare at han handler mer på egenhånd enn en Standard James Bond.

Mye av det vi kjenner som stilen fra de andre filmene er også bevart i denne filmen. Her får vi en veldig virrende kamerahåndtering med mange kameravinkler. Man blir nesten litt svimmel av all virringen med kamera, men det beskriver godt situasjonene med dette uttrykket. Det hele virker litt kaotisk i stilen som passer godt inn i en slik thriller. Klippingen og lyden er også meget godt gjennomført, noe filmen fikk hele tre Oscarpriser for. Hovedrollen blir som vanlig bekledd av Matt Damon som gjør en ganske god innsats som den superrutinerte agenten. Vi treffer også igjen Julia Stiles, Brian Cox og Chris Cooper som vi kjenner i sine roller fra de andre filmene.

Dette er en film man lett kan underholdes av i flere anledninger. 'Jason Bournes Ultimatum' er et sikkert valg for en kveld med gutta eller for den saks skyld med sin kjæreste. Det er sjeldent at en oppfølger er bedre enn sine forgjengere, men her synes jeg nettopp det. Bourne Ultimatum er en veldig god oppfølger og klarer å skape nytt blod inn i denne serien som kjørte seg litt mer fast i film nummer to. Alt er intenst og filmen holder et høyt tempo. Det skjer også veldig mye underveis. Dette er en meget severdig sak og en stødig thriller som kjører showet fult ut. Det gir også litt ekstra krydder for de som har sett de foregående filmene også. Når slutten spilles av sitter man med et smil på munnen fordi man vet at dette har vært en kul opplevelse.

- Jason Bourne - Mengder med råtøff action
- The Bourne Legacy - Grei skuring, uten toppnerve
- Gåten Jason Bourne - Gir oss mer av det samme
- Hvem var Jason Bourne - Fremdeles en fet actionthriller

- 22 July - Et noe enkelt men oversiktlig portrett av 22 juli.
- Jason Bourne - Mengder med råtøff action
- Captain Phillips - Svært spennende og sterkt om virkelig piratdrama
- Green Zone - "Jason Bourne" reiser til Irak.
- Gåten Jason Bourne - Gir oss mer av det samme

01.12.2007 sier missikick: Dette er en helt grei action film, men det at de bruker en god del håndholdt fikk meg nesten til å spy i popkornet til sidemannen.

Fire!!
08.10.2007 sier GelebarNa: Kunne vært den beste actionfilmen på noen år, hadde det bare ikke vært for filminga. Jeg vurderte rett og slett å forlate filmsalen grunnet dette patetiske forsøket på å få publikum til å føle seg tilstedeværende. Ellers bra skuespill fra Matt Damon
23.09.2007 sier Stormen: Bra omtale, Cikey :)
19.09.2007 sier karma: jada... det er på sin plass noen ganger. Men falt altfor mye igjennom her endel steder. Fulgte du godt med så du tydelig at det skjedde fint lite og at "ristingen" var en enkel løsning for å lage action..
18.09.2007 sier tnt: Jeg syns virkelig filmingen var til dels med på å lage den gode actionstemningen i filmen. I slosscenene ble man nesten en del av "fighten" og for alle som har vært i håndgemeng en gang eller to vet dere at det fort kan virke veldig uoversiktlig midt oppi det hele. Syns derfor dette førte til at filmen ble veldig dynamisk, men klart dette er en smaks-sak så jeg har full forståelse for at en del ikke liker det.
18.09.2007 sier damaged: fin film, men reagerte på rotete kameraføring jeg og ja.. skjønner naturligvis at det er med vilje - og jeg ville normalt elsket det. NYPD som har spesiell kameraføring er feks dritbra. Men her opplevde jeg at jeg og andre satt og smålo og lurte på hva faen skjedde i de lengste "riste kamera"-sekvensene!

Men for all del, bra film!
18.09.2007 sier karma: underholdene og likte den.. noe jeg IKKE likte var filmingen som var så rotete og håndholdt til tider. Sikkert for å skape en følelse av å være en tilstedeværende betrakter. Men syns bare det blir tåpelig at kamera skal ristes i hytt å pine bare fordi det er en slåsskamp eller biljakt. Billig triks for å skjule feil og minner litt om "data" forvrengte stemmer på pop sanger bare fordi de ikke klarer å holde rene toner..
17.09.2007 sier tnt: Vil bare si at dette var en fantastisk action/thriller. Og dette er ikke til tross for at Matt Damon (det skrives Damon Cikey) men det er Matt Damon som er en av grunnene til at filmen er så bra.
Jeg sitter med følelsen av at jeg har sett årets beste film i sin kategori hvertfall. Det er hvertfall den beste filmen i en allerede solid filmserie og den seiler opp som en av mine all times Actionfilmer.
15.09.2007 sier Cikey: Selv om Matt Daemon er med? Det er mye man kan si om Matt, men en dårlig skuespiller er han da ikke!

I the Departed spillte han jo glimmrende, og de andre Bourne filmene er ikke akkurat dårlige de heller ;)
12.09.2007 sier Carl: Denne skal visstnok være bra selv om Matt Damon er med...

• Filmfeber.no
  • StudVest
  • Gamereactor.no

Ludlum Entertainment, The Kennedy/Marshall Company, Universal Pictures, Bourne Again, KanZaman Services