Anmeldelse av Weird Science, amerikansk film fra 1985

Sci-Fi, Komedie, Fantasi, Romantikk Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 12 år

For mye av det elleville...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.04.2010]

Gary Wallace og Wyatt Donnelly er to unge nerder som har sine fantasier om kvinner som de aldri tror de kommer til å få sjansen på. Jentene er på en helt annen planet i forhold til dem. Men en dag tar de skjeen i egen hånd når de ser på en gammel Frankenstein-film. De setter igang med et prosjekt om å lage drømmedamen og vekker henne til live. De kaller henne for Lisa. Hun er en hot berte som lager mye oppstyr. Hun tar dem med på ville eventyr de ikke trodde at eksisterte...

Det å skulle vekke til live en egenlaget dame er en vill ide for en film. Nesten litt for vill. I alle fall i forhold til tiden dette er laget under. Spesielt når de bruker datamaskinen for å skape henne. Konseptet er veldig enkelt og burde nok heller vært realisert på en annen måte. Hva med at det kom en dame fra verdensrommet eller noe annet som virker mer sannsynlig? Men når man en gang velger å se filmen må en bare finne seg i at det hele føles litt teit. Og hvis man trodde at det endet der, tar man skrekkelig feil for det er rom for mange like ville påfunn i filmen. Det hele byr på så rare ting at man ikke helt vet hvor dette bærer hen.

Litt overspilling er det også, men det passer greit inn med filmens andre nonsens. Man forventer seg ikke så stødig skuespill i en slik film. Når det er komedie som dette så kommer man liksom unna med ting i forsøket på å være mer morsom. I hovedrollene finner vi Anthony Michael Hall (Breakfast Club, Dark Knight) og Ilan Mitchell-Smith, som gjør et greit nerdepar på film. Kelly LeBrock spiller den lagede damen Lisa og gjør en helt grei innsats. I tillegg er det utrolig artig å se en pur ung Robert Downey Jr. (Iron Man). I tillegg møter vi det kjente fjeset Bill Paxton som vi kjenner fra filmer som Titanic, Terminator og Aliens. Og man legger også merke til karakteristiske Michael Berryman (Gjøkeredet, The Hills Have Eyes) som en drapsmutant.

Spesialeffektene i datagrafikk var sikkert voldsomt tøffe i 1985, men i dag ser det bare helt teit ut. I tillegg virket det helt usannsynlig for tiden det er laget under. Filmen er laget av John Hughes som både står for både manus og regi. Han har laget andre mer vellykkede filmer som Breakfast Club, Skulk Med Stil og Hjemme Alene. Her får han det ikke helt til. Og det til tross for den litt syke og elleville ideen.

Jeg kan vel med trygghet si at jeg har sett en god del filmer som er mye bedre enn denne. Den er igrunnen veldig middelmådig, men gjorde det relativt bra på kino da den kom ut tilbake i 1985. Det ble også laget en TV-serie ut fra filmen som kom ut i 1994. Filmen har noen sider som gjør den litt artig å se, men da må en innimellom svelge at det hele kan bli litt for dumt. Selv om dette aldri blir helt vellykket finner man litt underholdning i filmen, men dette var nok bedre underholdning på midten av 1980-tallet enn det er i dag. For dere som så denne på tiden den var ny eller når dere var liten kan nostalgien nok gjøre at filmen føles som litt bedre. Dette holder for meg til en svak treer og en film som kanskje er litt for ellevill, selv etter min smak.

- Uncle Buck - John Candy i storform som alles favorittonkel
- Neste stopp Chicago - Det som skulle blitt en kort tur hjem blir et langt mareritt...
- Skulk Med Stil - En skulker med stil
- The Breakfast Club - Interessant situasjonsdrama for ungdom