Anmeldelse av El Cid, amerikansk film fra 1961

Biografi, Drama, Romantikk, Krig Spilletid: 182 minutter

Glemt liten severdig klassisk sak

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.04.2010]

Historien begynner i Spania 1080 år etter Kristus' fødsel. Det er et krigsherjet og ulykkelig land, halvt kristent og halvt maurisk. Vi får her beretningen om Rodrigo Diaz av Bivar, kjent i historien og fra legenden som El Cid. Han var en alminnelig man som ble Spanias største helt. Han var hevet over religiøst hat og kalte kristne og maurere til krig mot en felles fiende som truet Spania. Fienden samlet troppene sine på den andre siden av middelhavet på Afrikas nordkyst. Fienden var den afrikanske emir Ben Yussuf.

Historien er ikke helt rett fram slik man kanskje hadde trodd om en slik legende. I begynnelsen blir El Cid anklaget for forræderi og han må virkelig kjempe for å vise sin egentlige uskyld i denne saken og for sin ære. Han må vise for kongen og ikke minst for hans kvinne hvor hans ære egentlig ligger. Dette er virkelig intrikate saker som El Cid har rotet seg inn i. Han har mye å bevise for andre, men vet med seg selv at han bare har handlet med hjertet sitt. El Cid er med andre ord en kjernekar tvers igjennom som satt Spanias folk framfor seg selv.

Da jeg lånte denne filmen av en kamerat hadde jeg ikke hørt om den en gang. Men når jeg så hva den handlet om og så skuespillerne var dette en film som virkelig pirret meg til å se. Det er spennende når en oppdager nye filmer på denne måten. Her er det maktkamper, krig og kjærlighet. Vi får se ridderlignende kamper med både lanse, sverd og andre våpen som tilhørte denne tiden. Disse kampene inneholder mye spenning og er spektakulær å se på. Slagene er det gjort mye innsats i å framstå som mye spektakulær action og underholdning for oss som ser på. Man bryr seg om historien som fortelles.

Charlton Heston er jo en framragende skuespiller og han viser også i denne filmen hvorfor han er så høyt ansett som skuespiller. Han gjør en god karakter som helten El Cid. Jeg har ikke tenkt gjennom det før men han ligner faktisk litt på en av 1990-tallets mest berømte filmhelter, Arnold Schwarzenegger, bare uten de svulmende musklene, men det han ikke har av muskler tar han igjen på overbevisende skuespill. Den andre store stjernen i denne filmen er Sophia Loren, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har sett noe særlig film med henne før, så det var artig å se henne fra sin storhetstid. Hun gjør en ganske ganske stødig innsats og har en veldig utstråling på filmlerretet.

Filmen framtoner seg som litt klassisk og episk innimellom. Dette er blitt en film man virkelig kan plukke opp. Man imidlertid ha litt god tid fordi den varer i nesten tre hele timer. Det er flott å se sånne store produksjoner med så mange statister involvert. Man vet at dette ikke er juks som man i dag ville gjort med datamaskinens hjelp. Det kan også nevnes at filmen ble nominert til hele tre Oscars og det skulle vel bare mangle med dette Oscarfrieriet. Her ble det nominasjoner i kategorier som beste scenografi, beste originalsang og beste filmmusikk. Dette framstår som god underholdning selv den dag i dag og det gjør at dette står til et solid terningkast fire og en anbefaling om man liker klassiske storfilmer.

- Helter i Telemark - Underholdende om norske helter i en britisk innpakning
- The Fall of the Roman Empire - Stor episk film av godt gammelt merke om Romerriket

• Las Vegas Review-Journal
  • Derekwinnert.com