Anmeldelse av From Paris with Love, fransk film fra 2010

Action Spilletid: 93 minutter

From Paris with Love - Trailer 15.12.2009

Flau Travolta i hjernedød actionfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.03.2010]

Vi følger regjeringsagenten James Reese ved USAs ambassade i Paris. Han drømmer om å komme seg oppover i systemet. Han får sjansen da agenten Wax kommer til byen og blir hans nye partner. Wax er en veldig sadistisk fyr som alltid klarer å hamle opp med alt og alle. Sammen drar de rundt i Paris og skyter 'ondinger' i sitt oppdrag. De fleste av skurkene som dør er Wax sin fortjeneste, siden han er så überdyktig...

Dette er en skikkelig mannefilm med masse og store våpen og en hel del action. Det er mye det vanlige showet der en mann klarer å utmanøvrere mange fiender. Man har selvsagt sett alt dette fra før og filmen bringer ingenting nytt inn i sjangeren. Det er også til tider litt mye action og litt lite handling. Man sper ut filmen med action og det har fungert før det, men her føles det ikke alltid så vellykket. Filmen forsøker seg også på morsomme replikker med 'punchline' men det skal mer til enn at karakteren Wax lirer av 'Wax on, wax off' for at dette skal bli minneverdig.

John Travolta spiller den karismatiske Wax og han skal er så tøff han kan. Men dette er dessverre ikke en av hans beste roller og det å barbere alt hår på hodet utenom hans smultring ser ofte mer rart ut enn å gi rollefiguren kulhet. I den andre hovedrollen finner vi den langt mindre profilerte Jonathan Rhys Meyers som man kanskje kjenner igjen fra 'Mission - Impossible 3'. Uheldigvis for ham var nok ikke det lureste rollevalget for hans del. For denne filmen er ikke så mye å rope hurra for. Han er også alt for tam i sin rolle og bringer ikke noe dynamikk til filmen. Disse to fungerer ikke så godt sammen som filmkamerater heller til tross for sine ulikheter.

Historien er supertynn og man forutser handlingsforløpet lenge før det skjer. Men til tross for at denne filmen ikke akkurat kommer til å skrive seg inn i filmhistorien, er det litt underholdning i den. Det er en helt ok film å se, men dessverre ikke noe mer. Jeg hadde i det lengste ventet på at dette hadde vært mer underholdende fra ringreven Luc Besson (Taxi, Det Femte Element, Léon og Taken) som står historien til denne filmen. Men det er kanskje ikke handlingen her som er det viktige, men så er ikke resten så godt sydd sammen heller. Man rister litt på hodet når man ser filmen og dette ender opp på et tålelig terningkast to.

- Peppermint - Jennifer Garner redder (bare så vidt) dagen
- The Gunman - Intens Penn i brutal thriller