Anmeldelse av Green Zone, amerikansk film fra 2010

Drama, Krig Spilletid: 115 minutter

Green Zone - Trailer 30.11.2009

"Jason Bourne" reiser til Irak.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 17.03.2010]
Vi kommer inn i Bagdad by og året er 2003. Den amerikanske offiseren Roy Miller og hans inspektørteam har blitt sendt for å finne våpen man tror befinner seg i den Irakiske ørkenen. De drar fra det ene bakholdsangrepet til det neste i sin søken etter kjemiske våpen, men snubler i stedet over en omfattende dekkoperasjon som avsporer dem fra sitt opprinnelige oppdrag. Miller må nærmest alene jakte sannheten med misvisende og feil etterretning gitt av agenter med overlappende agendaer.

Nok en gang samarbeider Matt Damon med regissør Paul Greengrass. Sammen har de tidligere gjort ’Gåten Jason Bourne’ og ’The Bourne Ultimatum’. Også ’Greene Zone’ befinner seg i noenlunde samme gate da vi fremdeles holder oss innen actionthriller-formatet. Forskjellen denne gang er at vi er nærmere den virkelige verden og historien enn før. Krigen i Irak og USAs behandling og inngripen i landet er gjenstand for denne historien. Med imponerende locationsfilming følger vi de militære gruppene rundt på svært så realistiske oppdrag. Ledet av Damon, som nok en gang gjør en meget sterk og troverdig rollekarakter, blir vi sugd inn i en rå og brutal handling som altså kunne vært tatt rett ut i fra virkeligheten.

Det hele starter muligens noe kjedelig og forstyrrende realistisk med plagsomt mye ristende kameraføring og et noe uinteressant oppdrag. Men litt etter litt, ettersom plottet og konspirasjonen(e) gradvis blir blottet, blir også historien mer og mer oppslukende!

Mens vi overværer Bagdad som blir bombet og ødelagt, blir vi tvunget til å tenke over mye interessant, blant annet amerikanernes rolle og Bush-regjeringens flaue politiske behandling av landet og folket. Sett fra bakkenivå og en amerikansk soldats synsvinkel, blir USA gjort til den største synderen, noe som virker å være i tiden blant større filmproduksjoner.

Ikke bare med sine enkelte imponerende krigsenkeltscener og actionmettet handling, klarer ’Greene Zone’ å engasjere også med sin spennende historie, en historie som er like spennende og interessant rent karaktermessig som historiemessig. Det er til tider intenst spennende, overraskende, troverdig og realistisk. Den fremstår slik som en litt uvanlig actionkrigsfilm, uten de større fokuseringene på eksplosjoner og krigsslag, men heller med et fokus på personene, deres handlinger, avgjørelser og agendaer. Rett og slett et fascinerende spennende og interessant krigsportrett dette, og det over virkelige hendelser.

- 22 July - Et noe enkelt men oversiktlig portrett av 22 juli.
- Jason Bourne - Mengder med råtøff action
- Captain Phillips - Svært spennende og sterkt om virkelig piratdrama
- Jason Bournes Ultimatum - Den ultimate Bourne i godt driv
- Gåten Jason Bourne - Gir oss mer av det samme

08.12.2009 sier Alexanderm: Denne ser unektelig skikkelig, skikkelig fet ut!!!

• Filmguiden
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg