Anmeldelse av After the Sunset, amerikansk film fra 2004

Kriminal, Thriller, Action Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 11 år

Halvveis

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 09.03.2010]
Rein underholdningsfilm som bare til en viss grad oppnår det den prøver på.

Max og Lola har i alle år livnært seg som tjuver, men etter å ha stjålet den andre av Napoleons diamanter, bestemmer de seg for at de nå har begått sin siste udåd. De trekker seg tilbake til en laidback tilværelse i Karibien der alt til å begynne med tropehimmel, asurblått hav og flere penger enn de vel egentlig greier å forestille seg. Men som den rastløse sjela han er, begynner Max etter hvert å kjede seg, og da han får greie på at en luksusbåt med Napoleons tredje diamant om bord skal ligge til havns i ei uke, blir viljestyrken hans virkelig satt på prøve...

Jeg har egentlig litt problemer med å se for meg at filmer som dette faktisk blir lagd. Altså, jeg tenker at for de jeg kjenner, er film en brennende lidenskap, og hvis de først hadde fått ressurser og penger nok, hadde de nok satsa på noe litt mer velfødd enn magert bullshit som dette. Nå har vel regissør Brett Ratner lagd såpass med innbringende filmer at han faktisk kan ta seg råd til det, liksom, men at det ikke ligger mer tankekraft og engasjement bak dette, kan jeg faktisk ikke se for meg. Jeg ville antatt at folk som jobba med film, faktisk innehar en viss glød, men dette er bare slapt, og ser ut til å komme fra en fyr som gir faen i det han driver med. Er nesten så jeg våger å komme med en påstand om at jævelen ikke engang fortjener å være regissør.

Men! Nå høres jeg jo bare bitch ut. After the Sunset er faktisk ikke pest og kolera på én gang, i motsetning til hva jeg får det til å virke som. Underholdninga vi presenteres for i form av denne filmen, er kanskje enkel, men underholdning har det likevel blitt. Den er jo ikke akkurat kjedelig, for det skjer noe hele tida, og enkelte småmorsomme comic relieves har det også blitt plass til. Nå er riktignok humoren like simpel som filmen i seg sjøl, og den der potensielle homsegreia på båten så vi komme lenge før det blei tatt opp igjen mot slutten, men skitt au.

Men igjen... dette *er* ikke veldig bra. Teknisk holder den jo et høyt nivå, med pene foto og ålreit klipping, og skuespillerne funker jo, men liksom... nei. Dette blir aldri mer enn halvgøy, og den "intrikate" tvisten på slutten er egentlig bare unødvendig og halvhjerta. Dessuten preges særlig de siste scenene av særdeles sentimentale klisjeer som jeg trudde de aller fleste hadde sett seg for gode for for lenge siden.

En OK film, og absolutt ikke noe mer enn det. Et sikkert bra valg for de som ikke er så raffinerte filmsmakmessig, men for oss andre fins det bedre måter å slå i hjel halvannen times tid på. Dette er en film man leier, ikke eier.

- Hercules - Fet action, men ingen stor Hercules
- Den Røde Drage - Greit gjennomført med litt småplukk her og der
- Rush Hour 2 - Grei skuring i oppfølgeren
- The Family Man - Får deg til å filosofere over valg i livet
- Rush Hour - Kul action og kjappe replikker

09.03.2010 sier Pål Frostad: Hehe, likte godt den siste kommentaren om at dette er en film man leier og ikke eier og det tror jeg nok at jeg er helt enig i selv uten å ha sett filmen. Castingen for filmen så jo ikke så gale ut da, en del stjerner, men hørtes ikke ut som noe veldig minneverdig. Kanskje jeg kommer til å se denne gratis når Voddler kommer til Norge ;)

New Line Cinema, Firm Films, Rat Entertainment