Anmeldelse av Istid (Ice Age), amerikansk film fra 2002

Komedie, Animasjon, Familie Spilletid: 81 minutter Aldersgrense: 7 år

Istid er fremdeles en artig familiefilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.03.2010]

Et menneskebarn kommer bort fra familien sin. Babyen blir funnet av mammuten Manny, dovendyret Sid og Sabeltanntigeren Diego som ufrivillig har slått seg sammen. De bestemmer seg for å levere barnet trygt tilbake til menneskene og legger ut på en reise for å fyllbyrde dette oppdraget...

Hva er mer morsomt enn det tause lille smånevrotiske ekornet som stadig er på kikk etter nøtter som den aldri greier å bevare? Eller å se det klossete og irriterende dovendyret Sid som er til tross for sin lille størrelse er ganske så stor i kjeften. Man treffer også den humørsyke mammuten Manny og den litt uhyggelige sabeltanntigeren Diego.

Filmen er laget av Twentieth Century Fox Animation og var den første dataanimasjonsfilmen deres. Jeg så denne filmen på kino da den kom på med original tale. Og det var da en veldig nytt konsept å ha et morsomt animert eventyr lagt til istiden. Konseptet ble veldig godt utnyttet og animasjonen er så stødig at det hele så helt fantastisk ut. Spesielt lå man merke til vannet som nesten ser helt ekte ut, noe som man ikke var vant med den gangen. Dette var rett og slett fantastisk underholdende tilbake i 2002 da dette entret kinoen. Dette ble noe alle ville se. Suksess både for liten og stor. Det var vel etter denne filmen man så at det lå mye inntjeningspotensiale i animasjonsfilmer.

Erfaringen om at stemmegivingen på animasjonsfilmer alltid er best på originalspråket slår her sprekker. Og jeg måtte surt erfare at jeg tok feil da jeg endelig så den norske versjonen som faktisk var hakket morsommere. De norske stemmene er faktisk særdeles vellykket dubbet. Her får vi Otto Jespersen som passer godt inn som den litt sure og gretne mammuten Manny. Dagfinn Lyngbø er bare helt fantastisk som dovendyret Sid. Hans tolkning er alene nok til å se filmen. I tillegg får man Sven Nordin som sabeltanntigeren Diego.

Denne filmen er framdeles morsom den store underholdningsverdien ligger fremdeles i materialet. Animasjonsstilen er litt mer glissen og innehar mindre detaljer enn det man er vant til i dag, men dette fungerer og ser flott ut til tross for dette. Man får lettbeint underholdning for hele familien. Dette var med på å sette standarden for hva man kunne forvente oss av dataanimasjonsfilmer som ikke er laget av Pixar. Historien er kanskje i enkleste laget, men det fungerer og det er det viktigste.

- Istid 5 - På Kollisjonskurs - Gøyal humor men syltynn handling
- Istid 4 - Kontinenter på avveie - Istid-gjengen smelter oss fortsatt!
- Istid 3 - Dinosaurene kommer - Knallsterk tredjeomgang!
- Istid 2 - Mer moro med Sid og flokken når istiden går mot slutten

- Monster Trucks - Mekanikeren og motormonsteret!
- Epic - Skogens hemmelige rike - Eh.... ikke akkurat episk.

11.03.2010 sier Pål Frostad: Det må være utrolig kult å se den i en kinosal helt for deg selv. Har forøvrig bare opplevd nesten det da jeg gikk på kino sammen med en kamerat på dagen før nyttårsaften da var vi i salen alene.
10.03.2010 sier Karoline: Jeg har litt spesielt forhold til denne filmen siden jeg så den første gang på kino på danskebåten og hadde den lille, men koselige kinosalen helt for meg selv. Det var moro og forøvrig er jeg enig i mye av anmeldelsen din og syns dette desidert må være en av de filmene med best norsk dubbing :)

• Bergenpuls
  • Filmanmelderen.no