Anmeldelse av Ace Ventura - Pet Detective, amerikansk film fra 1994

Komedie Spilletid: 83 minutter Aldersgrense: 11 år

Ace Ventura er en utrolig artig skrue

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.03.2010]

Ace Ventura elsker dyr og er Miamis kanskje eneste dyredetektiv. Han har sine helt egne metoder til å løse sine saker. Når Miami Dolphins maskotdelfin forsvinner er det Herr Ventura som tar saken...

Jim Carrey har en enorm tilstedeværelse og er så og si perfekt til å tolke den eksentriske Ace Ventura. Mr. Ventura er en veldig artig rollefigur. Man får nesten ikke nok av ham. Jeg kan ikke se for meg noen som skulle kunne gjøre denne rollen bedre enn Jim Carrey. Hadde det ikke vært for Jim Carrey hadde kanskje filmen falt helt sammen. Carrey gjør denne filmen til noe helt spesielt. Det virker som han har et eget gen for slik komikk som her utøves. Av andre celebre skuespillere treffer vi også 'Venner for livet'-stjernen Courteney Cox.

På regien finner vi den suksessfulle komifilmregissøren Tom Shadyac som står bak andre suksesser som 'Den helskrudde professoren', 'Lystløgneren' og 'Bruce Almighty'. Han står også for manuset sammen med Jim Carrey og Jack Bernstein.

Dette er ellevilt og utrolig artig hele veien. Ace Ventura er nesten god nok til å basere en hel film på og plottet er heller ikke så ille utført det heller. Ace Ventura har noen fakter som ikke er lignende noen annen. Han er en artig skrue som lever i sin helt egen verden. Fra denne filmen kommer også den komiske versjonen av sangen 'The Lion Sleeps Tonight'. Det er også en del andre minneverdige scener fra denne filmen. Og slutten er også veldig artig og ekkel på samme tid.

Personlig synes jeg nok at Ace Ventura 2 er hakket morsommere, men dette er også veldig artig til tider. Dette er også den første filmen i serien og har banet vei for mye av den komikken som vi opplever i oppfølgeren. Ace Ventura er spinnvill og morsom og han fungerer fint som den karakteren han er i en ellers så 'seriøs' verden han operer i. Jeg synes dette er en morsom film. Den klarer seg fint, selv om den er laget på midt på nittitallet.

Om man ikke har opplevd Ace Ventura har en noe å se fram til i to elleville filmer. Grunnen til at dette ikke får bedre karakter enn en firer er at det er bare karakteren Ace Ventura som gjør filmen morsom. Resten rundt ham er ikke alltid helt på topp og det trekker jeg litt for. Men alt i alt er dette høyst severdig om man liker litt overdreven komikk.

- Ace Ventura 2 - Naturen Kaller - En helstøpt tullekomedie

- Evan den Allmektige - Grei nok familiefilm, men skuffende for komediefans
- Bruce Almighty - Mangel på fantasi folkens...
- Lystløgneren - Jim Carrey gjør Lystløgneren
- The Nutty Professor - Mest for de unge med utpreget prompehumor