Anmeldelse av Hjelp vi flyr (Airplane!), amerikansk film fra 1980

Komedie, Parodi Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 11 år

Bokstavelig talt morsom klassiker

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.02.2010]

Ted er taxisjåfør og ankommer en flyplassen. Der treffer han finner sin store kjærlighet Elaine, som skal ut å fly. Han hopper da på det samme flyet som henne. Underveis på flyturen bryter det det ut matforgiftning og de også har en hjertepasient ombord som må nå en operasjon innen en viss tid...

Filmen begynner med at vi får se et hav av skyer for så å høre den karakteristiske Haisommermusikken og så ser vi bare finnen stikke opp av skyen. En ganske så morsom entre for filmen og den setter deg straks inn i det filmen vil handle om, nemlig Fly. Men dette er også en okei historie. Så dette er ikke bare tull, selv om det er det filmen er best på. Her får vi blant annet stifte bekjentskap med med overoptimistiske nonner, stereotypiske flyvertinner, trøblete krigsveteraner og 'dirty' autopiloter.

Her er det utrolig mye morsomt å følge med på. Humoren er ofte av det litt enkle slaget, men ting er veldig gjennomført igjennom hele filmen. Det føles veldig befriende å bare se på så lettbeint tankeløs underholdning som dette. Man skjønner også straks at mange virkelig liker denne artige filmen. Den er både folkelig og er ikke vanskelig å forstå. Det er ofte spill med ord som skaper mye av morsomhetene. Jeg skal ikke dra noen eksempler på morsomheter da de heller bør oppleves. Enkelte av scenene er hysterisk morsom.

Hjelp vi flyr introduserte oss for komistjerner vi har gledet oss med i mange år seinere som Lloyd Bridges (Hot Shots!) og Leslie Nielsen (Mannen med den nakne pistol). På manus og regi finner vi de elleville mennene Jerry Zucker, David Zucker og Jim Abrahams de har stått bak flere av de største komediesuksessene og har underholdt oss i mange år. Musikken er også ganske bra gjennomført og i tillegg til filmmusikken stifter vi blant annet bekjentskap med slageren 'Stayin Alive'.

Så hvorfor rose dette så mye som jeg faktisk gjør. Det er ganske enkelt fordi jeg ønsker å premiere pionerer. Dette vil jeg tørre å påstå var en revolusjon innenfor komediesjangeren og en måte å lage komedie på som er etterlignet mye i ettertid. Den overtullete stilen er ganske så original for sin tid og fungerer selv den dag i dag, selv 30 år etter at den ble vist første gang.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- 2001 - A Space Travesty - Klonekaos i rommet fører til oppgjør på operaen
- Wrongfully Accused - Parodifilm på Jaget, med mer
- Mr. Magoo - Den klønete nærsynte millionæren
- Spy Hard - Latterlig enkel, men greit severdig film!
- Mannen med den nakne pistol 33 1/3 - Langt svakere tullefilm enn sine forgjengere
- Mannen med den nakne pistol 2 1/2 - Mer tullekomikk på høyt plan
- Mannen med den nakne pistol - Tull i særklasse
- Hjelp, vi flyr igjen! - Hjelp vi spyr!

- Mafia! - Dårlig forsøk på mafiamoro
- Hot Shots 2 - Solid, helsprø oppfølger