Anmeldelse av Solisten (The Soloist), amerikansk film fra 2008

Drama, Biografi, Musikk Spilletid: 109 minutter

Solisten - Trailer 03.02.2009

Utmerket arbeid!

[Skrevet av: Andreas Strømmen, Dato: 21.02.2010]
I løpet av livet, så kommer de aller fleste av oss utfor en blindvei, der alt stopper opp. Vi vet ikke hvor vi skal snu oss, eller vende på ting. For spaltisten Steve Lopes i Los Aangeles Times endrer alt seg når han etter en kveldsøkt med sykling ender på akutten. Han faller på sykkelen og det hele ender med hode- og øyeskader. Dette er begynnelsen på filmen som vil gi deg et nytt syn på livet, og tingene rundt deg.

Steve Lopez sliter med å få ting på skinner. Han prøver så godt han kan å beholde jobben sin som spaltist i LA Times. Hans småskriverier kommer bare såvidt kommer på trykk, og levebrødet holder han akkurat flytende. En dag sitter Steve i en park, og hører fiolinspilling. Da han sjekker nærmere på hvem som spiller, finner han ut at det er en hjemløs person. Personen spiller på en fiolin kun med 2 strenger under en statue av Beethoven. Denne personen er Nathaniel Ayers Jr. Det eneste han ønsker seg, er de to resterende strengene som kan fylle tomrommet på fiolinen.

De to kommer i snakk, og etter en del mumling, og mye rablerier fra Nathaniel kommer det for dagen at han har tidligere gått på Juilliard. Steve Lopez finner ut at dette kan bli en stor historie for avisen som er i nedgang. Dette er bare begynnelsen. Steve Lopez prøver iherdig å komme nærmere inn på Nathaniel, og samtidig avdekke hvordan en tidligere student ved Juilliard er blitt hjemløs, forstyrret i hjernen, men samtidig så utrolig flink med musikken han spiller.

Filmen er basert på en fantastisk og sann historie om en desillusjonert journalists ferd gjennom de glemte gatene i Los Angeles. Ved hjelp av en mentalt ustabilt hjemløs person, kommer han tilbake til hektene, og samtidig bygger opp et vennskap med denne hjemløse personen.

Jamie Foxx karakter som Nathaniel Ayers er eksepsjonell, og så utrolig bra gjennomført. Robert Downey Jr, det store hete navnet i hollywood for tiden, besitter rollen som Steve Lopez. Han er rett og slett perfekt i den rollen. Det er kult å se hvordan de to skaper et gjennomført samspill. Jeg tviler på at andre ville klart dette like bra som de to sammen, og dermed skape en så utrolig bra film.

Jeg hadde store forventninger til filmen fra før, og har ventet i over et halvt år på få DVD-filmen i samlingen min, etter at jeg fikk vite om filmen. Filmen stod til alle forventningene mine, og mer til.
Filmen er som sagt bygget på en sann historie, og dette liker jeg. Det blir noe ekstra når filmer skildrer fra det som virkelig har hendt, og har virkelige hendelser i seg. I tillegg liker jeg at dette handler om livets håp, drømmer og arbeid. Dette er noe man lett kan identifisere seg med.

Denne filmen får en terningkast 6 av meg. Alt her finner jeg utmerket. Både gjennomførelsen, regien, manuset, og skuespillerne gjør virkelig jobben sin. Det gjør at denne filmen virkelig viser takter i seg.

- Darkest Hour - Gary Oldman stjeler showet!
- Pan - Et spetakkel av en traumatisk og voldelig oppvekst
- Hanna - Herlig annerledes thriller
- Om forlatelse - Overfladisk filmatisering
- Stolthet og fordom - Leverer også litt klassiske takter

22.02.2010 sier Andreas Strømmen: Det er en STOR anbefaling! :) Du kommer til å elske denne filmen, siden du liker begge skuespillerne. : D
22.02.2010 sier Pål Frostad: Hmm, jeg bør vist vurdere å se Solisten. Jeg liker jo Robert Downey Jr og Jamie Foxx som hver på sitt plan er veldig gode skuespillere.
14.10.2009 sier Andreas Strømmen: Så traileren på tv igår, og gleder meg til denne filmen kommer ut! :D

• filmportalen.blogg.no
  • Øslandsposten