Anmeldelse av New York, I Love You, amerikansk film fra 2008

Drama, Romantikk Spilletid: 110 minutter

Småinteressant om kjærlighet i storbyen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.02.2010]

I denne filmen får vi fortalt flere små historier satt til storbyen New York. Felles for dem alle er at de handler om kjærlighet i forskjellige former...

Dette skal liksom være en kjærlighetserklæring til byen New York. Men dessverre er det er litt vanskelig å få tak på filmen. Det blir litt sånn at det bare masse som skjer og at ikke alt passer like godt sammen. Da er det ikke like lett å holde på interessen. 'New York I Love You' virker som et prosjekt der man bare har satt mange flinke folk sammen for å lage noe stort, men så var noe med at flere kokker lager mer søl. Det føles ikke som om alle får helt vist hva de er god for. Men innimellom er filmen god og enkelte av historiene er interessante.

Stjernetekket er det ingenting i veien med i filmen. Filmen er spekket med stjerner som Shia LaBeouf, Natalie Portman, Orlando Bloom, Christina Ricci, Hayden Christensen, Ethan Hawke og John Hurt. På regien finner vi etablerte navn Brett Ratner (Rush Hour og X-Men - The Last Stand), Fatih Akin (Den andre siden), Shekhar Kapur (Elizabeth) også Natalie Portman forsøker seg på regi til en del av filmen.

Hva er så dommen over 'New York I Love You'? Joda, man skal ha for forsøket. Det blir kanskje litt mye rot. Det er ikke bare, bare å sette sammen kortfilmer som skal fungere som en spillefilm. Jeg har sett bedre filmer med dette konseptet, man mangler også litt rød tråd i filmen annet enn at det handler om kjærlighet og at det foregår i New York.

Hvis dette skal falle mer i smak må man være innstilt på at dette ikke er mainstream. Man må kanskje også ha en forkjærlighet for å se kortfilmer, fordi dette er ingen vanlig romantisk dramafilm. Det var også litt vanskelig å skulle sette karakter på dette fordi det er så usammenhengende. Terningkastet ligger og vipper mellom tre og fire, men jeg ender på en supersvak firer fordi filmen forsøker å gjøre noe annerledes og at filmen innimellom glimter til.

- Soul Kitchen - Kos
- Solino - Både sjarmerende og langtekkelig

• Film&Kino
  • iTromso
  • Øslandsposten
  • Nordlys
  • Oppland Arbeiderblad

Grand Army Entertainment, Sherazade Film Development, Visitor Pictures, Ever So Close, New York, I Love You, Benaroya Pictures