Anmeldelse av Havana, amerikansk film fra 1990

Drama Spilletid: 140 minutter

Bullshit

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 10.02.2010]
Lite engasjerende klissklass du virkelig ikke trenger å se.

Jack møter Bobby på båten. Bobby er den type dame du ikke sier nei til, så når hun tilbyr ellers så lovlydige Jack litt spenn for å smugle en bil med noe grums i inn på Cuba, går han med på det. Men dette er bare toppen av et gigantisk isfjell som breier seg ut under ham, og som blander han opp i både det ene og det andre...

Jeg føler at det nesten er litt urettferdig av meg å anmelde denne filmen i det hele tatt, fordi jeg vel i praksis sikkert bare har satt sammenlagt syttifem prosent av den. Grunnen? Den resterende fjerdedelen duppa jeg av. Og de gangene jeg faktisk var våken, var jeg ekstremt ukonsentrert. Greit nok, jeg innrømmer at jeg er en distré person fra naturens side, men når det gjelder filmer, pleier jeg faktisk å greie å ta meg sammen. Dette var altså ikke tilfellet her. Det var overhodet ikke noe ved den som greide å holde på interessen min, og jeg ga langt faen i hva enn for konspirasjon Jack til slutt endte opp med å vikle seg inn i. Jeg husker nesten ingenting fra det jeg så, annet enn at det altså var såpass lite engasjerende at jeg altså presterte å sovne. Det kunne jo ha vært forståelig hvis det hadde dreid seg om en treseters sofa, men det var snakk om harde auditoriumseter. Og ja, jeg skylder faktisk på filmen.

Det er faktisk ikke det at grunnplottet i seg sjøl nødvendigvis er uinteressant. Jeg mener, det var noe med mafia og korrupsjon og svindel og sånt, og det makter jo stort sett alltid å holde en viss grad av interesse oppe. Det største problemet er nok heller at fokuset på kjærlighetshistorien mellom Jack og Bobby tar opp altfor mye plass. Lite hjelper det når du aldri føler at du blir kjent med noen av dem. Sammen med resten av persongalleriet, føler du hele tida at du betrakter dem langt bortefra. Ikke en eneste gang følte jeg at de angikk meg eller at jeg brydde meg om dem, og dreit egentlig fullstendig i hvorvidt de kom til å få hverandre eller ikke. Med andre ord er ikke bare kjærlighetshistorien dem imellom plasskrevende, men den er dårlig i tillegg.

Den skal få for enkelte pene fotografier av et pent land jeg gleder meg til å besøke i slutten av april. Visstnok er dette ei slags nyinnspilling av Casablanca, som jeg forhåpentligvis ender opp med å se i kveld. Og la meg si det sånn; det er nok en grunn til at jeg visste hva Casablanca var før jeg visste hva en film var, og at jeg aldri engang hadde hørt om dette lille makkverket.

- Firmaets Mann - Grei underholdning, men klarer ikke å følge opp boken
- Mitt Afrika - Lett å like og bergtar deg mens man ser
- Tootsie - Smart situasjonskomedie som man ler godt av
- Jeremiah Johnson - Solid fjellwestern med Robert Redford

10.02.2010 sier Pål Frostad: Hmm, jeg hadde ikke en gang hørt om denne filmen. Men om den skal være litt lik Casablanca kan det være jeg kanskje kommer til å se den en dag om jeg tilfeldigvis snubler over den liskom, fordi det hørtes ikke ut som en super film, liksom, liksom :D

• Video-Reviewmaster.com
  • Moviehole