Anmeldelse av Up in the Air, amerikansk film fra 2009

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 109 minutter

Up in the Air - Trailer 14.01.2010

Elegant og velspilt drama

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.02.2010]

Ryan Bingham jobber for et stort selskap som låner ham ut for å effektivisere selskaper. Han driver med nedbemanning. Med andre ord er hans jobb å reise rundt å gi folk sparken. Han er bare en sjel og en skjorte og alt han trenger har han i en liten trillekoffert. Hans hobby er å samle bonuspoeng og hans mål er å nå 10 millioner poeng. Men en dag truer Ryans sjef med å omorganisere slik at han slipper å reise rundt. Dette skremmer Ryan og det tvinger ham til å tenke igjennom sin til nå frie livsstil...

Filmen oppsummerer på en måte forretningsverdenen på 2000 tallet. Dette er dog ingen grundig gjennomgang av forretningsverdenen, men heller et litt bredt og frekk liten sak om nedbemanning sett fra nedbemannernes synspunkt. Nedbemanning er blitt dagligdags for oss. Vi kom inn i årtiet med sprekk i IT-boblen og på slutten kom finanskrisen. Det har vært harde tider og mange har mistet sine jobber. I denne filmen får vi se at det å gi folk sparken ikke alltid er like enkelt. Det er mennesker det er snakk om og mye psykologi spiller inn. Vår mann Ryan Bingham befinner seg i denne hverdagen og er blitt 'ekspert' i hvordan han skal takle slike situasjoner. Men han får smake sin egen medisin etter hvert. Han er nemlig ikke like flink til å takle sitt eget liv.

Jeg må si at jeg ikke visste noenting om filmen på forhånd. Det vil si at jeg så den var nominert til Oscar for beste film. Det er sjelden jeg ikke vet noe om hva det handler om. Det første inntrykket man får av filmen er at dette virker som kvikt drama. Men Up in the Air viser seg å være så mye mer enn det. Dette er først og fremst et troverdig og solid drama. Alt føles både morsomt og tragisk på samme tid.

Up in the Air er skuespillernes film. Her finner vi mange gode skuespillerprestasjoner. Hovedrollen spilles stødig av selveste George Clooney, som virker som skapt til rollen som Ryan Bingham. Vi treffer også Vera Farmiga og Anna Kendrick. Felles for de nevnte over er at alle er nominert til Oscar for sine roller i nettopp denne filmen. Men det er også andre man kanskje drar kjensel på som: Jason Bateman (State of Play, Hancock og Juno), Sam Elliott (Thank You For Smoking, Den Store Lebowski og Hulken) og Zach Galifianakis (Hangover, Into the Wild og What Happens in Vegas).

Dette er et veldig godt stykke håndverk som er nominert til hele seks Oscars blandt annet for beste manus og som før nevnt beste film. Filmen innehar friskt klippearbeid og fin kameraføring. Man liker også den rolige og avbalanserte stemningen i filmen. Skuespillerne gjør sitt sammen med et godt manus til at dette blir minneverdig med skarpe replikker og en passende eleganse.

Det bølger litt med interessenivået når man ser filmen. Først blir en sugd inn i filmen og man tror kanskje at dette skal være litt mer komedie enn det er. Og da går filmen glir litt over i det mer langdryge i en liten periode, føler man at man følger med på lasset. Men når man så finner seg til rette i at dette egentlig er et solid drama, begynner man virkelig å kose seg. Filmen vokser etter hvert som en kikker. Når rulleteksten spiller er man meget fornøyd med det man har vært med på. Man føler man har sett en god film som har underholdt på merkelig vis. Med andre ord ville jeg innstilt meg på drama når en skal se filmen og ikke tenke på at dette skal være komisk, så får det heller være en bonus at man får servert tørre og noen ganger kvikke morsomheter innimellom.

- Tully - Herlig ærlig om livet som mamma

• Øslandsposten
  • Oppland Arbeiderblad
  • StudVest
  • Avisa Nordland

Paramount Pictures, The Montecito Picture Company, Cold Spring Pictures, DreamWorks Pictures, Hard C