Anmeldelse av Gåten Jason Bourne (The Bourne Supremacy), amerikansk film fra 2004

Action, Thriller Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 15 år

Gir oss mer av det samme

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.02.2010]

Jason Bourne har i flere år holdt seg skjult på i en liten landsby sammen med kjæresten sin Marie, men en dag blir idyllen brutt. En ukjent mann sender en leiemorder for å terminere Bourne. Grunnen er misstanke om at Bourne kan ha myrdet to CIA-agenter under et oppdrag i Berlin. Bourne må gjenoppta sine ferdigheter som en kald leiemorder for å holde seg i live...

I denne første oppfølgeren i filmserien får vi igjen stifte bekjentskap med vår alles helt den tidligere agenten Jason Bourne. Han har forsøkt å slutte, men blir stadig innhentet av sin fortid. Og Jason Bourne er framdeles like hardtslående, men man opplever at denne filmen ikke har like mye å spille på som den første der konseptet var nytt. Vi får riktignok vite litt mer om hvem organisasjonen som Bourne jobbet for.

Man har også her voldsomme 'close-ups' bilder av slåssing og andre intense scener. For å forsøke å legge til litt mer realistisk uttrykk benytter man en litt virrende kameraføring. Det er ikke alltid at dette faller helt i god jord, da det enkelte ganger kan føles litt masete. Klippingen er også gjort med mange kameravinkler og veldig mange klipp i hver scene. Drivet i filmen oppleves også til enkelte tider som mindre enn i sin forgjenger. Man kan nesten merke at man har byttet regissør, men til tross for dette er mye av Bourne-stilen beholdt.

Matt Damon er tilbake i rollen som Jason Bourne og det gjør han på tøft vis. I andre roller finner vi navn som Julia Stiles (10 ting jeg hater ved deg og Bourne Identity), Karl Urban (Star Trek, Ringenes Herre 2 og 3) og Brian Cox (Zodiac, The Ring og Braveheart). Regien er ved Paul Greengrass som her gjør sin første Bourne-film. Bak manus finner vi Tony Gilroy som står bak publikumssuksesser som Armageddon, Bourne Identity og State of Play. Filmen løst basert på Robert Ludlums bok med samme navn som filmen.

Dette er ingen dårlig film og heller ikke så ille som oppfølger. Men det hele er litt ujevnt til tider og det gjør at denne filmen ikke alltid glimrer like mye som man skulle ønske. Det er perioder i filmen der man små-kjeder seg litt og ikke er like engasjert. Historien er grei nok den men det kunne vært gjort annerledes på formidlingen. En ide hadde kanskje vært å gjort filmen litt kortere og kuttet en del scener som man opplever som litt langdryge. Publikum taler jo også for seg og filmen får gode av folk flest gode skussmål, kanskje litt vel gode etter min smak. Missforstå meg rett, men dette var ikke like underholdende som den første filmen og oppleves som bare mer av det samme.

Det er mot midten av filmen og utover at det virkelig setter fart. Slutten føles mye bedre enn et partiet i begynnelsen, som er litt kaotisk. Man opplever også etter å ha sett de forskjellige filmene at de er ganske så like i sin utforming at man lett blander hva som skjer i de forskjellige filmene om det er en stund siden man har sett dem. Denne filmen kan også føles som litt dystrere enn den første filmen og kanskje litt vanskeligere å få tak på. Men alt i alt står dette til terningkast fire minus. Man tilfører ingenting nytt, men klarer å gjøre en oppfølger som delvis engasjerer og underholder.

- Jason Bourne - Mengder med råtøff action
- The Bourne Legacy - Grei skuring, uten toppnerve
- Jason Bournes Ultimatum - Jason Bourne vender hjem
- Hvem var Jason Bourne - Fremdeles en fet actionthriller

- 22 July - Et noe enkelt men oversiktlig portrett av 22 juli.
- Jason Bourne - Mengder med råtøff action
- Captain Phillips - Svært spennende og sterkt om virkelig piratdrama
- Green Zone - "Jason Bourne" reiser til Irak.
- Jason Bournes Ultimatum - Jason Bourne vender hjem

• Filmland (Danmark)
  • Filmlisten.no

USA, Tyskland

Universal Studios / Universal Pictures, Hypnotic, Kalima Productions GmbH & Co. KG, Ludlum Entertainment, The Kennedy/Marshall Company