Anmeldelse av Memento, amerikansk film fra 2000

Thriller, Drama, Kriminal Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 15 år

Utrolig kul baklengs filmunderholdning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.02.2010]

Leonard Shelby er en mann som har mistet korttidshukommelsen. Det vil si at han lever i nuet og kan ikke huske hva som skjedde for mange minutter siden. Hvordan er det mulig å leve slik? Han har systemer for å huske hva som er viktig for ham. Han tatoverer inn viktige ting på kroppen sin og har alltid med seg et fotoapparat som han tar bilder med og skriver på bildet navnet og en assosiasjon til bildet. Hans agenda består i å finne mannen som voldtok og drepte konen hans...

Det er ikke hverdagskost å få en så sårbar hovedperson. Det å lide av denne sykdommen må være helt forferdelig. Det er en komplisert verden, men ut fra det systemet han vår mann bruker ser det ut til å gå på et vis. Det er også litt artig at man får se hva som skjedde ut fra det siste minnet til Leonard hele veien. Med andre ord går filmen baklengs og det fungerer bemerkelsesverdig godt. Det er et veldig originalt konsept som ikke er brukt mange ganger. Komboen med hukommelsestap og filmen går baklengs blir enorm.

Filmen byr på mange minneverdige scener og en god porsjon humor innimellom, uten at dette er noe komedie av den grunn. Memento er lagt opp som en detektivhistorie der hovedpersonen hele tiden forsøker å finne ut av hva som skjer og hva som er neste steg for å nå hans mål i hverdagen. Det at filmen går baklengs gjør at detektivhistorien og hele filmen virker som et mysterium som gradvis løses. Dette er stor filmkunst og filmen leker med deg og skaper underholdning på høyt nivå. Her er veldig mange av scenariene med korttidshukommelsessvikt dekket.

På manus og regi finner vi ingen ringere enn Christopher Nolan. Han er blitt en superregissør som har gjort nesten bare gode filmer. I tillegg til denne filmen finner vi minneverdige storfilmer som Batman Begins, The Prestige og The Dark Knight på hans merittliste. Manuset er meget godt til denne filmen og det resulterte i en rettmessig Oscarnominasjon. Det ble også en Oscarnominasjon for klippearbeidet i denne filmen som også er veldig godt gjort. Skuespillet er også godt. I hovedrollen finner vi Guy Pearce (L.A. Confidential, The Road) som her gjør en flott rollekarakter som Leonard Shelby. I andre roller finner vi Carrie-Anne Moss (Matrix) og Joe Pantoliano (Matrix).

Jeg har ikke referert så mye av handlingen i denne filmen og det er gjort med vilje for å ikke ødelegge filmopplevelsen. Dette er en unik og veldig annerledes film som oppleves som veldig artig og fascinerende å se. Vi har jo sett Pulp Fiction som hadde tilfeldig rekkefølge av scenene og det gav den filmen en ekstra dimensjon. Hjernen jobber litt imens man ser og man legger seg opp hypoteser. Dette blir full pott fra meg fordi dett er en utrolig kul film å se og føles veldig unik.

- Dunkirk - Et nokså iskaldt filmteknisk mesterverk
- Interstellar - Mektig filmopplevelse som utfordrer sansene og de små grå
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- The Dark Knight - Sinnssyk underholdning
- The Prestige - En kommende klassiker
- Batman Begins - Fantastisk reboot av Batman
- Insomnia - Brukbar igjeninnspilling som forsøker å raffinere

16.08.2011 sier Pål Frostad: Jeg har alltid digget Memento. Og filmen er ganske godt gjennomført og fører til god underholdning selv om dette mest er en konseptfilm.
16.08.2011 sier Grotlo94: Mildt sagt forvirrande... :P Men bra film! :D

• Adam Filmer

Team Todd, Newmarket Capital Group, Summit Entertainment, Union Generale Cinematographique