Anmeldelse av Hvem var Jason Bourne (The Bourne Identity), amerikansk film fra 2002

Action, Thriller Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 15 år

Linker

Hjemmeside

Fremdeles en fet actionthriller

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.02.2010]

En tilsynelatende livløs naken mann blir plukket av en fiskebåt. Det viser at han har to kuler i ryggen. Etter en stund kommer han til seg selv. Han vet ikke hvem han er og aner ingenting om fortiden sin. Det eneste han har å gå på er et kontonummer til en sveitsisk bankkonto som er operert inn i hoften hans. Han innehar også egenskaper som kjappe reflekser, øye for detaljer og voldsom styrke og er dyktig med våpen og kampsport. Men når han kommer til banken blir noen alarmert om at han har vært der. Han blir nå jaktet på med alle midler, og kjemper mot noen han ikke vet hvem er, samtidig som han pusler sammen hvem han selv egentlig er...

Det er en interessant innfallsvinkel at hovedpersonen lider av hukommelsestap. Man kan gjøre mye med dette virkemiddelet. Man blir da som seer dratt inn i filmen på en helt egen måte og opplever alt sammen med hovedpersonen, når han forsøker å finne ut hvem han egentlig er. Det kler filmen med denne karakteren som man aner er noe mer enn bare en vanlig mann i gaten. Han er nesten som en menneskelig maskin som er perfeksjonert for å utføre vanskelige oppdrag. Men hvem jobber han for? Og hvorfor er han så godt utstyrt til å takle farer?

Filmen er løst basert forfatteren Robert Ludlums bok med samme navn som filmen. Da filmen kom representerte den nytt innenfor agentthrillere og ble straks en hit blant folket. I senere tid har man sett flere som legger seg på den samme stilen. Det er høyt tempo og et driv som gjør at dette blir spennende å følge med på. Filmingen er også litt frisk med nesten litt dokumentarisk i sin stil, med mye 'close ups' og godt koreografert rå slåssing. Det er også artig at handlingen foregår i Europa til en forandring. Jeg ble også overrasket da jeg hørte at denne historien var blitt filmatisert før, nærmere bestemt i 1988 med Richard Chamberlain i hovedrollen.

Hva synes man så om denne thrilleren? Joda, dette er både spennende og friskt med godt skuespill og solide karakterer. Matt Damon er et godt valg i hovedrollen og det er også artig å se Clive Owen her i en birolle. Jeg liker også oppbygningen i historien som gradvis avslører hvem denne mannen er og hvem han jobbet for. Den oppleves framdeles som en spennende film selv om denne filmen begynner å dra på åra. Dette står til en solid femmer i min bok. Jeg gir derfor en varm anbefaling enten det er lenge siden du har sett filmen eller er førstegangsseer. For meg var dette med andre ord et gledelig gjensyn.

- Jason Bourne - Mengder med råtøff action
- The Bourne Legacy - Grei skuring, uten toppnerve