Anmeldelse av Invictus - de uovervinnelige (Invictus), amerikansk film fra 2009

Biografi, Drama Spilletid: 134 minutter

Invictus - de uovervinnelige - Trailer 30.11.2009

Meget folkelig om folkets president

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 01.02.2010]
Vi er i Sør-Afrika og den nyvalgte presidenten Nelson Mandela må innse at han må ta uvante virkemidler i bruk for å lege sårene i det dypt splittede landet sitt. Sammen med kapteinen på det middelmådige rugbylandslaget setter han det høyeste mulige sportslige målet, nemlig å vinne en VM-tittel. Problemene til Mandela er enorme og utfordrende. Han har gått fra et 30 års langt fengselsopphold til å bli presidenten i Sør-Afrika. Året er 1994, motsetningene er store og mange, og folkeslagene steiler fortsatt mot hverandre etter årevis med apartheidregimet som den rådende makt. Mandela satser derfor symbolsk for å engasjere folket, og velger rugbylandslaget som sitt hjertebarn og fanesak som et bilde på at man kan få det til om man holder sammen og ikke bruker energi på feil tid og steder!

Clint Eastwood har regissert dette historiedramaet om Nelson Mandelas tidlige periode som Sør-Afrikas president. Gamlefar Eastwood har de siste årene markert seg sterkt som filmregissør på gamledagene, skjønt han opptrådte også som skuespiller senest i fjor med ’Gran Torino’. Som det skulle være verdens enkleste valg har han satt Morgan Freeman til å portrettere presidenten, og det med sikkert hell. Freeman er nærmest alene blant de største amerikanske stjernene som rent utseendemessig passer rollen. Hans rolige, sterke og livserfarne fremtoning passer ypperlig til rollekarakteren Mandela!

Filmatisk og historiemessig er ’Invictus’ en veldig enkel film. Historien fortelles langsomt og omstendelig, repeterende på flere felt, og virker slik helt tydelig bevisst som en film for folket. Her hagler det kloke og hjertevarmende visdomsord og politisk korrekte utsagn i ett sett, og det fra en mann som trolig må være historiens greieste og hyggeligste! (Mandela altså!) Filmatisk er det også like ufarlig, vennlig og mildt som Mandela selv. De enorme folkemassene på rugbystadionet i Johannesburg er derimot imponerende solid og storslagent laget og tilfører filmen en meget troverdighet og nerve.

Historien fortelles altså til tider overtydelig og utgreiende. Det er også, særlig i slutten, meget langdrygt, forutsigbart og litt VEL sukkersøtt. Takk og pris for at dette ikke var et portrett av en stor amerikaner og hans heroiske og nasjonalistiske kamp, det kunne fort blitt kvalmende og overkill! Når dette er sagt, så er det nettopp ikke USA som denne gangen blir hedret på film. Det er en nasjon og et enkeltmenneskes kamp for sitt folk, som sjeldent eller aldri har fått noe annen oppmerksomhet enn krig og elendighet. ’Invictus’ oppleves derfor som en klar heder og hylles til Mandela som person, uten at det på noen måte blir tungt, problematiserende eller utfordrende.

Clint Eastwood har laget nok et solid filmatisk håndverk, med god støtte særlig fra hovedrolleinnehaver Freeman. Filmen er enkel, lite utfordrende og folkelig i all sin form, men dette gjør at dens viktige og varme historie kommer de aller fleste mennesker til rette. Det er derfor en aldri så liten genistrek av Eastwood det å nettopp ikke gjøre filmen og historien mer utfordrende, vanskelig eller alternativ enn dette!

- The 15:17 to Paris - Clint Eastwood på hell
- Sully - Eastwood imponerer, igjen!
- American Sniper - Realistisk og sterkt om amerikansk krigshelt
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Hereafter - Eastwood gjør det igjen
- Changeling - Sterkt drama med mystisk vri
- Gran Torino - Gretten gammel gubbe rir igjen!
- Flags of Our Fathers - Skyting er ikke alt
- Brev fra Iwo Jima - Krigen sett fra en annen side
- Mystic River - Veldig bra med god flyt fra begynnelse til slutt
- Blodspor - Eastwood leverer greit
- Space Cowboys - Lang transportetappe til den store underholdningen starter
- Forbrytelsen - En mann sitter på dødscelle, men er han uskyldig dømt?
- All Makt - Når presidenten er en morder...
- Broene i Madison County - Kjærlighetsdrama fra Clint Eastwood
- Nådeløse Menn - Westerndrama som virkelig overbeviser
- Sudden Impact - Dirty Harry-action med tilhørende tøffe one-linere
- The Outlaw Josey Wales - Engasjerende western om hevn for familiedrap

03.02.2010 sier Halim: Personlig synes jeg ikke denne filmen er verdt hele 5 stjerner. Det er ingen original fortellerteknikk, historien er heller ikke ny. Foto- og klippteknisk er den veldig godt utført. Det er valgt noen lekre utsnitt i filmen, så godbitene ligger ikke langt fra hverandre her. Hva gjelder skuespill så kan jeg si meg nogenlunde enig i at Freeman leverer, men det virker som han gir slipp på den sterke innsatsen under filmens løp. Det virker rett og slett ikke helhjertet. Han vinner mye på at han ligner på Mandela utseendemessig, mer enn det å mestre håndtverket og kunsten det er å overbevise publikum med karaktertolkning. Matt Damon derimot mener jeg spiller skjorta av Morgan Freeman med eksempelvis overbevisende markant Afrikaans-aksent på engelsken og ikke minst den fysikken en rugbyspiller krever...for å nevne noen eksempler. Jeg er klar over at Morgan Freeman er nominert i kategorien Beste Mannlige Hoved, men her er det også mange andre som er favoritter. Matt Damon er nominert i kategorien beste mannlige birolle og kjemper en hard kamp med Christoph Walts fra Inglorious Basterds. Jeg digga Waltz i QT's film, men blir allikevel overrasket om Damon ikke rasker med seg prisen!!!

• Øslandsposten
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg