Anmeldelse av Walk the Line, amerikansk film fra 2005

Biografi, Drama, Musikk, Romantikk Spilletid: 136 minutter Aldersgrense: 11 år

Står distansen!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.01.2010]

Vi følger livet til Johnny Cash. Det hele begynner i 1930-årene i USA. Vi får med oss litt av oppveksten til Johnny Cash. Hans bror omkommer i ung alder og Johnny får skylden for den talentfulle brorens død. Johnny Cash begynner å synge salmer og skriver etter hvert også egne sanger. Han gifter seg og stifter familie og med det følger familielivet som ikke bare enkelt. Særlig ikke som kombinasjon med Johnny Cashs drømmer å slå gjennom som en artist i USA. Det blir mange sene kvelder og netter på landeveien. Det blir ikke lettere etter han treffer June Carter som han fascineres voldsomt av. Hun er en musiker som han og har en voldsom sjarme. Johnny Cash erfarer at ikke alt i livet blir som det var planlagt...

Jeg husker da jeg så denne filmen på kino da den kom. Den var da en stor positiv overraskelse. Jeg hadde ikke noe forhold til Johnny Cash før jeg så filmen og har i ettertid begynt å høre litt på hva denne supre store artisten hadde å komme med. Filmen setter fokus på livet til Cash som ikke bare var en dans på roser. Med suksess følger det også ofte mørkesider som vi har sett med så mange andre stjerner av samme kaliber. Nå tenker du kanskje at dette har jeg jo sett før. Noen sider er selvsagt igjenkjennbare fra andre slike filmer om stjerner, men det er innpakningen her som skiller seg ut. Man lærer en del om denne store artisten og det er stor fokus på at han kjemper for kjærligheten.

Joaquin Phoenix er en jeg ikke hadde trodd ville bære rollen som Johnny Cash. Men så feil kunne jeg ta, for etter å sett filmen kan jeg ikke tenke på noen andre som kunne gjort det noe særlig bedre. Han er virkelig troverdig i sin rolletolkning og så synger han også troverdig som Johnny Cash. Det er ikke enkelt å prestere slikt for en 'stakkars' hollywoodskuespiller. Reese Witherspoon ble også en positiv overraskelse i denne filmen. Fra før hadde forbandt jeg henne bare med filmer middelmådige romantiske komedier som Lovlig Blond 1 og 2. Men i denne filmen gjør hun en særdeles god rolle som Johnny Cashs store kjærlighet June Carter. Hun øser ut av sin store sjarm og synger også godt. Dette ble faktisk så overveldende bra at hun ble funnet verdig en Oscarstatuett for sin rolletolkning.

'Walk the line' fungerer som mer enn bare en film om en Johnny Cash. Det er en veldig god film som står godt på egne bein også, selv de som ikke har noe forhold til Johnny Cash som artist, kan se filmen. Kombinasjonen mellom gode skuespillerprestasjoner, god musikk og en engasjerende historie sitter som støpt. Dette kan ikke annet enn å betraktes som god underholdning. Musikken er et kapittel for seg selv. Man får presentert 60-musikken som nesten utelukkende går i samme tempo og alle sangene har den samme rytmen. Men til tross for dette har det sin sjarm og man føler man er del av en svunnen tid. Den viser også de mer menneskelige sidene med Cash og ikke bare artisten. Man føler med hovedpersonen gjennom alt han opplever. Dette er en film som favner bredt og lykkes godt på det den forsøker seg på. Et solid terningkast fem.

- Logan: The Wolverine - Den beste Wolverine-filmen ever!
- The Wolverine - Wolverine er kul nok til å få sin helt egen film!
- Knight & Day - Tradisjonelt actioneventyr
- 3:10 to Yuma - Storartet psykologisk westernspenning
- Identity - Overraskende, men ikke spennende nok
- Kate & Leopold - Kjærlighet på tross av århundrer
- Girl, Interrupted - Glimrende film!

• Kristenfilm.com
  • Filmguiden