Anmeldelse av The Shipping News, amerikansk film fra 2001

Drama, Familie, Romantikk Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 15 år

Ikke den mest spennende filmen

[Skrevet av: cathrine, Dato: 09.03.2002]
En tiltaksløs avistrykker (Quoyle), treffer en dame (Petal) på en bensinstasjon. De har sex og får en datter (Bunny). Det blir ikke mer sex på Quoyle etter dette, til tross for at de gifter seg. Mens Petal derimot, koser seg med ny elsker hver dag. En dag bestemmer hun seg for å stikke av med en av elskerne. Hun tar også med seg Bunny og selger henne til et adopsjonsbyrå. Det blir det selvsagt bråk av...

Etter å ha fått 6000 dollar for datteren, klarer Petal å kjøre utfor en bro. Hun og elskeren blir drept momentant. Quoyle får datteren sin igjen, og drar med henne og tanten sin til Newfoundland for å starte et nytt liv.

Det sier seg jo selv at en film med tittelen ”sjøfartsnytt” ikke er det mest spennende du kan rote deg borti. Men skuespillerne er flinke de, og filmen har sine gyldne øyeblikk. Foreksempel når Quoyles gamle tante Agnis stjeler asken til sin nylig døde bror. Hun heller den i utedassen og pisser på den. Filmen kunne kanskje ha unngått en del ikke så overbevisende overnaturlige scener. Som da datteren fastslår at ”huset lider”, eller vi får se mystiske tau med knuter. Ideen til filmen er forsåvidt både original og ganske god, men den kunne sikkert med hell vært gjennomført på en litt enklere og mer jordnær måte.

- En trettimeters reise - Varmt og sjarmerende om smak og behag
- Hypnotisøren - Fortettet spennende