Anmeldelse av Sherlock Holmes, engelsk (britisk) film fra 2009

Mysterie, Historie, Drama, Eventyr, Kriminal Spilletid: 128 minutter

Småvittig og moderne Sherlock Holmes

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 30.12.2009]
Sherlock Holmes og hans trofaste høyrehånd Dr.Watson må bruke sine små grå med mer kløkt enn noensinne for å avsløre et komplott som er en trussel mot hele England. En kvinnelig skjønnhet fra Holmes fortid gjør oppdraget enda mer farlig.

’Sherlock Holmes’ er et dynamisk nytt portrett av Arthur Conan Doyles mest kjente figurer i Holmes og Watson. I registolen finner vi Guy Ritchie, en mann som tidligere har gitt oss litt sære portretter og filmer av lyssky miljøer. Hans ’Lock, Stock & Two Smoking Barrels’ og ’Snatch’ ble begge både kritiker- og publikumsrost.

I rollen som den ”nye” mesterdetektiven Sherlock ser vi Robert Downey Jr. som de siste årene har gjort stor suksess blant annet som superhelten ’Iron Man’. Jude Law spiller hans medhjelper Dr. Watson og sammen legger de ut på et farlig eventyr som vil få store følger om de ikke klarer å løse det!

Guy Ritchies versjon av ’Sherlock Holmes’ er like lite tradisjonell som den er modernisert og alternativ. De klassiske gammeldagse rammene fra London, med setting og smakfull tidskoloritt er likevel meget bra gjort og i aller høyeste grad til stede. Dermed kan han pøse på med et eget kjapt og underholdende filmatisk uttrykk som ytterligere gir filmen et smakfullt og tidsriktig bildespråk. Filmens fantasifulle kameraføring, klipping og ikke minst tilbakeblikk, skaper hele filmens moderne preg og dens underholdende tone, fra begynnelse til slutt.

Robert Downey Jr. gjør seg godt i hovedrollen og synes som skapt for denne rollen. Historiens gjennomgående vittige tone bæres i stor grad på hans skuldre og heldigvis ikke på de andre karakterene. Den tradisjonelle store stygge skurken, en femme fatale og diverse bi-karakterer er ellers også med på å skape et tradisjonelt karaktermiljø.

En ting er i hvert fall sikkert, og det er at de av dere som har forventet den tradisjonelle stive og erkebritiske Sherlock vil måtte se langt etter nettopp denne figuren. Spørsmålet blir da om det ikke blir FOR fjernt fra originalen dette her. For å si det litt ekstremt så kunne filmen like så godt ikke trengt å bruke Holmes og Watson som karakterer eller navn i det hele tatt. Det kunne utmerket vis blitt skapt et helt nytt filmatisk karakter-par her, et par med egne navn og bakgrunnshistorier. At dette likevel blandes med et av verdens mest kjente litterære detektivnavn, i markedsføringsøyemed, er ikke akkurat et nytt triks i boka.

Filmens gjennomgående humoristiske tone oppleves ikke å fungere hele historien igjennom. Det blir aldri mer morsomt enn hva en gjennomsnittlig amerikansk actionfilm klarer å hoste opp, selv med Downey Jr i hovedrollen. Iblandet de utallige ’sett dem før’-slåsskampene og actionsekvensene, blir det liksom aldri mer enn passe forglemmelig. At filmen også til slutt oppleves som nettopp bare nok en passe underholdende actionfilm, gjør at den fascinerende originale Sherlock Holmes-karakteren oppleves som noe overdøvet og kvalt av andre aspekter enn de som kanskje burde fremhevet ham.

- Sherlock Holmes: A game of shadows - En passende oppfølger som gir deg mer av den briljante detektiven som alle digger

- King Arthur: Legend of the Sword - Heftig variert fantasyaction
- The Man from U.N.C.L.E. - Herlig retro agent-moro!
- Revolver - Et poetisk miks av herligheter

09.11.2010 sier NURV: Veldig uenig med deg i følgende: "Det blir aldri mer morsomt enn hva en gjennomsnittlig amerikansk actionfilm klarer å hoste opp, selv med Downey Jr i hovedrollen. "

Jeg syns humoren var så godt gjennomført at det var akuratt passe, og den fikk meg til å flire flere ganger gjennom filmen. Jeg syns det var en god idè å "modernisere" dette konseptet, og jeg syns det ble gjort på en veldig god måte! Det eneste negative jeg har å utsette på filmen er at jeg ikke kan huske å ha hørt replikken "Elementary, my dear dr. Watson" noe sted.. Kanskje noe jeg klarte å overse da.
21.02.2010 sier Andreas Strømmen: Sherlock Holmes film var genial, men synes det ble for teit med at Sherlock ble blandet sammen med sin tidligere flamme.. : (
09.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg planlegger å se denne filmen innen kort tid. Blir spennede å se hva jeg synes, men jeg er glad i god underholdning ;)

• Martin Seth Filmblogg
  • Nordlys