Anmeldelse av The Prestige, amerikansk film fra 2006

Drama, Fantasi, Thriller Spilletid: 128 minutter Aldersgrense: 15 år

The Prestige - Trailer 27.04.2007

Intrikat spenning

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 29.12.2009]
En labyrint av en attenhundretrallskonspirasjon.

Vi møter to herrer i England på noe jeg trur er slutten av 1800-tallet. De to herrene er tryllekunstnere og venner, men etter en ulykke der en av dem, Wolverine a.k.a. Robert Angier, si dame dør under en opptreden, skylder Wolverine på kompisen Batman a.k.a. Alfred Borden for det som skjedde. Dette utvikler seg til å bli et rivaleri der de hele tida prøver å overgå den andres tryllekunster, samtidig som forholdet mellom dem bare blir mer og mer prega av en galskap og en besettelse.

Det eneste jeg ikke liker med denne filmen her, er rett og slett hvor dum den får meg til å føle meg. Det er en grunn til at de to hovedpersonene gjentatte ganger sier "pay close attention", for gjør du ikke det, er du rett og slett eid. Dette er en uhyre smart og innvikla ting, og ikke en eneste liten detalj er tilfeldig. Jeg hadde sikkert ikke skjønt åssen ting hang sammen, hadde det ikke vært for at jeg avla Wikipedia et aldri så lite besøk etterpå. Nå er det slettes ikke utelukket at jeg er litt tregere enn hva filmens tiltenkte publikum måtte være, men jeg skal si at hjernecellene mine fikk kjørt seg. Dette slår sudoku anytime.

Og reint bortsett fra det komplekse plottet, som utvikler seg til en konspirasjon av dimensjoner, er det masse annet fett å feste blikket på her. Vakre kostymer, mengder tøff trylling og noen spenstige elektrisitetsscener gjør sitt til at dette er fengende. Dessuten er det en rett fram interessant opplevelse å følge med på åssen det reint psykologisk utvikler seg mellom de tidligere bestisene. Forholdet mellom Borden og kona Sarah er òg verdt å følge utviklinga til. I det hele tatt mye å ta tak i her.

Her er det veldig mye mystisk. På samme måte som LOST er det liksom det at du ikke veit hva som skjer, det som på mange måter er hele filmen. Veldig intens og spennende hele veien igjennom. For der faktisk aller fleste filmer har enkelte dødpunkt, er dette full fres hele veien. Når jeg likevel ikke lar den nå heeelt opp, er det ganske enkelt fordi jeg ikke hang med alltid. Ja, jeg trekker den fordi jeg er for dum til å ta den med en gang. For så drittsekk er jeg faktisk.

- Dunkirk - Et nokså iskaldt filmteknisk mesterverk
- Interstellar - Mektig filmopplevelse som utfordrer sansene og de små grå
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- The Dark Knight - Sinnssyk underholdning
- Batman Begins - Fantastisk reboot av Batman
- Insomnia - Brukbar igjeninnspilling som forsøker å raffinere
- Memento - Utrolig kul baklengs filmunderholdning

09.10.2007 sier Nailer: Likte denne filmen godt, men jeg måtte bare kommentere at løsningen og konklusjonene var klare lenge før de siste sekundene.
08.10.2007 sier Bygdefjompen: En fortryllende historie fra en mesterlig regissør med et knippe fantastiske skuespillere.

Min komplette omtale:

• TV Sentralen (Youtube)