Ny ambisiøs Viaplay-serie med Per-Olav Sørensen

[Skrevet av: Pål Frostad den 16.02.2019]

Den nordiske strømmetjenesten Viaplay teamer opp med den prisvinnende norske regissøren Per-Olav Sørensen for å lage en internasjonal dramaserie. «Kommando» utforsker Norges rolle i krigen i Libya gjennom fire kvinner.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Mellom 15. februar og 22. juli 2011 slapp norske jagerflypiloter rundt 600 bomber over Libya. Per-Olav Sørensens nye Viaplay-serie vil utforske hvorfor, og hva konsekvensene ble for de involverte.

Regissørens siste prosjekt, «Quicksand», er en av de utvalgte seriene i Berlinale Series under årets internasjonale filmfestival i Berlin. Sørensens dramaserie fra 2016, «Nobel», ble kåret til Europas beste miniserie under Prix Europa-utdelingen i Berlin.

Nå er han altså klar med et nytt ambisiøst prosjekt sammen med NENT Group og mediekonsernets nordiske strømmetjeneste Viaplay.

– De fleste av konfliktene i Afrika og Asia som Nato og Vesten deltar i er veldig kontroversielle. Ikke bare rundt det man ender å gjøre på bakkenivå, men også i diskusjonene bak lukkede dører før de politiske avgjørelsene tas. For seriens del er det viktig for oss å overraske, men også å gi innsikt, uten at det hele blir dokumentarisk. Vi vil underholde, men også provosere, forteller Per-Olav Sørensen.

Handlingen i «Kommando» drives fremover gjennom fire sentrale kvinner, og deres opplevelser: en norsk statsminister, en norsk jagerflypilot, en reporter i Al-Jazeera og en kommende terrorist bosatt i Birmingham i England.

– Disse fire skjebnene vises parallelt og deres handlinger veves sammen og påvirker hverandre. Det å kunne fortelle konflikten fra deres perspektiver er fryktelig interessant, nokså skummelt og veldig underholdende som stort drama skal være, avslører Sørensen.

«Kommando» produseres av Trond Håndlykken Kvernstrøm for The Oslo Company og Anders Tangen for Viafilm. Manusforfatterne er Jenny Lund Madsen og Christian Spurrier. Serien vil vises eksklusivt på Viaplay i Norden.

Kilde: Pressemelding fra Nordic Entertainment Group