Viaplays filmsalg nesten doblet på ett år

[Skrevet av: Pål Frostad den 01.11.2018]

Viaplay solgte nesten dobbelt så mange filmer i tredje kvartal i år sammenlignet med 2017, og opplever at stadig flere nordmenn er villige til å betale for de nyeste og mest aktuelle filmene. Erik Poppes «Utøya 22. juli» har slått alle rekorder på strømmetjenesten. Fire norske filmer på topp 10-listen.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Interessen for de nyeste og beste filmene er skyhøy, skal vi tro én av tilbyderne av kjøpe- og leiefilmer på nett, Viaplay. Ifølge strømmetjenestens egne tall har det blitt solgt nesten dobbelt så mange filmer (89 prosent økning) i tredje kvartal i år sammenlignet med fjoråret, i filmbutikken til Viaplay i Norge.

Øverst på listen over de mest kjøpte filmene finner vi Erik Poppes «Utøya 22. juli», som har slått alle tidligere salgsrekorder siden kjøpefilmer ble introdusert i 2016. Administrerende direktør i Nordic Entertainment Group (eier av Viaplay), Vegard Drogseth, tror at nordmenn i større grad enn andre er villige til å betale litt ekstra for å få tilgang til de ferskeste filmene.

Flere norske filmer på topplisten
I tillegg til «Utøya 22. juli» finner vi tre andre norske filmer på Viaplays toppliste over de mest solgte filmene for 2018. «Norske byggeklosser» (3. plass), «Den 12. mann» (4. plass) og «Askeladden - I Dovregubbens hall» (9. plass) har alle funnet plass på listen som ellers domineres av gigantiske Hollywood-produksjoner.

Enormt vekstpotensial for digitale kjøp
Selv flere år etter filmleiebutikkenes død er det ifølge undersøkelsen «Consumer Insight 2018» fra Nordisk Film fortsatt mange som ikke vet hvor de kan kjøpe eller leie filmer på nett: Hele 75 prosent kan ikke nevne en tjenesteleverandør for digitalt filmkjøp. Samme undersøkelse viser at 80 prosent kan nevne minst én strømmetjeneste som tilbyr filmer og serier som en del av et abonnement.

Viaplays topp 10-liste over solgte filmer i 2018:

7. 07: Thor: Ragnarok
  8. 08: Kingsman: The Golden Circle
  9. 09: Askeladden - I Dovregubbens hall
  10. 10: The Greatest Showman

Kilde: Pressemelding Nordic Entertainment Group (NENT Group)
    Foto/Copyright: Utøya 22. juli