Kinopremierer uke 7, 2018

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen den 13.02.2018]

Dette er en uke superheltfansen kan se frem til. Storproduksjonen fra Marvel Studios, 'Black Panther', er endelig klar til å inta kinosalene verden over. Kan bli et høydepunkt innen superhelt- sjangeren, og den har verdenspremiere denne uka. Andre interessante filmer, som premierer denne uka finner du under, med både info og trailer.

Black Panther er det nyeste tilskuddet innen superheltfilm. Det  er i alle fall en film undertegnede gleder seg enormt til å se. Det har vært veldig gode kritikker gitt til filmen, og fansen har vært i ekstase. Spørsmålet er om den kan innfri forventningene på kino da den har verdens premiere onsdag 14. februar.
Handling: Siste skrik fra Marvels superhelt univers. I 'Black Panther' møter vi 'Challa', som etter sin fars, kongen av Wakandas, død returnerer hjem til en isolert, teknologisk avansert afrikansk nasjon for å overta tronen og ta sin rettmessige plass som konge. Når en mektig gammel fiende vender tilbake blir T´Challas evner som konge og Black Panther- satt på prøve. Han blir dratt inn i en formidabel konflikt som setter Wakanda, og hele verdens skjebne i fare. Stilt overfor forræderi og fare, må den unge kongen samle sine allierte. og slippe Black Panthers fulle kraft fri for å beseire sine fiender og besørge sitt folks sikkerhet og livsstil.
Verdenspremiere onsdag 14. februar.
Skuespillere; Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Martin Freeman, Daniel Kaluuya, med flere.

Animasjonsfilmen  Petter kanin er neste film ut.
Spillefilm om Beatrix Potters kjente barnebokfigur. Få barnebokfigurer er så sjarmerende som de man finner i Beatrix Potters univers. Nå er historien om eventyrlystne Petter Kanin her i en helt ny versjon for både barn og voksne, hvor animasjon og liveaction blandes.
Handling: Petter Kanin forsøker stadig å snike seg inn i hagen til Herr Gregersen for å stjele grønnsakene hans. Det finnes ingen grenser for oppfinnsomme triks han bruker for å lure den gretne bonden. Men når gården overtas av den mye yngre slektningen Thomas McGregor, får Petter en langt mer formidabel motstander å hanskes med. Med hjelp av slektningene sine, Benjamin, Dunhale, Vipsen og Vimsen, må Petter Kanin pønske ut nye planer for å komme seg inn i grønnsaksengen. En flott film for hele familien basert på Beatrix Potters sjarmerende barnebokfigurer. Norske stemmer ved blant andre Christoffer Staib, Anders Bye, Siri Nilsen, Marion Ravn, Ina Svenningsdal, Malin Pettersen, Ida lind, Ivar Nørve, Espen Sandvik, Frank Ole Sætrang, Tommy Karlsen Sandum og Benedikte Kruse.
Skuespillere; James Corden, Margot Robbie, Elizabeth Debicki, Daisy Ridley, med flere.
Kinopremiere fredag 16. februar.

Skrekksjangeren er en sjanger der filmene de siste årene har vurdert veldig i kvalitet, spenning og historie. Kanskje kan neste film ut gjøre noe med det. 'Still Born' heter den.
Handling: Mary mister en av sine tvillinger under fødselen, og i de påfølgende ukene begynner hun å frykte at også det andre barnet er i fare. De gruoppvekkende lydene som til tider høres gjennom baby-monitoren tyder på at noe onskapsfullt og overnaturlig lurer i mørket på barnerommet...
Fra skaperne av Grave Encounters og Extraterrestrial kommer denne effektfulle og skremmende historien som får nakkehårene til å reise seg rett opp, om og om igjen.
Skuespillere, Christie Burke, Jesse Moss, Rebecca Olsen, Jenn Griffin, med flere.
Kinopremiere fredag 16. februar.

Deretter skal vi til 'The Post'.
HandlingSteven Spielbergs THE POST er et intenst og brennaktuelt drama om USAs første kvinnelige eier og avisutgiver Katharine Graham (Meryl Streep) i The Washington Post, og hennes redaktør Ben Bradlee (Tom Hanks) gjennom noen kritiske måneder i 1971.
Filmen skildrer avisens avsløring av hvordan den amerikanske regjeringens massive dekkoperasjon gjennom tre tiår og fire presidenter systematisk førte det amerikanske folk og verden forøvrig bak lyset angående sin militære innblandingen i Vietnam. Vi følger Graham, Bradlee og en gruppe nitidige og besluttsomme journalister hos The Washington Post i deres kappløp med den mektige rivalen The New York Times.
Under trusler fra høyeste politisk hold, må de risikere både karriere og fengselsstraff for å avdekke statshemmelighetene og bringe sannheten for en dag, i det som ble kalt "The Pentagon papers".
Skuespillere: Meryl Streep, Tom Hanks, Allison Brie, Carrie Coon, David Cross, Bob Odenkirk med flere.
Kinopremiere fredag 16. februar.

For westernfansen er kanskje Sweet Country noe å bruke tid på. Filmen vant i alle fall juryprisen i Venezia.
Handling: Vi er i Australias Northern Territory på 1920-tallet, og kolonialiseringen som foregår har ingenting med det vi kaller sivilisasjon å gjøre. I sentrum for fortellingen er Sam, en middelaldrende aborigin, som lever sammen med sin kone Lizzie. Deres relativt stabile verden raser sammen når de må ta et arbeidsoppdrag for den alkoholiserte sosiopatien og krigsveteranen Harry March. Etter hvert havner Sam i en dødelig skuddveksling med Harry. Det er åpenbart selvforsvar, men uansett omstendigheter vet Sam at med en hvit manns liv på samvittigheten, er det bare en ting å gjøre. Sammen med Lizzie legger han på flukt.
Skuespillere; Bryan Brown, Hamilton Morris, Sam Neill, Thomas Wright med flere.
Kinopremiere fredag 16. februar.

Norske 'Los Bando', med Jonas Oftebro i spissen er neste film ut.
Handling: I denne feelgood-komedien følger vi bandet Los Bando Immortale på en fartsfylt reise gjennom landet. Med gassen i bånn og rallysjåfør Martin (Jonas Oftebro) bak rattet må bandet bryte lover og regler, trosse foreldre og egne helter for å rekke frem til NM i rock. Drivkraften er stor, men hindringene kanskje enda større - vil de rekke frem i tide?
Skuespillere; Jonas Oftebro, Tage Hogness, Jakob Dyrud, Nils ole Oftebro, Frank Kjosås, Stik Henrik Hoff, Ine Jansen med flere.
Kinopremiere fredag 16. februar.

Tyske Ut Av Intet er nest siste film ut denne uka.
Handling: En bombe eksploderer utenfor en kurdisk butikk i Hamburg og Katjas liv blir brått snudd på hodet. Hennes mann Nuri og sønnen Rocco har blitt drept. Familie og venner prøver å hjelpe, men Katjas tanker kverner rundt i søken etter de skyldige og grunnene for et så meningsløst angrep. I en tilstand av bunnløs sorg og total desperasjon vil hun ha rettferdighet - koste hva det koste vil.
Skuespillere; Diane Kruger, Dennis Muschitto, Johannes Krich med flere.
Kinopremiere fredag 16. februar.

Helt til slutt er tiden kommet til 'Den Of Thieves'.
Handling: I Los Angeles, verdens hovedstad for bankran, er The Regulators med Big Nick som sjef en avdeling innen LAPD de eneste som er mer nådeløse enn de kriminelle.
Når de hører at den legendariske tyven Merrimen planlegger tidenes mest utspekulerte kupp, bestikker Big Nick det svakeste leddet av Merrimens gjeng til å bli politityster. Dermed er en intens styrkeprøve i gang. Merrimen gjennomfører en serie risikable kupp som forberedelse for det umulige: å rane Federal Reserve Bank. Men det viser det seg at både Merrimen og Big Nick er blitt lurt av noen de aldri kunne ha mistenkt.
Skuespillere; Gerard Butler, Pablo Schreiber, 50 Cent med flere.
Kinopremiere; fredag 16. februar.