Intervju med Arild Fröhlich (Norske byggeklosser)

[Skrevet av: Pål Frostad den 21.02.2018]

I forbindelse med kinolanseringen av Norske byggeklosser den 21. februar har filmfront gjort et intervju med regissøren, Arild Fröhlich. Les mer og få med deg intervjuet under.

Hovedbilde copyright: Arild Fröhlich sin mobil

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

1: I hvor stor grad er originalfilmen brukt som inspirasjon?
- - - -
Med unntak av at filmen handler om et par som skal pusse opp et hus og at en kjent norsk komiker spiller de aller fleste bikarakterene, så er alt nytt. Siden det er mye som har skjedd på 45 år, måtte vi rett og slett begynne på scratch for å lage en oppussingskomedie som føles relevant, morsom og gjenkjennelig for et publikum i dag. Vi liker å tro at vi gir et ærbødig nikk til våre forbilder fra fortiden, og håper at vi har laget en film som på samme måten som filmen fra 1970-tallet tar samtiden på kornet og handler om noe vi alle kjenner oss igjen i. Det er en hyllest til en klassiker, men ingen kopi.

2: Regissør av 1972-versjonen, Pål Bang-Hansen, kalte filmen sin for ”en parodi på Norge”. Er dette en beskrivelse du også bruke på filmen din?
- - - -
Filmen fra 1972 speilet sin samtid, vi speiler vår. Paret må kjempe mot systemet, håndverkere og byråkrater på samme måte, men vi har først og fremst ønsket å lage noe som er en helaftens komedie, uten å nødvendigvis skulle fortelle publikum om at det er en kritikk av hvem vi er. De aller fleste vil kjenne seg igjen i hjelpeløsheten vi føler nå vi legger alle våre lånte penger og drømmer i hendene på “eksperter” som har sin egen agenda. Situasjonene vi har med i filmen er inspirert av oppussingshistorier vi enten har opplevd selv eller kjenner noen som har opplevd.  Vi gjør ikke narr av Norge, byråkratiet eller de karakterene vi har med. Vi gjør det med kjærlighet og håper å ha laget en varm komedie folk kjenner seg igjen i.

Venstre: Fotograf Askild Vik Edvardsen og Arild på en hibas-do som er med i filmen (Bilde fra Arrilds mobil)
HøyreBilde fra settet til filmen tatt av Terje Røkke

3: Hvilke utfordringer dukket opp under innspillingen?
- - - -
Det vanskeligste var å finne det perfekte huset, som vi kunne gjøre som vi ville med. Vi trengte et hus som var filmatisk fint som et oppussingsobjekt, som vi kunne pusse opp i flere stadier, og uten å røpe for mye av handlingen, rett og slett herpe så mye vi ønsket. Det tok tid før vi fant det, men det gikk til slutt. Og det fikk gjennomgå, for å si det mildt.

4: Rolv Wesenlund spilte hele 8 forskjellige roller tilbake i 1972. Hvor mange typer spiller Atle Antonsen, og er de veldig forskjellig fra Wesenlunds rollefigurer?
- - - -
Atle Antonsen spiller 11 roller i vår film, og selv noen av dem har samme yrker som Wesenlund (snekker, nabo, arkitekt, plan og bygg- byråkrat), er karakterene helt og holdent Atle sine og nye. Det ville vært rart om vi skulle prøve å kopiere noen av Rolv Wesenlunds karakterer. Vi har likevel én karakter i filmen vår som er en hyllest til Rolv Wesenlunds lattermilde nabo, og Thea Stabell, som også var med i originalen er med i vår film også, i en liten rolle. Men hun blir raskt drept, da.

Bildeforklaring: Et sjeldent øyeblikk hvor Atle Antonsens karakter, den altfor snille bankmannen Jo Aa, tar kamera. Bilde tatt av Terje Røkke.

5: Hvordan har det vært å jobbe med store navn som Antonsen, Anders Baasmo Christiansen, Ine Jansen og Anne Marit Jacobsen?
- - - -
Vi har vært heldige og fått med oss et stjernelag med skuespillere til denne filmen, og det har vært inspirerende og gøy hele veien. Det er Ine Jansens (Helt Perfekt, Jul i Blodfjell) første store rolle i en norsk film, selv om hun i mine øyne er Norges morsomste dame. Det var på tide! Og det er gøy å se Anders Baasmo Christiansen og Anne Marit Jacobsen som mor og sønn, siden de likner litt på hverandre.

Alle disse har en naturlig og varm spillestil i tillegg til perfekt komisk timing, som jeg elsker. De tilfører alle sine karakterer så mye, og er så gode at det bare er for meg å lene meg tilbake og nyte som regissør. Det er skuespillerne og den jobben de gjør som er filmen.

6: Hvem er filmen laget for?
- - - -
Filmen er for alle som liker å le på kino. Det er en klassisk komedie, som er ment for å deles med andre i en kinosal. Vi har først og fremst laget en film som vi selv synes er morsom, og så er det jo opp til filmen å leve sitt eget liv og finne sitt publikum. Men vi har hatt en mengde testvisninger, og den har truffet bredt og vært godt likt både blant de yngre og de eldre. Det blir spennende å se, men jeg håper den finner sitt publikum. Det er de vi har laget den for!