Intervju med Okkupert-aktuelle Erik Skjoldbjærg

[Skrevet av: Pål Frostad den 29.09.2017]

I disse tider er Erik Skjoldbjærg aktuell med Sesong 2 av TV-serien Okkupert. Under finner du et lite intervju som filmfront har gjort av regissøren og serieskaperen Erik Skjoldbjærg.

Filmfront har også anmeldt Sesong 2 av Okkupert til terningkast 5 på terningen:
o Okkupert - sesong 2: Enda mer fengende og fyldig!

[Bilde av Erik Skjoldbjærg - Bildecopright: Viaplay.no]

1: Hva inspirerte dere til å skape Okkupert?
- - - -
Jeg ble interessert i Jo Nesbø sin ide, samt i de som ikke gjør motstand under en okkupasjon. Jeg har jo sett heltene fra krigen bli portrettert ofte, men det store flertallet gjorde ikke aktiv motstand under 2 verdenskrig. Og de vil ikke gjøre det i fremtiden heller. Det er hva Okkupert handler om.

- Erik Skjoldbjærg på settet til Okkupert [Bildecopright: Viaplay.no]

2: Det har vært en del fokus på Okkuperts koblinger til virkelighetens sider som global oppvarming, Europas energi- og ressursbruk og samt politikk rundt dette. Har dere forsøkt å holde realismelinja bevisst stødig i sesong 2?
- - - -
Serien er avhengig av at du klarer å leve deg inn i et fiktivt verdensbilde. Som alle sikkert har merket har ikke Russland okkupert Norge i virkeligheten. Så utgangspunktet i Okkupert er som de fleste andre historier basert på et ”hva om......”-premiss.

Når dette er sagt så har vi brukt mye tid på å snakke med eksperter innen politikk og forsvar om hvordan dette kunne ha fungert. Kanskje dette er en av grunnene til at så mange ute i verden opplever serien som realistisk. Jeg håper folk tenker over både klima og demokrati etter å ha sett Okkupert. Men det er samtidig også en thriller, og den må underholde for at folk skal gidde å se på.

3: Er det noe forandringer/forskjeller mellom sesongene?
- - - -
Jeg vil ikke si noe om plottet. Selv hater jeg å lese spoilere. Men vi har jo forsøkt å gjøre alt bedre enn forrige sesong. Konflikten vi beskriver sprer seg og blir stadig mere internasjonal. Samtidig er vi avhengig av å gjøre karakterene engasjerende. Det er faktisk en slags kjærlighetshistorie som går gjennom sesong 2.

- Erik Skjoldbjærg i sving med regien på Okkupert [Bildecopright: Viaplay.no]

4: Hva tenker du om å jobbe med formatene ’tv-serie’ versus ’spillefilm’?
- - - -
Jeg ser alltid etter muligheter i de formater jeg jobber med. TV-serier skaper rom for en annen måte å fortelle på. Vi kan lage flere små episoder rund et tema. Utforske temaet på nye måter. En utfordring med å lage nye sesonger er å få til noe nytt innen for samme univers.

5. Blir det fortsettelse på Okkupert etter sesong 2?
- - - -
Ny sesong bestemmes delvis av mottagelsen til sesong 2 ute i verden. I mellomtiden tenker vi som står bak serien på om hva som eventuelt kan være aktuelt videre, dersom vi ønsker å lage en ny sesong. Jeg kommer ikke til å lage fem-seks sesonger, men jeg utelukker heller ikke én til.

[ Sesong 2 av Okkupert premierer først på Viaplay fredag 29.september, og kommer etter hvert også på TV2 ]