Intervju med produsent av kortfilmen Sanctuary

[Skrevet av: Pål Frostad den 11.07.2017]

Filmfront intervjuet produsent Halim Saghir om prosessen rundt å skape den svensknorske kortfilmen Sanctuary som handler om en papirløs flyktning i Sverige.

Filmfront har også fått sett filmen, anmeldelsen kan du lese under:
Solid indiefilmdrama om papirløse Darioush

[ Bilde av Halim Saghir som i tillegg til å være produsent spiller Ali i filmen ]

1: Hvordan fikk dere ideen til å lage film om dette?
----
Farid, en av regissørene har vært på flukt som asylsøker tidligere i livet, så han har lenge ønsket å dokumentere de papirløses tilværelse på et annerledes vis.Hanmøtte Harald Sandø på Gøteborgs Indie Film Festival og inngikk avtale om å sette igang prosessen rundt SANCTUARY. Jeg, som har kjent Farid over lang tid gjennom felles venner, kom med på lasset kort tid etter.

- Regissørene Farid Zarrinbal og Harald Sando i aksjon

2: Hvordan var prosessen med å lage filmen?
----
Lang, tung og full av hinder!!! Ettersom Harald fikk slag rett etter at vi hadde gjort ferdig siste opptak, var Farid nødt for å ta saken i egne hender. Jeg hoppet inn som produsent fra da, og så måtte Farid og undertegnede gjøre en haug med ting vi aldri hadde gjort før...uten ett rødt øre. Vi måtte tidvis legge prosjektet på is grunnet årsaker som dødsfall i familiene våre, fødsel, hjerteoperasjoner i nær familie, hjerneslaget til Harald...for å nevne noen få.

3: Hva fikk dere til å begynne å lage kortfilm?
----
Har alltid vært fan av både å se film og tenke film – hvem har ikke det? Lage film har vært mer eller mindre en drøm. Dette har også vært en usedvanlig svær, bratt og abnormal læringsprosess.

4: Hvor er filmen spilt inn?
----
Filmen er spilt inn i Gøteborgs forstad, i bl.a. tungt kriminelle Västra Frölunda.

- Regissør Harald Sando gir instruksjoner

5: Hva var visjonen med kortfilmen da dere begynte og endret denne seg underveis?
----
Vi ønsket både å inspirere til forandring hos makthavere som kan gjøre en forskjell for den delen av samfunnet som i dag ikke anses for å være statistikk. Papirløs og uten rettigheter er en identitet samfunnet har valgt å vende blikket vekk fra. Tiden vi lever i viser heller ingen tegn til forbedring for tiden, med tilsynelatende kald krig i vente i vesten og varm krig pågående i midt-østen. Utfordringa med papirløse vil vokse og kan transformeres til noe vi i dag ikke klarer å feste et fremidig grep om. Vi tror heller ikke at løsninga er så enkel som at man fastsetter et måltall for antall deporterte innen månedsslutt, og feirer med marsipankake hver gang man når målet.

Vi står fast ved at vi ikke står bak en typisk politisk film og har heller ikke noen quick fix til problemet, men håper at vi inspirerer og provoserer de rette menneskene til å ta affære – kanskje se på mer erfarne nasjoners resultater på amnesti, kriminalitet, svart arbeid osv. Kanskje t.o.m. veie disse mot hverandre og vurdere om det er behov for ytterligere forskning på området. Hva vet jeg...jeg er ingen politiker, så dette er jo ikke min jobb. Dog så må noen ta ordentlig tak i det, og det finnes de som er ansvarlige for at «denne spaden må i jorda».

- Regissør Harald Sando i aksjon

6: Ble resultatet slik dere så for dere på forhånd?
----
Sånn noenlunde. Teknisk kunne vi alltids gjort mye mer, men så er jo dette en indiefilm, og mer koster følgelig mer. Vi er fornøyde med resultatet i henseende av ressursene vi har hatt. Det var jo alltid meningen at dette skulle være en usminket historie fra undergrunnen.

7: Hvor henter dere inspirasjon til filmen fra?
----
Vi har vel forsøkt så godt som mulig å få til noe originalt uten å prøve å etterligne eller gi honnør til andre filmskapere. Når det er sagt så er det rett og slett virkeligheten som har inspirert oss mest, ettersom filmen jo er basert på virkelige hendelser. Blant annet så har faktisk Farid, som også er hovedrolleinnehaver, ligget teipet til understellet av en lastebil gjennom hele Tyrkia da han var på flukt fra Iran-Irak krigen på midten av 1980-tallet.

- En betentenkt Farid Zarrinbal som også spiller hovedrollen i filmen

8: Hvor mye kostet det, både i penger og arbeid, å lage denne filmen?
----
Det har kostet noen tusenlapper fra våre egne lommer. Jeg kunne godt regnet på det, men sånn roughly så kan jeg anslå det til sånn ca 20.000 kr., mange hundre timers gratis arbeid fra et knippe nydelige mennesker i teamet (både foran og bak kamera), og ikke minst ofring av ufattelig mye viktig tid med familie og venner.

9: Hvordan fikk dere med Andreu Jacob tent på ideen å lage filmmusikken?
----
Farid kom i kontakt med ham gjennom nettverket sitt, og fikk overbevist Andreu Jacob, vår eminente komponist, til å se på filmen. Andreu likte historien så godt og så potensiale i storyen øyeblikkelig. Han mente at han selv ville kunne bidra til å treffe riktig hos publikum med sin egenkomponerte musikk. Det hadde han jaggu rett i! Vi er ubeskrivelig glade for at han er en del av filmkollektivet.

- Regissør Farid Zarrinbal leker med kamera

10: Blir det mye filmfestivaler på dere fremover?
----
Vel, foreløpig så venter vi på svar fra et titalls festivaler, men vi har kommet med på 6 festivaler sålangt; to i Stockholm, en i Philadelphia (USA), en i Manchester (UK), en i London (UK) og en i Washington DC (USA). Vi skal til High Peak i Manchester for å være med på festival der, hvor vi også har blitt nominert i kategorien Beste Hovedrolle og Beste Foto. Vi gleder oss enormt.

11: Hva er planene videre? Blir det noen nye filmer/kortfilmer for filmskaperne?
----
Vi har intensjoner om å videreutvikle SANCTUARY, og vil i løpet av denne sommeren/høsten ha et bedre perspektiv av hvordan utviklingen vil ta form og i hvilken retning. Mer enn det tror jeg ikke vi kan si nå...(blunk-blunk)

[ Alle foto tilhører teamet bak kortfilmen SANCTUARY og er hentet fra bakommaterialet ]