Nominerte dokumentarer (Kortfilmfestivalen i Grimstad)

[Skrevet av: Pål Frostad den 05.04.2017]

Nominasjonene for «Beste dokumentar» er nå klare! 14.-18. juni går Kortfilmfestivalen i Grimstad av stabelen for 40. gang. Festivalen samler de unge, lovende filmskaperne med de etablerte ringrevene, og står fortsatt som en av de viktigste møteplassene for norsk filmbransje.

Utvalgsjuryen, bestående av dokumentarist Thomas A. Østeby, NTNU-professor Bjørn Sørenssen og en av Kortfilmfestivalens grunnleggere Torunn Nyen. Juryen har vurdert 60 norske dokumentarer og av disse har 12 blitt valgt ut til årets konkurranseprogram.

Torunn Nyen sier:
'Det var en stor opplevelse å se Norge og verden gjennom norske dokumentarfilmskaperes øyne og håper at dette utvalget vil vise det formmessige mangfold og det internasjonale som preger norsk dokumentarfilm i dag'.

Av de utvalgte dokumentarene ser vi at norske dokumentarister drar utover egne landegrenser for å fange de gode, vonde og viktige historiene. Dokumentaristene tar oss med til land som Kongo, Transnistria, Kenya, Irak, Russland. Blant de nominerte er det flere som lager sin første lange dokumentar som; Egil Håskjold Larsen, Julia Dahr, Adel Farooq og Ulrik I. Rolfsen, Kristoffer Borgli og Lina Helvik. Ikke minst får fjorårets kontroversielle film The Magnitsky Act: Behind the Scenes en fortjent plass i årets program.

De Nominerte Dokumentarene er:
- 69 minutter av 89 dager – Egil Håskjold Larsen