Skuespiller Åsleik Engmark er død

[Skrevet av: Pål Frostad den 13.02.2017]

Åsleik Engmark ble bare 51 år. Han døde brått 12. februar 2017, etter et illebefinnende i Brüssel i Belgia.

Bildet er tatt på settet til Knerten fra 2009.
Foto/Copyright: Håvard Schei/ Paradox AS

Åsleik Engmark var en norsk komiker, skuespiller, sanger, regissør og tekstforfatter. Han startet sin karriere i Grefsenrevyen på Grefsen videregående skole, der han blant annet spilte med Geir Kvarme, Siw Anita Andersen, Jon Schau og Alex Rosén. Åsleik var også med å starte Lompelandslaget i 1987. I perioden 1988 til 1999 var han ansatt i Det norske teatret.

Åsleik Engmark startet sin TV-karriere i 1989 som Severin Suveren i en informasjonsfilmserie om Fjellvettreglene. Siden har han vært med i en rekke TV-serier i større og mindre roller i alt fra Brødrene Dal og mysteriet om Karl XIIs gamasjerNini til Seks som oss. Han var også med i underholdningskonkurranseprogrammet Skal vi danse? i 2010 hvor han stakk av med seieren til slutt.

Hans filmkarriere er kort men han rakk å spille i 2 populære filmer som Showbiz - eller Hvordan bli kjendis på en-to-tre! og Secondløitnanten. Men han har også spilt rollen som den animerte pinnen, Knerten i filmatiseringen av Anne-Cath Vestlys Knerten. Han regisserte også den første filmen om Knerten i 2009.

Men ellers er det som dubber nok de aller fleste kjenner ham. Der har han figurert i en rekke udødelige roller som Timon i Løvenes Konge, Tintin i Tintin, Woody i Toy Story, Mike i Monsterbedriften og Buck i Istid 3 og 5.

Kilde: Wikipedia.no