Denis Villeneuve skal lage ny "Dune"

[Skrevet av: Tore Andre Øyås den 02.02.2017]

Den fransk-kanadiske regissøren Denis Villeneuve gir seg i kast med å fornye sci-fi klassikeren Dune.

Villeneuve er for tiden kinoaktuell med sin Oscar-nominerte Arrival, også denne en sci-fi historie. I tillegg er karen også ferdig med en annen remake, nemlig Blade Runner 2049 som får kinopremiere i oktober.

Fra før av har som kjent David Lynch prøvd seg på å filmatisere Frank Herberts legendariske roman fra 1965. Lynch sin versjon fra 1984 ble dog ikke voldsomt godt mottatt den gang da, men har isteden blitt en kultklassiker i ettertid.

Også flere andre har prøvd seg på å lage både film og tv-serie av den kompliserte boken, dog uten særlig minneverdig hell.

Hvorvidt Villeneuve blir mannen som klarer dette gjenstår dermed bare å se, men hans siste filmer som nevnte Arrival, samt Sicario, Enemy og Prisoners kan vitne om at sjansene i hvert fall ikke er helt på trynet.

(Kilde: Filterfilmogtv.no)

02.02 sier Pål Frostad: En Dune-film med Arrival-regissøren er noe jeg gjerne skulle sett. Digger Dune-boken og det ufattelig kule universet som enda har til gjengjeld å skinne skikkelig på film.