Beste filmer 2016 - Oppsummering

[Skrevet av: Pål Frostad den 31.12.2016]

Filmåret sett med norske øyne ble riktig så variert og fikk flere store publikumsvinnere som Kongens nei, Snekker Andersen og julenissen, Mannen fra Snåsa og Børning 2. Publikumsfrierne av noen filmer gjorde det altså godt, mens de mer smale filmene igjen slet litt. Pene mindre produksjoner, som Henrik Martin Dahlsbakkens Cave og Sensommer, viste at det likevel kan gjøres film på en knallbra måte, og på mindre budsjett.

2016 var ellers året da skildringer av krig var påfallende til stede i storfilmer som Kongens nei, The Revenant, Hacksaw Ridge og Sauls Sønn, alle filmer som viser krig slik det faktisk er.

De store amerikanske blockbusterne skuffet i stor grad. Batman vs. Superman og Suicide Squad ble ikke helt det trailerne og buzzen gav forhåpninger om. Independence Day 2 føltes rimelig meningsløs, mens Tarzan vel mest var en digital film.

Forklaring til kåringen/oppsummeringen:
Filmfront har laget denne uhøytidelige kåringen først og fremst for å oppsummere filmåret som har gått. Noen ganger har det vært vanskelig å plassere filmer i kåringen og da har vi måttet nevne flere. Filmene som er tatt med er basert på filmer med norsk kinopremiere i 2016.

Selve kåringen:

Årets Film: The Revenant (Jungelboken)
I år så vi svært mange sterke og uforglemmelige filmer, men Alejandro González Iñarritus intense, virkelighetsråe villmarkswestern oppviste noe som på film ga intense sanseinntrykk. Leonardo DiCaprios nakne og dedikerte innsats var i stor grad også med på å gi denne opplevelsen, og bare filmens åpningsslag må være kanskje ’årets scene’ med sitt filmtekniske høye nivå!

Som en helt annen film var Jon Favreaus filmatisering av klassikeren Jungelboken en oppvisning i vakker og troverdig bruk av spesialeffekter, noe som ikke skal tas for gitt i vår tid. Historien om lille Mowglis kamp for dyrene var dessuten svært velfungerende i sin narrative driv, hvor spenning, sjarm og vakker grandios storhet gikk hånd i hånd på en imponerende vellykket måte.

Årets norske film: Kongens Nei (Sensommer)
Erik Poppes formidling av Norge og kongehusets dager under starten av krigen, ble skildret så troverdig og velfungerende spennende at filmen trolig vil tåle tidens tann i veldig lang tid fremover. At den ble en publikumssuksess er nå forståelig nok, men denne filmen hadde også kvaliteter langt over det kommersielle tilfredsstillende, noe som kanskje også vil gi den en kommende Oscar-nominasjon.

På den andre, litt mer lavbudsjettsaktige siden, var Dahlsbakkens krimnoir Sensommer bevis på hva godt skrevne karakterer og en smart historie kan frembringe på langt roligere og mindre plan. Filmen viser med bragd hvor lite som skal til for å gripe oss inn i sitt mysterium, hvor hint, tegn og narrative grep leker med oss mens vi ser dramaet utspiller seg foran øynene våre. Men er nå ting alltid slik det i første omgang ser ut som? Ikke i følge Sensommer.

Årets Drama: Room
Skildringen av et kidnappingsdrama og forholdet mellom en mor og en sønn kan knapt gjøres sterkere enn hva Lenny Abrahamson gjorde her. Knallsterkt skuespill av Brie Larson og lille Jacob Tremblay setter uforglemmelige bilder på netthinnen. Room er dessuten en oppvisning i hvordan bygge opp, formidle og forvalte menneskelige relasjoner, satt inn i en spennende og gripende setting. Med andre ord; et perfekt drama.

Årets historiske dramaportrett: Sauls sønn (Hacksaw Ridge)
Krig er jævlig, det vet vi. Likevel skjermes vi ironisk nok som regel for nettopp hva som er verst ved krig igjennom underholdningsfilm. Ungarske László Nemes ufattelig nære og sterke Holocaustportrett tar oss rett med inn i både gasskamrene og helvete på jord. Kamera følger tett innpå Saul Auslander som blant annet forlenger livet med å hjelpe til i konsentrasjonsleirene, hvor dødsskrikene jomer i veggene og kropper skufles opp for å fraktes til krematoriumsovnene. Når man i tillegg tenker på at dette var Nemes debutfilm som regissør, ja da blir man rimelig ydmyk!

Mel Gibsons portrett av den andre verdenskrig tar for seg en helt annen side ved krig. Her ser vi marerittet som oppstår på slagmarkene, hvor kuler flyr rundt ørene på soldatene, hvis de da ikke treffer kropper og lemmer rives brutalt av. Gibsons sterke visuelle råe stil er omdiskutert, men viser om ikke annet hvor direkte meningsløst og brutalt et krigsslag er og blir!

Begge filmene skildrer slik en sterk virkelighet, uten å sminke over sannheten. Mange vil si dette er måten historien og virkeligheten fortjener å bli vist på.

Årets mannlige skuespiller: Leonardo DiCaprio (The Revenant)
Årets kvinnelige skuespiller: Amy Adams (Arrival / Nocturnal Animals)

Årets Ikke-amerikanske film: Sauls sønnMin pappa Toni Erdmann
Årets Sci-fi: Arrival (Doctor Strange)
Årets overraskelse: Bone Tomahawk
Årets sjarmtroll: El Clásico
Årets snakkis: The Revenant / Batman vs. Superman / Suicide Squad
Årets kontroversielle: The Green Inferno

Årets mest sette kinofilmer i Norge:
1. Kongens Nei
2. Børning 2
3. Et helt halvt år
4. Istid 5 - På Kollisjonskurs
5. Snekker Andersen og Julenissen

Årets mest sette kinofilmer i verden:
1. Oppdrag Dory
2. Captain America: Civil War
3. Kjæledyrenes hemmelige liv
4.Jungelboken
5.Deadpool

Årets familiefilm: Kubo og det magiske instrumentet
Årets norske familiefilm: Dyrene i Hakkebakkeskogen
Årets barnefilm: Zootropolis
Årets franske: Min Elskede! / Den Franske Forbindelsen
Årets tyske: Min pappa Toni Erdmann
Årets dokumentar: Human (Frankrike) / Weiner (USA)
Årets norske dokumentar: Magnus
Årets festivalfilm: Bone Tomahawk
Årets skrekk: Don't Breathe / Bone Tomahawk / The Neon Demon
Årets Krim: Hell or High Water / The Nice Guys / Sensommer
Årets thriller: Train to Busan10 Cloverfield Lane
Årets gjensyn: Bridget Jones' Baby: Alle gode ting er tre
Årets superheltfilm: Deadpool
Årets effektfilm: Jungelboken / Fabeldyr og hvor de er å finne
Årets animasjonsfilm: Kubo og det magiske instrumentetAnomalisa

Årets eventyr:
 Kubo og det magiske instrumentet
Med en oppslukende blanding av eventyr og fabel, gjengitt med det eksotiske i land, miljø og tradisjoner, skildres den spennende historien om Kubo med en fantastisk stop-motion animasjon, blandet med lekre visuelle dataeffekter. Uttrykket forblir så særegent og hakesleppvakkert at man som både voksen og barn trolig blir sittende som like trollbundet som visse karakterer i historien. En juvel av en animasjon og eventyropplevelse!

Årets Fantasy:
 A Monster Calls
Årets voksne eventyr: Tale of TalesThe Revenant
Årets blockbuster: Captain America: Civil War
Årets Portrett: Sauls sønn
Årets langsomste: Sovende soldater
Årets komedie: Min pappa Toni ErdmannLove & Friendship
Årets action: Hardcore
Årets western: The Hateful Eight (Bone Tomahawk)
Årets gjennombrudd: László Nemes (for sin regidebut med Sauls sønn)
Årets flopp: Zoolander 2Independence Day 2: Resurgence
Årets kalkun: Gods of Egypt
Årets skuffelse: Batman vs. Superman / Suicide Squad / Independence Day 2: Resurgence

Årets lekreste/visuelle godbit:
 The Neon Demon (Jungelboken / Kubo og det magiske instrumentet)
Nicolas Winding Refn fortsatte sin visuelt sterke stil fra Drive med kanskje enda lekrere The Neon Demon, et fargesterkt neonmareritt fra Hollywoods mørkeste modellmiljø, musikkdrevet med et fantastisk musikkspor av Cliff Martinez. Audiovisuelt en film så slående at man ikke går uberørt fra denne filmopplevelsen, enten man elsker dette eller mer har lyst å spy av den dristige tematikken og enkelte sterke scener.

Årets sterkeste kost:
 Sauls sønnHacksaw Ridge
Årets særeste: Sovende soldaterSwiss Army Man

Årets øvrige minneverdige godbiter: SVK - Store Vennlige Kjempe, Creed - The Legacy of Rocky, Carol, Brooklyn, Captain Fantastic, The Lobster, Sully, Spotlight, Trolls, 45 år, The Big Short, The Good Dinosaur, Warcraft: The Beginning, Welcome to Norway, Pyromanen, Rosemari, Star Trek Beyond, The Shallows, Den lille prinsen, Florence Foster Jenkins, Den danske piken, Marnie - Min Hemmelige Venninne, The Survivalist, Hail, Caesar!, Deepwater Horizon, The Assassin, Nocturnal Animals.