Beste TV-serier 2016 - Oppsummering

[Skrevet av: Pål Frostad den 01.01.2017]

Filmfront skal i løpet av denne lille artikkelen kåre det beste av TV-serier som har gått i 2016. I året som har gått har jeg gledet meg over mange TV-godbiter med mange sterke norske bidrag med ‘Skam’ i spissen. Flere gamle travere har kommet med gode oppfølgersesonger og noen nye overraskelser har tatt oss med storm som ‘Stranger Things’ og ‘West World’. Les mer og få med deg hele kåringen over hva som har gledet oss mest i 2016 i en uhøytidelig kåring.

Kort info om kåringen
Det tar tid å orientere seg i den enorme mengden av TV-serier og sesonger som presenteres for oss hvert år. 2016 er ingen unntak og undertegnede har forsøkt å få med seg det meste av det grøvste og viktigste som har kommet av sesonger av TV-serier i året som er gått. Filmfront kjører dermed en uoffisiell kåring over de beste TV-seriene/sesongene fra 2016. I kåringen er det mange kategorier og det viktigste av alt er å oppsummere TV-året 2016. I hver kategori vil det stå en TV-serie og andreplassen vil eventuelt stå i parantes ved siden av.

Selve kåringen

Årets TV-serie: Stranger Things (Skam)
For min del var årets største overraskelse på seriefronten i tillegg til kvalitetsserien Skam Netflix-satsingen ‘Stranger Things’. TV-serien gjør så og si alt riktig og fungerer både som nostalgi for de voksne og samtidig engasjerende og spennende for unge. Serien er svært underholdende i kryssingen mellom Steven King-inspirert historie med regireferanser til Spielbergs eldre tider. Med andre ord har ‘Stranger Things’ en 'killer' kombinasjon som filmelskere ligger langflat etter.
Anmeldelse av Stranger Things - Sesong 1

Årets norske TV-serie / Årets ungdomsserie og Årets snakkis: Skam - Sesong 2 og 3
Det er lenge siden NRK hadde en TV-serie som engasjerte i like stor skala som Skam har gjort. TV-serien har revolusjonert TV-mediet og viser at TV-serier også kan gå nye veier utenfor de vante formatene for å nå sine målgrupper. Skam har også nådd våre naboland og er en serie som ligger langt fremme på å kommunisere de unges utfordringer og liv på en særs underholdende måte som treffer også langt utenfor målgruppen på grunn av sin sterke kvalitet og aktualitet.
Anmeldelse av Skam - Sesong 2
Anmeldelse av Skam - Sesong 3

Årets skrekk: Ash VS Evil Dead - Sesong 2
Andre sesong av Ash VS Evil Dead overgår til og med første omgang og befester seg som en real skrekkgodbit med mye blod, gørr og mengder sort komikk. En herlig politisk ukorrekt TV-serie som bringer det beste ut av Evil Dead også i et TV-serieformat.
Anmeldelse av Ash vs Evil Dead - Sesong 2

Årets sci-fi: West World - Sesong 1
West world baserer seg på den utmerkede filmen og konseptet skapt av Michael Crichton. Serien spiller på utfordringer rundt kunstig intelligens i en nådeløs fornøyelsespark som kun er skapt for å behage mennesket. Serien blir spådd å føre HBO-arven videre i tiden etter Game of Thrones, men selv om første sesong av West World er bunnsolid, så skal det noe igjen å toppe ringreven Game of Thrones.
Anmeldelse av Westworld - Sesong 1

Årets drama: Nobel - Sesong 1
Nobel er et solid norsk drama som bringer et aktuelt tema på banen nå i disse krigsherjede tider. Serien klarer å stå distansen helt ut og er både spennende og utfordrende i sin historiefortelling. Det gjorde at mitt møte med Nobel var noe jeg ikke kommer til å glemme så lett.
Anmeldelse av Nobel - Sesong 1

Årets friskeste: Aber Bergen - Sesong 1
I mine øyne overrasket ‘Aber Bergen’ stort. Serien er kvikk i replikken og har en passe kul handling som byr på mer og mer spenning utover i serien. Tror nok denne friske serien frister mange unge til å drømme om å praktisere som advokat når de trer inn i de voksnes rekker.
Anmeldelse av Aber Bergen - Sesong 1

Årets TV-serie for barn: Snøfall - Sesong 1
'Julekongen' ble en stor hit som jeg elsket å følge med på. Men jeg tror Snøfall vil favne enda bredere med et supert og engasjerende eventyr som fenger bra for liten og stor.
Anmeldelse av Snøfall - Sesong 1

Årets beste komiserie: Vikingane - Sesong 1
Vikingtiden er inn som aldri før og denne norske komiperlen kan jeg ikke få nok av. Med vikingtiden som tema og med god forankring i historien og kulturarven vår leker serieskaperne med norske vikinger. Resultatet er blitt intet mindre enn en sort komisk liten oppvisning i tullekomikk.
Anmeldelse av Vikingane - Sesong 1

Årets triveligste: Side om side - Sesong 4
‘Side on side’ er blitt en av de viktigste pusterommene i hverdagen på norske TV-skjermer. Og jammen meg klarer ikke denne sesongen bragden med å følge opp å levere trivelig hverdagskomikk som de fleste nok vil omfavne og le seg passe ihjel av.
Anmeldelse av Side om side - Sesong 4

Årets mest skuffende oppfølger: Mr. Robot
I fjord kåret jeg Mr. Robot til årets TV-serie og det var fordi den skilte seg ut og gav meg et fengende og stilig konsept i litt samme gaten som Fight Club. Derfor hadde jeg store forhåpninger til sesong 2, men dessverre ble den bare et veldig traust og kjedelig kappittel som ikke hadde noen store øyeblikk.
Anmeldelse av Mr. Robot - Sesong 2

Årets beste oppfølger sesong: Game of thrones - Sesong 6 (Skam - Sesong 2)
Ofte er årets høydepunkt å få med seg den årlige sesongen av ‘Game of Thrones’ og denne sesongen byr virkelig på mange høydepunkter og oppleves som hvassere og mer underholdningsdrevet enn de foregående sesongene. For de få av dere som ikke har fått med seg sesong 6, er det bare å glede seg.
Anmeldelse av Game of Thrones - Sesong 6

Årets kvinnedrama: Orange is the New Black - Sesong 4
For noen er sommer forbundet med ‘Orange is the New Black’ og det er det utvilsomt for meg også. Dette er en TV-serie jeg i utgangspunktet ikke skulle tro jeg ville like, men som jeg er blitt veldig glad i. Årets sesong leverer også varene og følger opp på en imponerende måte som en av de virkelig store Netflix-dramaene.
Anmeldelse av Orange Is the New Black - Sesong 4

Årets norske thriller: Mammon - Sesong 2
Mammons første sesong fikk kritikk for at den ikke var troverdig nok. Det har de gjort noe med i andre sesong som fremstår som et nytt og spennende kappittel om en dyster maktkamp også innad i regjeringen.
Anmeldelse av Mammon - Sesong 2

Årets dokumentarserie: O.J.: Made in America
Jeg var ung da rettssaken mot O.J. Simpson rystet en hel verden. Igjennom denne svært fascinerende dokumenatarfilmserien får vi et detaljert innblikk i en rettssak som ble et mediehysteri av dimensjoner. På en underholdende og fengende måte blir dette minst like spennende å følge som fjorårs-hiten på dokumentarfilm-seriefronten i Making a Murderer.
Anmeldelse av O.J.: Made in America

Årets nerdeserie: Silicon Valley - Sesong 3
Silicon Valley er blitt en slager hjemme hos meg. Som både IT-nerd og gammel programmerer føler jeg med underholdt over de mange artige påfunnene til Mike Judge i hans saga om det grensesprengende softwareselskapet Pied Piper. Og dette er heldigvis ganske moro også for den vanlige mannen i gata og man trenger ikke være nerd for å sette pris på dette slev om man kanskje får noen ekstra latterkuler på noen fiffige detaljer og typiske yrkedsmessige situasjoner.
Anmeldelse av Silicon Valley - Sesong 3

Årets oppvåkning fra de døde: X-Files - Sesong 10
Det er svært lenge siden jeg så X-Files sist gang. Derfor var det med stort pågangsmot jeg satte meg ned med en ny sesong av X-Files. Sesongen var riktignok svært varierende men gav meg noe å se også litt ut over all den nostalgiske stemningen.
Anmeldelse av X-Files - Sesong 10

Årets politiske: House of Cards - Sesong 4
Netflix sitt store flaggskip klarer nok en gang å stable på beina en sesong som holder den samme kvaliteten som vi forventer av en slik toppserie. Serien drar handlingen enda et hakk videre og byr på mange spennende og store øyeblikk i det svært så skruppelløse ekteparet som setter makt, posisjon og karrière frem for alt i livet. Jeg snakker selvsagt om Frank og Claire Underwood.
Anmeldelse av House of Cards - Sesong 4

Årets stayer: Walking dead - Sesong 6
Nok en ny sesong av ‘Walking dead’. Forrige sesong var i mine øyne en av de aller beste serien hadde avlet. Derfor var jeg spent på om den sjette sesongen ville klare å følge opp, og jammen meg gjør den også det langt på vei. Dette bygger seg sakte men sikkert opp til et gigantisk klimaks som gjør at jeg blir skuffet om jeg av en eller annen grunn ikke får med meg neste sesong.
Anmeldelse av The Walking Dead - Sesong 6

Årets historiske: The Crown - Sesong 1
Netflix slo på stortrommen i 2016 og gav oss et historisk korrekt og svært påkostet drama om en av verdens mest kjente monarker, Dronning Elizabeth. Vi fikk et flott kostymedrama i beste Downton Abbey-stil. Dette er en serie om en sterk kvinne som nok vil applerere til et bredt publikum av dramalystne seere.
Anmeldelse av The Crown - Sesong 1

Årets kriminelle serie: Narcos - Sesong 2
I denne sesongen får vi den spennende fortsettelsen av Pablo Escobars ville og voldelige kriminalhistorie. Første sesong bø på mye spenning og bra driv. Dette fortsetter i sesong to og vi får en ganske solid oppfølger i Narcos andre sesong.
Anmeldelse av Narcos - Sesong 2

Årets beste spin-off - Better Call Saul - Sesong 2
I andre sesongen av Better Call Saul får vi et enda dypere innblikk i Jimmys fortid og hans forhold til broren Chuck. Skildringen av brødreforholdet er kanskje seriens aller sterkeste kort. Det er umulig å ikke bli sjarmert av Jimmy, men en kan samtidig ikke unngå å føle sympati med Chuck. Sesong 2 av Better Call Saul flyter godt, er ekstremt dyktig laget og har en av tv-serie verdens aller beste hovedkarakterer i form av Jimmy McGill.

Ellers kan vi nevne andre sesonger av TV-serier i 2016:
The Expance - Sesong 1

Siste film og TV-nyheter

«Dyrene i Hakkebakkeskogen»

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Hundreogettåringen som stakk fra regningen og forsvant»

«Assassin's Creed»

«Collateral Beauty»