Guide til kinojulen 2016 fra 1. juledag

[Skrevet av: Pål Frostad den 23.12.2016]

Filmfront gir deg en lett guide til hvordan du skal finne filmer på kino i julen. Filmoversikten er sortert på beste rating og nedover. Det er også anmeldelse av de fleste filmene som kan leses om du trenger bedre info om filmene enn i listen.

Liste over filmer på kino i julen:
Film: Min pappa Toni Erdmann (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 5.45 (9.09 av 10)
(Toni Erdmann)
   [Tyskland, Østerrike   Komedie, Drama]
Handling: For å tilbringe tid med sin travle datter Ines forkler spøkefuglen Winfried Conradi seg som forretningsmannen «Toni Erdmann», og sørger for å dukke opp på de mest ubeleilige tidspunkter når hun er på forretningsreise. Ines reagerer med både irritasjon og forvirring, men kan heller ikke unngå å bli rørt av farens klønete gester.
Kilde: BIFF.no
- Anmeldelse nr 1 av Min pappa Toni Erdmann

Film: Dyrene i Hakkebakkeskogen (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 4.7 (7.83 av 10)
   [Norge   Animasjon, Barn]
Handling: Dyrene i Hakkebakkeskogen er basert på Thorbjørn Egners klassiker med samme navn. I Hakkebakkeskogen bor Klatremus og de små vennene hans i konstant fare for å bli spist av Mikkel Rev og andre rovdyr som ikke klarer å skaffe seg mat på ærlig vis. Når Petter Pinnsvin i tillegg forsøker å spise fornuftige Morten Skogmus sin bestemor, er det på tide å lage en lov for å regulere lovløsheten i skogen. Bjørnen Bamsefar hjelper dem med å innføre loven: Nå skal alle dyrene i skogen være venner og det er forbudt å spise hverandre. Men Mikkel Rev er fortsatt sulten.
- Anmeldelse nr 1 av Dyrene i Hakkebakkeskogen

Film: Rogue One: A Star Wars Story (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 4.69 (7.82 av 10)
   [USA   Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi]
Handling: Rogue One: A Star Wars Story, er den første av flere nye frittstående Star Wars-filmer fra Lucasfilm. Den forteller historien om hvordan en gruppe usannsynlige helter som går sammen for å gjennomføre det dristige og tilsynelatende umulig oppdraget; å stjele planene for det ultimate masseødeleggelsesvåpenet.
- Anmeldelse nr 1 av Rogue One: A Star Wars Story

Film: Agnus Dei (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 4.62 (7.7 av 10)
(Les innocentes)
   [Frankrike, Polen   Drama]
Handling: Stedet er Polen og året er 1945. Et halvt år etter at den tyske okkupasjonsmakten har overgitt seg prøver befolkningen etter beste evne å stable landet på beina igjen, men med tanke på den omfattende materielle og psykologiske ødeleggelsen krigen har forvoldt, er det lettere sagt enn gjort. Her møter vi den franske legen Mathilde, som er i landet på oppdrag fra Røde Kors, og som blir oppsøkt av en nonne som trygler henne om å bli med tilbake til klosteret, hvor det befinner seg intet mindre enn sju høygravide nonner. Nonnene er blitt voldtatt av sovjetiske frigjøringsstyrker, og av hensyn til kirkens sviktende omdømme er abbedissen fast bestemt på at både graviditetene og fødslene må holdes strengt hemmelig.
Kilde: BIFF.no
- Anmeldelse nr 1 av Agnus Dei

Film: Fabeldyr og hvor de er å finne (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 4.38 (7.3 av 10)
(Fantastic Beasts and Where to Find Them)
   [England, USA   Eventyr, Familie, Fantasi]
Handling: Dette er fortellingen om forfatteren og magizoologen Salamander Fisle (originalt Newt Scamander) og hans fabelaktige reiser for å oppdage magiske dyr. Handlingen foregår i New Yorks hemmelige magikermiljø, hele 70 år før Harry Potter leser boken hans på Galtvort.
- Anmeldelse nr 1 av Fabeldyr og hvor de er å finne

Film: Hacksaw Ridge (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 4.38 (7.29 av 10)
   [USA, Østerrike   Biografi, Drama, Krig, Romantikk]
Handling: Desmond Doss nektet å bære våpen under 2. verdenskrig, men ble allikevel en av Amerikas største krigshelter. Hacksaw Ridge er den sanne historien om militærnekteren som mottok "Medal of Honor" for sin livreddende innsats.
- Anmeldelse nr 1 av Hacksaw Ridge

Film: Snekker Andersen og Julenissen (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 4.1 (6.83 av 10)
   [Norge   Barn, Familie, Komedie]
Handling: Snekker Andersen er en skikkelig juleentusiast som gjør alt for at familien hvert år skal oppleve ordentlig jul. Og det viktigste med julen er jo som kjent besøket av selveste Julenissen. Denne julen går det dog ikke helt som planlagt: Snekker Andersen iført fullt nissekostyme sklir på holka og etter en heidundrende kjelketur ender han med å krasje med den ekte Julenissen. De to bestemmer seg for å gjøre et bytte. Jeg går til dine barn og du går til mine. Nissefamilien har aldri før hatt besøk av en ekte snekker, og familien Andersen har aldri før hatt besøk av den ekte Julenissen.
- Anmeldelse nr 1 av Snekker Andersen og Julenissen

Film: Deepwater Horizon (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 4.04 (6.74 av 10)
   [USA   Action, Drama, Thriller]
Handling: Den 20. April 2010 skjedde en av verdens største menneskeskapte miljøkatastrofer på dypvannsborreriggen Deepwater Horizon i Mexicogolfen. Filmen følger en vital historie som mange ikke har sett: Historien om de 126 menneskene som jobbet om bord på Deepwater Horizon denne skjebnesvangre dagen. Mennesker som ble fanget i en utenkelig og grusom situasjon. Det var dyktige arbeidende menn og kvinner som var gjennom et knallhardt skift, i håp om å få komme tilbake til deres familier og deres liv på land. På et øyeblikk ble alt snudd på hodet. De sto ansikt til ansikt med døden. I sin mørkeste time ble de tvunget til å samle mot for å sloss mot en ustoppelig infernobrann midt på havet, og når alt virket håpløst, til å redde hverandre.
- Anmeldelse nr 1 av Deepwater Horizon

Film: Den magiske juleesken (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 4.03 (6.71 av 10)
(Den magiske juleæske)
   [Danmark   Animasjon, Barn, Familie, Eventyr]
Handling: Julius bor på barnehjemmet Klokkerly, og han har et helt spesielt forhold til julen. Bestyreren Alfred har nemlig fortalt at det var julenissen som kom med ham en julaften for åtte år siden. Men ikke alle på barnehjemmet er like begeistret for jula og Julius. De store guttene sier det er Alfred som kler seg ut som julenissen og at det hele er bare tull. Julius tviler, for hvis det er Alfred som kler seg ut, hvem er det da som snakker fra juleesken hans.

Film: Perfekte fremmede (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 3.92 (6.53 av 10)
(Perfetti sconsciuti)
   [Italia   Komedie, Drama]
Handling: Under et middagsselskap starter syv venner et farlig spill. Hver gjest legger mobilen på bordet og godtar å gjøre alle tekstmeldinger og samtaler offentlige, i et forsøk på å bevise at de intet har å skjule. Det som først virker som en artig fornøyelse mellom venner viser seg raskt å bli en ødeleggende tildragelse, når meldingene starter å avsløre hvor lite de kanskje vet om partnere og bekjente rundt dem.

Film: Syng (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 3.79 (6.32 av 10)
(Sing)
   [USA   Animasjon, Komedie, Musikal]
Handling: Koalabjørnen Buster forsøker å redde det gamle teateret sitt fra konkursens rand ved å arrangere tidenes største sangkonkurranse. De fem finalistene må forsøke å sjonglere egne utfordringer samtidig som de forbereder seg til tidenes talentshow.
- Anmeldelse nr 1 av Syng

Film: Allierte (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 3.69 (6.16 av 10)
(Allied)
   [USA   Action, Drama, Historie, Romantikk, Thriller, Krig]
Handling: Handlingen utspiller seg i 1942, hvor en spion forelsker seg i en fransk agent under et farlig oppdrag i Casablanca. Men etter at de er gift, får han vite at hun kanskje ikke er den hun har utgitt seg for å være.
- Anmeldelse nr 1 av Allierte

Film: Trolls (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 3.46 (5.77 av 10)
   [USA   Animasjon, Eventyr, Familie, Fantasi, Musikal]
Handling: I denne fantastiske og fargesprakende familiekomedien får vi endelig bli bedre kjent med Trollenes verden! De kjenner ingen grenser for deres optimisme og positivitet, og deres hverdag består av sang og dans. Deres rake motsetninger er de pessimistiske Bergenserne, -det eneste som gjør dem lykkelig er når det er Troll på menyen. Etter at Bergenserne invanderte Trollhjem, må den overoptimistiske Poppy, og hennes motsetning -den praktiske Kvist- legge ut på en reise for å redde vennene sine. Sammen legger duoen ut på en redningsaksjon full av eventyr og uhell -og de prøver å holde ut med hverandre akkurat lenge nok til å få jobben gjort.
- Anmeldelse nr 1 av Trolls

Film: The Accountant (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 3.45 (5.75 av 10)
   [USA   Kriminal, Drama, Thriller]
Handling: Christian Wolff (Ben Affleck) er et mattegeni, med mer følelser for tall enn for mennesker. Bak fasaden som ansatt av et lite selskap, jobber han som frilans regnskapsfører for noen av verdens farligste kriminelle miljøer. Men da finanstilsynet er nær ved å avsløre han, tar Christian en lovlig klient: Et robotikkfirma hvor en regnskapsassistent (Anna Kandrick) har oppdaget underslag i millionklassen. Men mens Christian går regnskapet i sømmene og nærmer seg sannheten, kommer stadig flere lik til overflaten.
- Anmeldelse nr 1 av The Accountant

Film: Passengers (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 3.23 (5.39 av 10)
   [USA   Eventyr, Drama, Sci-Fi, Romantikk]
Handling: Ombord på et luksuriøst romskip som er på vei for å kolonialisere en ny planet, våkner en av passasjerene 90 år før tiden på grunn av en feil i søvnkammeret. Etter hvert som ensomheten innhenter ham, står han overfor valget om han skal vekke opp en av de andre passasjerene for å få selskap. Vel vitende om at dette er en fatal avgjørelse å ta på en annen persons vegne.
- Anmeldelse nr 1 av Passengers

Film: Hundreogettåringen som stakk fra regningen og forsvant (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 3.17 (5.29 av 10)
(Hundraettåringen som smet från notan och försvann)
   [Sverige   Eventyr, Komedie]
Handling: "Hundreogettåringen" skildrer nok en gang Allan Karlsson som skal ut på nye eventyr. Denne gang skal han reise fra Bali tilbake til Sverige, med både CIA-agenter, balinesiske pengeinnkrevere og et svensk brusfirma hakk i hæl.
- Anmeldelse nr 1 av Hundreogettåringen som stakk fra regningen og forsvant

Film: The Girl on the Train (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 3.12 (5.19 av 10)
   [USA   Mysterie, Thriller]
Handling: Vi møter Rachel som sliter med å holde hodet over vann etter en vond skilsmisse. På hennes daglige pendlerturer til New York kjører toget forbi hennes gamle hjem, der eksmannen fremdeles bor med sin nye kone og barn. I et av nabohusene bor et tilsynelatende perfekt par, Megan og Scott Hipwell, og Rachel begynner å fantasere om parets fantastiske liv sammen.
- Anmeldelse nr 1 av The Girl on the Train

Film: Office Christmas Party (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 3 (5 av 10)
   [USA   Komedie]
Handling: I OFFICE CHRISTMAS PARTY, truer Adm. Direktør (Jennifer Aniston) å stenge sin kollega og brors avdeling, så derfor må han (T.J. Miller) og hans teknologisjef (Jason Bateman) samle deres medarbeidere og gjøre alt for å redde alles jobber. Løsningen blir et episk firmajulebord for å forsøke å imponere en potensiell kunde og få lukket en livsviktig kontrakt. Bli med på årets villeste julebord!

Film: Why Him? (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 2.91 (4.84 av 10)
   [USA   Komedie]
Handling: Sammen med sin kone og sønn skal Ned (Bryan Cranston) besøke sin datter ved Standford Universitetet i ferien. Under besøket får han også møte sitt største mareritt - datterens velmenende, men sosialt inkompetente billionærkjæreste Laird (James Franco). Den ordentlige Ned syns selvsagt at Laird - som ikke eier sosiale antenner, er en fullstendig upassende match med datteren. Panikken over at datteren har funnet seg en slik kjæreste eskalerer til nye høyder når han skjønner at Laird har planer om å fri?

Film: Gubben og Katten - Tidenes gladeste jul (2016)
Gjennomsnittlig terningkast: 2.38 (3.97 av 10)
(Pettersson und Findus 2 - Das schönste Weihnachten überhaupt)
   [Tyskland   Barn, Familie]
Handling: Pettersen har lovet Findus at det skal bli den beste julen noen sinne - men de har ikke hellet med seg! Findus er redd for at det ikke vil bli noen julefeiring i det hele tatt og prøver å arrangere alt på egenhånd.