Intervju Ellen Dorrit Petersen - 'Shelley'

[Skrevet av: Tore Andre Øyås den 02.12.2016]

Filmfront har intervjuet den norske skuespilleren, Ellen Dorrit Petersen. Hun er for tiden aktuell i den dansk-svenske grøsserfilmen, Shelley som har kinopremiere i Norge fredag 2. desember 2016. Ellen har også nylig spilt en av hovedrollene i den friske TV-serien, Aber Bergen, som kan sees på norsk TV3.

1: Hvordan opplevde du prosessen rundt det å spille i Shelley? Og hvordan ble du en del av prosjektet?
- - -
- Jeg ble kontaktet av produsent Jacob Jarek og regissør Ali Abbasi. De hadde sett filmen ”Blind” av Eskil Vogt som jeg spiller i, og lurte på om jeg ville prøve for den ene rollen i Alis neste film ”Shelley”. Jeg fikk muligheten til å gjøre selftape for rollen i stedet for å komme på tradisjonell audition, og jeg brukte ganske mye tid på den. Ikke egentlig fordi jeg visste så mye om Ali eller filmen på det tidspunktet, men fordi jeg syns det var så gøy å lage selftape. De så den, inviterte på en skype-samtale med regissøren, og så var det hele i boks.

Å spille inn filmen er noe av det mest sjarmerende, konsentrerte, morsomme og interessante jeg har gjort. Jeg fikk spille med en av Europas aller beste kvinnelige skuespillere, og båndet vi skapte mellom de to karakterene fremstår som svært minneverdig. Produsent Jacob Jarek har en egen evne til både å ivareta mennesker og god stemning, samtidig som han ivaretar det praktiske og kunstneriske i produksjonen. Ali Abbasi må jo være en av Skandinavias heteste regissører akkurat nå, han er en ekstremt intelligent, visjonær og varm regissør, som elsker skuespillerne sine og har et enormt repertoar av måter å skape gode rammer for prestasjoner på, både for cast og crew. I tillegg er han morsom.

[ Ellen Dorrit Petersen i rollen som Louise i Shelley ]

2: Hvordan gikk du inn i rollekarakteren din Louise? Noen forberedelser eller konkrete utfordringer?
- - -
- Manuset var veldig bra, men det var ikke ferdig, det visste vi da vi gikk i gang. Vi skjøt første halvdel i september, og siste halvdel to måneder senere. Da vi hadde første leseprøve visste vi at det ville kunne komme store endringer fra første til andre bolk. Det var veldig spennende, for vi ante hvor karakteren skulle ende opp, men vi visste det ikke helt sikkert.  Ali satte i gang et meget grundig karakterarbeid med de fire skuespillerne som er mest med. Cosmina Stratan og jeg, som spiller de to største rollene, dro sammen med regissør, fotograf og regiassistent til location et par dager før resten av crewet kom, og så jobbet vi sammen, i huset vi spilte inn i. Ali brukte mange ulike improvisasjonsteknikker med oss for å føre oss inn i karakterene våre, blant annet intervjuet han karakteren min om healing, el-allergi og dyrking av økologisk mat. Hullene i kunnskapen ble det naturlig å dekke inn i dagene som kom, før vi gikk i gang, det var en effektiv måte å vise meg hvor denne karakteren har plassert bevisstheten sin. Han sendte også Cosmina og meg ut på lange improvisasjonsturer i naturen rundt huset, vi var ute og gikk i timevis uten lov til å snakke eller å «lede», og vi ble etter hvert ganske samkjørte og gode til å kommunisere gjennom nærmest usynlig kroppsspråk. Disse to kvinnenes evne til å kjenne hverandres tilstedeværelse er en viktig del av filmen.

Ellen Dorrit Petersen i rollen som Louise i Shelley ]

3: Hvilken filmkarakter eller TV-seriekarakter er den mest utfordrende du har spilt til nå?
- - -
- Et par roller har føltes utfordrende fordi man skal gjennomføre en teknisk bit som krever mye forarbeid. Å spille blind i Eskil Vogts ”Blind”, samt å lære 25 sammenhengende minutter med russiske replikker til Knut Erik Jensens ”Iskyss”, på seks uker, det var utfordrende. Men de aller vanskeligste rollene er de som er, og skal være, uten en åpenbar agenda. Jeg spiller en mindre rolle i Joachim Triers nye film ”Thelma”, og den er utfordrende av nettopp denne grunn. I ”Aber Bergen” spiller jeg en karakter som i forarbeidet mye ble omtalt som en bitch. Jeg lurte litt på hvordan i all verden jeg skulle spille bitchy, jeg tenkte det ville bli veldig vanskelig.  Men etter å ha lest episodene, så jeg henne som en sterk, klok, suveren dame, med masse varme, men null toleranse for bullshit. Og så tenkte jeg; det er vel gjerne det som er kvalitetene til en dame i en lederposisjon som blir kalt bitchy. Så var det løst.

4: Du har rukket å spille i mange forskjellige genre. Er det en bestemt type genre du synes er ekstra interessant å spille i?
- - -
- Altså, i episode 4-7 i Aber Bergen fikk vi inn Kjersti Steinsbø på regi. Hun er en morsom regissør som åpner en del for humor i scenene. Jeg har aldri sett på meg selv som morsom, men slik hun la det opp kjente jeg at det kriblet i klovnen i meg. Og den følelsen man har, når man hører at det undertrykkes mye latter bak monitor, det er en jækla deilig, deilig følelse. Så drømmen er nå at det en dag ramler inn et manus med en skikkelig god, svart komedie. Men til den dagen er jeg hovedsaklig dramaskuespiller. Det er helt klart det som er styrken min, selv om jeg likte å blåse en fyr i filler med høytrykksspyler i ”Villmark 2” også, altså.

Ellen Dorrit Petersen i rollen som Louise i Shelley ]

5: Hva er din favorittfilm og regissør, og hvorfor? Hvem/hva har inspirert deg mest som skuespiller?
- - -
- Jeg inspireres av teksten. Selv det mest visuelle manus vil inspirere meg gjennom ordene bildene er beskrevet med. Jeg er god til å forestille meg ting, det trenger ikke være perfekt poesi, det er ikke det jeg mener, men gode nok bilder vil la seg beskrive på en måte som man kan gjenkjenne som kvalitet.
Manusforfattere er en instans det burde vært fokusert mer på syns jeg. Jeg er helt sikkert på at det må være mulig å tilrettelegge bedre for forfatterens utvikling og produksjon av manus. Det er for all del mange fantastiske manusforfattere i Norge, men innimellom syns jeg det virker som at hastverk eller jeg vet ikke hva, kommer i veien.  Det burde ikke være slik at man forventer at skuespilleren skal kunne skrive om eller ”redde” svake dialoger, men det er ikke så uvanlig at man må det. Å få være meddiktende er fint det, men da har man ikke egentlig noen kvalitetssikring av helheten, når man skriver om mye "i farta" på sett.

Jeg oppfordrer alle nye filmstudenter til å gi manusskriving en sjanse når de velger sin fremtid.  En god idé, en god historie, kan bli ødelagt av hastverk i manusarbeidet. Produksjonshyppigheten i Norge tilsier at man kunne skape gode kår for en stor gruppe forfattere. Forfatterne er selve kjernen av filmskaping.  Noen som kan noe om dette burde se på det, hehe.

Min favorittfilm, hm, det har en tendens til å variere - i dag tror jeg at jeg vil svare ”Apocalypse Now” - directors cut. Favorittregissør; nei, jeg vet ikke. De som gir meg jobb.

6: Hvilke(n) skuespiller(e) ville du jobbe med om du kunne velge helt fritt på øverste hylle?
- - -
- Cosmina Stratan har jeg jobbet med allerede, hun slår alle disse her; men om jeg skal velge fra Hollywoodkabinettet, så blir det Cate Blanchett, Julia Roberts, Leonardo Di Caprio og George Clooney, haha. Alle sammen. I en Cohen-film.

Ellen Dorrit Petersen i rollen som Louise i Shelley ]

7: Hva er så din drømmerolle?
- - -
- Jeg kunne tenkt meg å spille i noe historisk, gjerne noe politisk. Det er så på overtid at det snart kommer en film i Norge som handler om noen kvinnfolk som har utrettet noe. En gigantisk, påkostet, spektakulær, episk film om en gjeng med damer; det høyeste budsjettet noen film har hatt i Norge noen gang. Det blir fett. Og så håper jeg at noen snart tar tak i Snorre-sagaen og filmer den som en tv-serie. Da vil jeg spille en eller annen stor rolle. Samme hva. Jeg liker kostymer.

8: Hva gjør film så spesielt som underholdning?
- - -
- I film er alt mulig. Så enkelt. Man kan gå så nært eller fjernt man vil.

9: Du jobber selv innen både TV- og filmformatet. Hva tenker du rundt tv-serieformatets nå sterke tidsalder, hvorfor er dette formatet eventuelt bedre enn film, og motsatt, hva gjør filmformatet sterkere enn tv-serien?
- - -
- Tv er ikke bedre enn film syns jeg. Noen tv-serier har vært så gode at jeg nesten har tvilt på mitt eget utsagn. Men bare nesten. Første sesong av ”True Detective” var helt sinnssykt bra. Og så frelste de ateisten på slutten, og da bare mann, er det mulig! Tv har junkie-aspektet over seg, syns jeg. Cliffhangeren. Må ha mer. Og så lages det sesong etter sesong, enda man kanskje hadde tenkt å gi seg etter tre, hvor hele opplevelsen ligger i å ta del i et univers, og bare det. Jeg liker at film kan tillate seg å være enda litt særere. Litt friere i forhold til hvordan man følger karakterene, og historien. Jeg ser nesten ikke tv-serier, og får mye tyn for det. Jeg setter mye heller på noe feelgood-reality, og får mye tyn for det også selvfølgelig. ”Unge lovende” likte jeg forøvrig, og ”Skam” vet jeg er viktig for den oppvoksende generasjon, selv om jeg ikke har sett det selv. Det er topp. Så kanskje det er riktigere å si; tv er ikke bedre enn film, ennå.

10: Hva er så planene dine fremover? Noen nytt og spennende på gang?
- - -
- Jeg filmer akkurat nå med Joachim Trier, har en rolle i hans nye film ”Thelma”.

Se trailer for Shelley under:

Siste film og TV-nyheter

«Dyrene i Hakkebakkeskogen»

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Hundreogettåringen som stakk fra regningen og forsvant»

«Assassin's Creed»

«Collateral Beauty»