Intervju med regissør André Øvredal

[Skrevet av: Tore Andre Øyås den 12.01.2017]

I disse tider er André Øvredal aktuell med filmen The Autopsy of Jane Doe. Filmfront intervjuet regissøren, som fikk sitt gjennombrudd med Trolljegeren i 2010, om hans nye film og hans forhold til filmmediet.

[ Bildecopyright: Filmkameratene AS, i forbindelse med Trolljegeren, 2010 ]

1: Hvordan opplevde du prosessen med å skape 'The Autopsy of Jane Doe'?
- - -
Det har vært en spennende, gøy og intens prosess. Det har tatt tid, blant annet fordi produksjonen ble forskjøvet, noe som videre førte til at skuespiller Martin Sheen måtte forlate prosjektet fordi det krasjet med hans planer. Nye skuespillere måtte hentes inn, og gjorde at ytterligere tid gikk. Filmen er innspilt i London og jeg tilbrakte hele fjor sommer der. Vi og produsentene har likevel fått veldig mye utav budsjettet til filmen som tross alt er en lavbudsjettsfilm.

”The Autopsy of Jane Doe” er for øvrig mye inspirert av klassiske grøssere, og filmer som ”The Shining” og ”Seven” i formspråket.

2: Du hadde stor suksess med ”Trolljegeren”, også utenlands. Hvilke tilbakemeldinger får du, og hva sier folk om norsk film i utlandet?
- - -
”Trolljegeren” er en kultfilm i utlandet som har blitt veldig godt tatt imot. Jeg føler folk har et positivt inntrykk av norsk film som svinger seg opp og frem i filmverdenen, blant annet grunnet flere filmer og regissører som strekker seg langt utenfor landegrensene.

3: Hva tenker du rundt at enkelte rapporterte lave besøk på norske kinofilmer?
- - -
Siden det lages så få filmer i Norge vil det svinge i hva filmer som kommer i hva slags rekkefølge, og det tar lengre tid mellom hver publikumssuksess som for eksempel ”Bølgen”. Flere mindre filmer etter hverandre har kanskje ikke like stort publikumspotensial og gir derfor kanskje mer inntrykk av at det går ”dårlig” med norsk film i perioder. Som i Hollywood er det også her hjemme varierende sesonger med opp og nedturer.

4: Hva tenker du skal til for å lykkes med film i Norge?
- - -
Det er viktig å snakke unikt til det norske publikum, ikke prøve å være Hollywood, være noe vi ikke er. Jeg tror det norske publikum liker filmer de kan kjenne seg igjen i. Hvis man ser for eksempel på ”Burning” kjenner folk seg igjen i den kulturen som denne konkrete filmen fremstiller, de synes dette er moro, og filmen blir en kjempesuksess. Det blir noe av det samme med ”Bølgen”, den er en del av det norske selvbildet, noe unikt norsk i setting og tema. Dette gjør at folk har lyst å se den.

5: Hva er din favorittfilm og regissør, og hvorfor? Hvem/hva har inspirert deg mest som regissør?
- - -
Hovedinspirasjonskildene mine kommer fra ungdommen, med regissører som Steven Spielberg, Robert Zemeckis, Brian De Palma, Stanley Kubrick. I senere tid er det mange spennende filmskapere, og jeg synes særlig David Fincher er fantastisk. Når det gjelder konkrete filmer er det ikke til å komme utenom ”Star Wars”, ”Nærkontakt av tredje grad” og ”Die Hard”. Slike filmer er gøye og jeg ser dem også ofte opp igjen.

6: Hva er din norske favorittfilm?
- - -
Når jeg så ”Bølgen” syntes jeg den var fantastisk bra.

7: Hva er så ditt drømmefilmprosjekt?
- - -
Jeg driver med en film om UFO-fenomenet i Hessdalen som jeg holder på med å utvikle.

8: Hvilke skuespillere ville du jobbe med om du kunne velge helt fritt på øverste hylle?
- - -
Jeg tenker først på å finne folk og skuespillere til karakterene jeg skal ha med i filmen. Det vil si jeg finner først karakteren, før jeg tenker på skuespillere, og ikke omvendt. Men det er mange flinke norske skuespillere etter hvert.

9: Hvordan er ditt forhold til filmkritikk?
- - -
Ja, det leser jeg, absolutt, både av mine egne filmer og jevnt over annen filmkritikk. Jeg synes det er interessant å se forskjellige perspektiv på filmer. Hver enkel kritikk er bare et enkelt menneskes 'point of view', det er en masse individuelle tilbakemeldinger på en film som er veldig fascinerende. Jeg var jo heldig med ”Trolljegeren” som fikk stort sett god kritikk, men jeg har lest dårlige kritikker av den også. Jeg prøver å forstå hvorfor de har oppfattet filmen slik og slik, og det er det samme med publikum, som også kan være like delt. Men det er ikke til å komme utenom at det er viktig for en film å få god kritikk, det gjør at folk har lyst å se filmen.

10: Hva tenker du rundt tv-serieformatets nå sterke tidsalder?
- - -
Jeg synes ikke nødvendigvis at tv er bedre enn film. Men det er veldig mye bra, og vi er helt klart i tv-seriens gullalder noen sinne. Jeg er mer opptatt av film som fortellerform, den er mer konsentrert og i teorien en mer intens fortellerform. Jeg vil påstå at film også ofte er mer gjennomarbeidet blant annet grunnet manusprosessene som er helt forskjellige fra tv og film.

11: Hva kjennetegner deg som regissør?
- - -
Det tror jeg andre må svare på, eventuelt kan jeg komme tilbake til dette når jeg har laget mange flere filmer.

12: Hva fikk deg til å begynne å lage film?
- - -
Jeg liker å fortelle historier, har alltid likt å tegne, lage tegneserier, og jeg skrev masse når jeg var liten. Så fikk jeg et kamera og i ungdommen så jeg ofte filmer av de samme regissørene, ble oppslukt og opptatt av disse, hvordan de laget film. Jeg lagde også selv masse kortfilmer hjemme i nabostrøket, frem til jeg reiste til USA for å gå på filmskole.

13: Hva gjør film så spesielt som underholdning?
- - -
Film er kunst i alle former, tempo, sterke følelsessvingninger, det er alle kunstarter samtidig i lyd, musikk, skuespill, scenografi. Man blir bombardert med inntrykk og forhåpentligvis en god medrivende historie som engasjerer publikum både intellektuelt og emosjonelt. Jeg synes film er den beste kunstarten som finnes.

14: Hva er så planene dine fremover?
- - -
Foruten Hessdalen-prosjektet jobber jeg også med en film om brannen på Scandinavian Star. Det er et stort prosjekt som jeg prøver å få i gang.