Intervju med Hakkebakkeskogen-regissør Rasmus A. Sivertsen

[Skrevet av: Tore Andre Øyås den 22.12.2016]

Filmfront har intervjuet den norske animasjonsregissøren Rasmus A. Sivertsen i forbindelse med hans kinoaktuelle film: Dyrene i Hakkebakkeskogen. Filmen har premiere 01. juledag 2016. I intervjuet forteller han villig om hvordan det er å lage animasjonsfilm i Norge og ellers hans forhold til animasjon.

[ Fotocopyright: Tordenfilm / Qvisten Animation / Norsk Filmdistribusjon ]
Bilde fra promoteringen av Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin

1: Du har hatt stor suksess med dine tidligere animasjoner. Er det noe forskjell på ”Hakkebakkeskogen” i type animasjon, prosesser, og liknende, som skiller den fra henholdsvis ”Herfra til Flåklypa” og ”Knudsen & Ludvigsen”?
- - -
Hakkebakkeskogen er en klassisk stop-motion film. Vi skaper bevegelse ved å ta enkeltbilder av dukker. Dukkene flyttes og fotograferes 24 ganger for å skape ett sekund film. Knutsen og Ludvigsen er en computeranimert film og sånn sett helt annerledes rent teknisk. Det som er helt spesielt med dukkefilm er at vi ikke kan gjøre justeringer på animasjonen underveis. Animatørene produserer ca 3 sekunder animasjon, hver, pr dag. Når animasjonen er ferdig er det ingen muligheter til å gjøre det om igjen. Derfor er det veldig viktig med god og tydelig instruksjon før de begynner å animere. I computeranimasjon kan vi, til sammenligning, justere animasjonen så lenge vi har tid og råd. Hvis det er mange dukker med i bildet så tar det ekstra lang tid å animere. Det shotet som tok lengst tid å animere var bare 3 sekunder langt, men det hadde 16 dukker i bildet samtidig og alle skulle gå eller løpe. De 3 sekundene tok det 2 uker å filme.

2: Hvordan har verktøyene dere bruker til å lage animasjon utviklet seg
gjennom årene du har holdt på?
- - -

Nå har jeg vært i bransjen i ca 20 år og teknologien har forandret bransjen helt. Tidligere var animasjon en tungrodd og dyr teknikk for spesielt interesserte. Nye dataprogrammer har i de senere årene gjort det mye enklere og dermed også billigere å lage animasjonsfilmer. Dette er mye av grunnen til at vi på Qvisten har fått til å lage så mange filmer. Når prisen går ned, går også risikoen for investorene ned og flere tør og ønsker å lage animasjonsfilm. I tillegg så er det jo supergøy at hvem som helst kan laste ned en app og bare begynne å lage animasjonsfilm. Hvis du virkelig brenner for å lage animasjon, så skal det ihvertfall ikke stå på verktøyene.

3: Hvordan gikk dere frem når dere skulle designe utseendet på de kjente
og kjære rollefigurene i Hakkebakkeskogen?
- - -
Vi har selvsagt hentet mye inspirasjon og informasjon fra Thorbjørn Egners tegninger i boken om Hakkebakkeskogen. I tillegg har vi overdrevet karakterene litt ekstra i forhold til hvilken funksjon de har i historien. Reven har for eksempel blitt ekstra tynn og snikete, mens bakergutten har fått et enda mer forvirret uttrykk enn det vi husker fra teater og bok. Man kan si at vi har dratt designet opp et animert hakk.

[ Bilde fra Hakkebakkeskogen: SF Studios / Qvisten Animasjon ]

4: Hvordan har arbeidet vært med ”Hakkebakkeskogen” med tanke på originalmaterialet til Thorbjørn Egner? Har dere gjort noen forandringer, moderniseringer, eller liknende?
- - -
Historien i filmen er jo den kjente fortellingen som alle kjenner fra bok og teater. Men vi har tilført en god del nytt. Det som vi kan gjøre på film, som ikke er mulig på teater, er jo feks å være med på redningsaksjonen på slutten av historien. Der Klatremus og Morten skogmus sin sniking inn på bondegården tiligere bare har vært gjenfortalt av de andre karakterene i stykket, har vi nå laget tidenes spennings- og acionsekvens. Vi har også omstrukturert hendelsene i historien litt, slik at de passer mer en filmdramaturgi.

Bamsefar er ganske lite deltagende på hjemmefronten både på teaterforestillinger og i boken, han sitter for det meste i en stol mens Bjørnemor gjør alt husarbeidet. Dette føltes veldig gammeldags så i vår film har vi gjort ham mye mer aktiv.

[ Bilde fra Hakkebakkeskogen: SF Studios / Qvisten Animasjon ]

5: Hvem stemmelegger karakterene? Er du også involvert i stemmeleggingen av filmene dine?
- - -
Stemmeinstruksjonen ser jeg på som noe av det viktigste i jobben min. Alle stemmer blir jo spilt inn først, slik at animatørene kan animere og bevege figurene etter stemmene. På den måten styrer stemmene veldig mye av hvordan karakterene tér seg. Godt stemmeskuespill fører ofte til god animasjon. Vi bruker mye tid på å caste stemmene for å finne de riktige skuespillerne som kan gi karakterene dybde og sjel. Det er viktig at stemmene er karakteristiske og skiller seg fra hverandre. Jeg bruker flere timer i studio med hver skuespiller der vi jobber og leker med hver enkelt replikk. I ettertid klipper jeg et slags hørespill av stemmen, som animatørene kan jobbe etter. I Hakkebakkeskogen er vi så heldige at vi har fått med oss blant annet Wenche Myhre, Egil Hegerberg, Steinar Sagen, Stig Henrik Hoff og Espen Bråten Christoffersen til å gjøre stemmene.

[ Bilde fra Hakkebakkeskogen: SF Studios / Qvisten Animasjon ]

6: Hva synes du er vanskeligst å få til å fungere når du lager animasjonsfilm?
- - -
Når vi lager dukkefilm så møter vi fysiske begrensninger hele tiden. Det er en veldig sjarmerende teknikk, men den kan også være ekstremt frustrerende. Det tar for eksempel veldig lang tid å sette opp en kamerakjøring. Karakterer som skal løpe og hoppe er ekstra vanskelig. Ser vi bort fra det tekniske er jo det vanskeligste til syvende og sist å lage en god film. En film som publikum koser seg med, blir engasjert i og som beveger. Og det handler om å jobbe godt med manus, storyboard, musikk og stemmer.

7: Nå som du på bare få år har blitt Norges ”animasjonskonge”, hvilke filmer innen animasjonsgenren (på verdensbasis) liker du selv spesielt godt, og hvorfor nettopp disse filmene?
- - -
Jeg er generelt veldig glad i animasjonsfilm og har selvsagt blitt inspirert av både Pixars evne til å fortelle humørfylt med dybde og Myasakis fantasirike univers. For meg står likevel den amerikanske 1930- og 1940-talls animasjonen høyest. Spesielt galskapen i Tex Averys filmer. I denne perioden av animasjonshistorien var det ikke historiene eller dialogen som drev filmene, det var den visuelle humoren og hvordan karakterene ble animert. Dette er animasjon på sitt reneste.

Se trailer for Dyrene i Hakkebakkeskogen: