Intervju med regissør Terje Rangnes

[Skrevet av: Tore Andre Øyås den 11.11.2016]

Filmfront har intervjuet den norske regissøren Terje Rangnes i forbindelse med hans nye kinofilm Snekker Andersen og Julenissen. Under kan du blant annet lese litt om hvordan det var å lage Snekker Andersen og Julenissen og ellers litt om hva som kjennetegner Terje Rangnes som regissør.

[ Bildecopyright: Fantefilm ]

1: Hvordan var prosessen rundt skapelsen av 'Snekker Andersen og Julenissen'?
- - -
Jeg har laget mye for barn, men aldri jobbet med eventyr før, og utfordringer var det hele veien, men Martin Sundland (produsent) , John Kåre Raake (manusforfatter) og jeg hadde en veldig god prosess fram mot, under og etter opptak.

Prøysens originalfortelling er et veldig kort juleeventyr, så vi har utvidet historien en del. Originalfortellingen følger snekker Andersen som bytter jobb med selveste julenissen, og lager gaver til nissefamilien.

Vårt privilegium er jo at vi aldri får vite hvordan det gikk med den ekte julenissen på besøk hos Andersens familie. Så her har vi diktet videre, og etter beste evne prøvd å utvide fortellingen i Prøysens ånd. Filmen har fått en første akt som bygger opp til originalfortellingen, der snekker Andersens intense juleforberedelser går litt over stokk og stein og setter hele jula på spill. Forhåpentlig er nostalgien og Prøysens varme julestemning ivaretatt, samtidig som vi har prøvd å skape et magisk eventyr i skogen.

Bilde fra Snekker Andersen og Julenissen
[ Copyright: Fantefilm / Nordisk Film Distribusjon ]

2: Hva sier folk generelt om norsk film og er det noe som blir oppfattet som ”typisk norsk”?
- - -
Jeg har inntrykk av at folk er engasjert i norsk film og ønsker seg originale norske filmer. ’Typisk norsk’ var et skjellsord før, men det virker ikke sånn lenger. Norske filmer og tv-serier har svingt seg opp på et nivå de siste årene som jeg syns vi kan stå inne for.

3: Hva tenker du skal til for å lykkes med film?
- - -
Det er ganske komplekst det der. Å lykkes kommersielt er en ting, da kan du jobbe målrettet mot å bli best i klassen på akkurat din genre, og klarer du å lage en norsk genrefilm som likner amerikansk genrefilm, har du et visst publikum og kan lykkes med det. Du skal kjempe ganske hardt for å få opp et spillefilmprosjekt uansett, men er du spesifikk på en genre som har fungert før, er det lettere å få tillitt hos samarbeidspartnere. Den mer kunstnerisk ambisiøse filmen er i tøffere vær om dagen, kinopublikummet virker veldig styrt mot bredt anlagte storfilmer innenfor adventure og superheltgenren. Nå har jo tv-seriene tatt over mye av behovet for kvalitetsdrama, men det er synd likevel. Men å lykkes? Man må i alle fall jobbe som en bikkje. Og ha litt flaks.

4 - Hva er din favorittfilm og regissør? Noen som har inspirert deg som regissør?
- - -
Vet ikke om jeg har noen favorittfilm, men det har vært perioder der Scorsese og Kubrick sto veldig høyt. Det samme med Roy Andersson og Lars Von Trier. Har fulgt med på Inarritu siden ”Babel”, han har aldri skuffet. Men den filmen som virkelig sitter igjen fra i fjor er ”En Natt i Berlin” av Sebastian Schnipper. Den er på alle måter inspirerende.

5 - Hva er så din norske favorittfilm?
- - -
Det er kanskje ikke Norges beste film, men ”Norske Byggeklosser” har jeg sett så mange ganger de siste 40 årene at jeg nesten føler litt eierskap til den. Et fantastisk overskuddslager av middels gode ideer som er utført i verdensklasse av Rolf Wesenlund. Da jeg gikk på Blindern så vi den på vorspiel nesten hver helg.

Terje Rangnes i aksjon på settet til Snekker Andersen og Julenissen
[ Copyright: Fantefilm ]

6: Hva er ditt drømmefilmprosjekt?
- - -
Må si jeg savner flettverksfilmene og de uavhengige historiene satt sammen til helaftens spillefilmer. ”Short Cuts”, ”Magnolia”, ”Night On Earth”. Gjerne med flere regissører involvert. Jeg var med på ”Folk Flest Bor i Kina” for mange år siden, der var vi 9 regissører sammen. Det var som å spille i band i forhold til å sitte å klimpre alene. Den argentinske filmen ”Wild Tales” var fantastisk, kanskje det er mulig å blåse liv i den genren der i Norge igjen.

7: Hvilken skuespiller ville du jobbet med om du kunne velge helt fritt på øverste hylle?
- - -
Daniel Day-Lewis kanskje. Men vet ikke om jeg har noen spennende rolle å tilby han sånn i farta. Synes for øvrig jeg har valgt fra øverste hylle i begge spillefilmene jeg har laget.

8: Leser du filmanmeldelser av dine filmer og hvordan tar du til deg kritikk?
- - -
Leser dem jo, og tror jeg tåler kritikk.

9: Hva kjennetegner deg som regissør?
- - -
Jeg er veldig orientert mot skuespillet, kanskje litt på bekostning av det visuelle. Skuespillerprøver er en ting, men jeg vil helst ha plass til å blokke scenen, gjøre omskrivninger, strykninger og forenklinger når vi står på settet. Jeg tror det er et sunnhetstegn å ha med seg et lite element av tvil inn som regissør. Funker dialogen, timingen, rytmen, tempoet? Er noe overtydelig, tråkker vi over i underteksten?

Skuespillerne har som regel gode forslag, jeg prøver å skape et klima hvor de byr på sitt beste.

Disse tingene får jeg litt tunnelsyn på under opptak, og mister nok litt blikket for lyssetting og scenografi som en konsekvens av det.

Myten om den overbevisende regissøren som vet nøyaktig hva han skal ha og aldri bruker mer en tre tagninger tror jeg er mer produksjonskontorets våte drøm. Når du står der og spiller ut ’nøyaktig det du skal ha’ er det kanskje ikke det du skal ha likevel. Og da må du ta deg tid til å gjøre noe med det.
Ellers er jeg selvfølgelig 100% avhengige av gode folk i alle ledd.

10 - Hva fikk deg til å begynne å lage film?
- - -
Det var bare tilfeldigheter. Jeg gikk journalisthøgskolen i Volda, begynte å jobbe med sketsjer og fjortisstoff i Smørøyet på NRK. Så fikk jeg noen filmtilbud.

Se trailer på Terje Rangnes' nye film, Snekker Andersen og Julenissen:

Siste film og TV-nyheter

«Dyrene i Hakkebakkeskogen»

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Hundreogettåringen som stakk fra regningen og forsvant»

«Assassin's Creed»

«Collateral Beauty»