Intervju med skuespiller Gisken Armand

[Skrevet av: Tore Andre Øyås den 16.09.2016]

Filmfront har intervjuet den norske skuespilleren Gisken Armand, som for tiden er aktuell med filmen Gilberts grusomme hevn som har kinopremiere 16 september 2016. Armand har vært aktiv skuespiller fra veldig ung alder på teater. Hun har også spilt en del i både TV og film. Hun har blant annet figurert i TV-serier som HjemKodenavn - Hunter og Størst av alt, i tillegg til filmer som Evas øyeInsomnia og Kristin Lavransdatter - Kransen.

Foto: Kristine Jacobsen

1: Filmens alvorlige tema i bunn (allergiutfordringer, mobbing, vanskelig forhold til voksne og mer) er noe som berører mange. Hvordan var det å skulle tulle og fjolle med dette? Hvordan syns du filmen og karakteren din eventuelt kan rettferdiggjøres som så ond, men likevel ”komme unna” med det?
- - -
Jeg tenker ikke at jeg tuller og fjoller, men mer at jeg med stort alvor spiller en i utgangspunktet morsom og høyrøstet dame som er totalt uten selvinnsikt og innlevelse i andres behov. Hun er dessuten så ensom på grunn av dette at i møtet med Gilbert, et barn, så går hun selv inn i barnets rolle og forlanger omsorg og total oppmerksomhet og blir forferdelig slem når hun ikke får dette. Hans allergi krever hensyn og det greier hun ikke å oppvise når han heller vil være sammen med andre enn henne.

Gisken Armand (Foto: Kristine Jacobsen)

2: Hvordan har det vært å spille mot et barn, versus det å spille mot voksne?
- - -
Hanne (regissøren) jobber på en spesiell måte med barn, slik at hun innimellom "snakker" dem gjennom scenene. Derfor blir det litt annerledes. Men vi spiller også direkte sammen og det var veldig fint. Simon er veldig tilstede og umiddelbar.

3: Hvordan var det å spille denne rare tanta, i forhold til mer ”seriøse” roller?
- - -
Jeg går til arbeidet med dyp respekt for alle karakterer jeg skal gi liv. Jeg ble glad i denne karakteren og det utfordrende her var å gi tante Doris, som jo eksponerer masse av seg selv hele tiden uten egentlig å være i kontakt med seg selv, humor, ekthet og ensomhet inni galskapen. Rollen er jo vinklet gjennom barnet Gilberts øyne og da blir sjanger og spillerom større og krever mot til å hive seg utpå.

Gisken Armand som tante Doris
(Foto: Maipo / Nordisk Film Distribusjon AS)

4: Fortell litt om dine erfaringer rundt det å være både teater- og filmskuespiller, samt det å stemmelegge karakterer.
- - -
På teater har du som regel en større kontakt med helheten og det formale uttrykket i stoffet og kan justere deg deretter. I film er man i større grad totalt i hendene på andre. Jeg tar uansett utgangspunkt i mitt eget emosjonelle erfaringsmateriale i møtet med de forskjellige rollene og søker jo å få lov til å uttrykke det umiddelbare og det levende begge steder.

5: Hva fikk deg til å bli skuespiller? Har du noen forbilder?
- - -
Det var vel heller noe inni meg enn utenfor meg selv som fikk meg til å satse på dette, med en far og to søstre, samt en svoger som alle var skuespillere, prøvde jeg å late som jeg ikke ville det. Men med stadige teatergrupper og prosjekter underveis i oppveksten, samt en rolle på Den nasjonale scene da jeg var 14, var det kanskje ikke sånn kjempebombe for de andre at det ble Teaterhøyskolen på meg også.

6: Hvilken skuespiller ville du helst spilt mot hvis du kunne velge fra øverste hylle, og hvorfor?
- - -
Christoph Waltz. Han virker uforutsigbar og profesjonell.