Intervju med Huset-regissør, Reinert Kiil

[Skrevet av: Tore André Øyås den 11.04.2016]

Reinert Kiil er i disse dager aktuell med skrekkfilmen Huset (Premiere: 15. april 2016). Filmfront intervjuet den unge filmskaperen fra Honningsvåg om Huset og hans forhold til film i både inn og utland.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

1: Hvordan opplevde du prosessen rundt det å lage ”Huset"? Noen store utfordringer, spesielle hendelser, og lignende?
- - -
Den største utfordringen kom nok av det å filme den på 12 dager. Forskjellen på denne og mine tidligere filmer var at staben var mer proff, og ikke minst større. Jeg har helt siden kortfilmen «Samvittighetens Røst» tilbake i 2006, jobbet med proffe folk. Men «Huset» var det et mye større crew. Og driftstiden i bransjen var mye lengre hos dem. Dette setter også ned strengere ramme på arbeidstider, catering, osv. Det skapte store utfordringer for oss med det ekstreme tidspresset. Kan bare si at normalt sett ligger en spillefilm på 25 til 45 opptaksdager.

Den andre biten som gjorde dette utfordrende var location. Vi hadde en location EXT og en annen som er INT. Dette ga oss ikke så store spillerom mellom de forskjellige innganger og utganger på de forskjellige. Og hele INT location er bygget om til å matche best mulig EXT. Noe som kostet veldig mye og samtidig trengte en drøss med crew i pre-produksjon. Men takket være lokalbefolkningen i Skarnes og en fantastisk art department så ble dette løst på best mulig måte.

Kostymene var også ekstremt viktig for meg. Om ikke de var 100% ville det aldri fungert i mitt hodet. Er så lei av enkle løsninger her i filmer. Men vi fikk med på laget en ekspert på 2 verdenskrig som har skaffet og ikke minst gått igjennom lag for lag av kostymer. Helt ned til den minste merknaden til hjelmer, sko og ryggsekker. Dette krevde veldig mye pre jobb å få tak på alt.

Slik ser Reinert Kiil ut midtveis i opptak

2: Hva sier folk generelt om norsk film i utlandet?
- - -
Jeg har reist rundt i verden på rundt 20-30 filmfestivaler helt siden releasen på ”Hora” i 2009. Den som går igjen hos regissører, filmarbeidere og publikum er det samme. Norsk film er ok, men flere har ordlagt seg på forskjellige måter, men som alltid kan tolkes som at norsk film er trygg film. Først trodde jeg dette var en positiv greie. Før jeg hørte det for sikkert 5 gang under en filmfestival i Barcelona. Jeg spurte denne personen hva han mente om det. Han svarte det raskt kan bli litt kjedelig og sammenlignet med Nederlansk og Finsk film hvor man følger den samme formelen når det kommer til historiefortelling. Man skal aldri strekke strikket for langt. Man skal aldri fortelle en historie utenfor den «riktige» normen av dramaturgi.

De filmene som ofte legges frem som gode tilskudd av norsk film er ”Død Snø”, ”Hodejegerne”, ”Salmer fra kjøkkenet”, ”Elling” eller ”Svidd Neger”. Selvfølgelig har ”Hora” blitt nevnt også, men det tar jeg med en klype salt da det er MEG som filmskaper de snakker med. Det som er morsomt med det hele er at kun 2 av filmene er støttet av NFI systemet. Å når man da tenker på hvor lite filmer som ble produsert fram til 2011 på siden av systemet i Norge så gir det ikke gode plusser til de personene som sitter der nede å deler ut skattepengene til folket.

Fra presentasjonen av Huset under Nordkapp Filmfestival 2015

3: Hva tenker du rundt enkelte rapporterte lave besøk på norske kinofilmer. Er dette noe du tenker på i din prosess når du lager film?
- - -
Dette er noe jeg er splittet på. Jeg mener man skal kunne lage filmer for bredden, men også for det smale publikum. Men det jeg synes vi er alt for dårlig til her i Norge er å velge ut filmene. Vi setter alt fra NFI opp på kino. Uansett kvalitet. Uansett målgruppe. Uansett hva som måtte komme fra det holdet. Filmer som ”Lunsj”, ”Pax” og andre katastrofale kalkunbomber burde aldri fått visning på kino. Det er filmer vi burde sluppet direkte på TV eller VOD/DVD. Hvorfor skal for eksempel ”Lunsj” få visningsmuligheter når det er 50-100 internasjonale filmer fra samme år som ikke fikk muligheten, men har en mye høyere standard?

Jeg nevner de to filmene for de er blant få norske filmer jeg er flau over kommer fra Norge. Enda mer flau, eller kanskje sint (?), blir man av at de er støttet av skattepenger. Hvem kunne tro at ”Lunsj” eller ”Pax” skulle bli god film i utgangspunktet? Så god film at de var villig til å betale millioner av kroner for at de skulle lages? Her er det i senere tid blitt skyldt på kvinnekvoteringen. Men med så dårlige og så intetsigende historier kan man ikke skylde på noe annet enn dårlig dømmekraft. Men sånn egentlig så trodde jeg norsk film gikk veldig bra på kino for tiden. Kan hende jeg har misforstått?

Blodig Reinert Kiil i karakter i kortfilmen Draugr fra 2015

4: Hvordan er forholdet mellom kunstnerisk egenart versus det å lage noe som i tillegg også er tydelig genresterkt og kommersielt breddekkende og tiltrekkende?
- - -
Jeg synes det er for enkelt å si det er kunst og det er mainstream. Michael Bay lager vel kunst like mye som Lars Von Trier gjør. Det handler vel bare om hvordan man tolker «kunsten». jeg kan garantere at Trier aldri ville klart å laget scener så polert og sexy som Bay klarer til tider. Og Bay ville aldri klart eller turt å gått så skittent til verks i fortellerteknikk eller ekstremitet i historiefortelling som det Trier gjør. Dette skiller de to som regissører mest mener jeg. Men folk generelt (mye på grunn av media sin kraft) forteller raskt at det å det er kunst, mens det å det er ikke kunst. Blir litt lei av å lese om slik da man vet hvor mange hoder som må samkjøres for å skape en film som ”Transformers 3”.

Historien har ikke alt å si, og om filmen allerede har et publikum så vil det jo automatisk selge ekstra billetter. Min favorittfilm over alle filmer er ”Terminator 2”. Den ser jeg på som perfekt. Perfekt på alle mulig måter. CGI ser bedre ut i den enn de fleste filmer i dag. Praktikaleffektene i den er bedre enn alt jeg har sett så langt. Actionscenene gir meg frysninger. Historien er gjennomtenkt og veldig original, mens skuespillet er helt fantastisk. Spesielt viktig er det å si at det er en av de få filmene hvor en kvinnelig skuespiller faktisk fungerer like bra som en mannlig skuespiller som actionkarakter. Jeg tror på det hele! Men når alt kommer til alt så er dette en oppfølger til en actionsuksess. En film folk har ledd av meg når jeg har sagt er den beste. Det er synd.

Reinert Kiil i Huset

5: Hva tenker du skal til for å lykkes med film i Norge?
- - -
Man må luke bort mange filmer som er ferdig produsert. Ikke sette de opp på kino. Det er alt for mye film folk ikke bryr seg om som skal på kino. Det er ganske enkelt å se hvilke filmer som har en sjanse og hvilke filmer som ikke har noe sjanse. Her vil jeg ikke nevne titler, men tror de fleste kan se dette selv. Vi har filmklubber, filmfestivaler og ikke minst cinemateket hvor slike filmer kan settes opp. Det er ikke bare at det gir dårlig besøkstall til enkle filmer når alt skal opp på kino, men vi kan havne tilbake på 90 tallet igjen hvor nordmenn ikke turte gå på kino å se norsk film for de hadde blitt lurt inn i kinosalene alt for mange ganger allerede fra tidligere filmer, og så gått ut veldig misfornøyd. Vi må også bli flinkere på å sparke litt hardere.

6: Hva er din favorittfilm og regissør, og hvorfor? Hvem/hva har inspirert deg mest som regissør?
- - -
Favorittfilmen er ”Terminator 2”, men jeg liker jo andre filmer veldig godt, det er bare det at ”Terminator 2” er den filmen jeg ser på som perfekt og uten noen feil. Regissør-spørsmålet er enda mer tungt. Her er det veldig mange. De tre jeg mener har best CV er James Cameron, Kubrick og Tarantino. Cameron har en drittfilm og en svak film bak seg, men så har han også 3 av de beste filmene noen gang laget. Mens Tarantino har 2 svake filmer bak seg og en middels. Det interessante med Tarantino er at han har 1 av de beste filmene i historien på listen sin, men også 5 filmer til som er ekstremt bra. Kanskje den beste scenen laget på film noen gang, samt også til slutt en helt eksepsjonell fortellerstil, noe som er nyskapende og ikke minst sjokkerende til tider. Så de havner litt på samme sted. Kubrick hadde bare bra filmer. Ingen av filmene hans ligger på topp 10 listen min, men alle filmene ligger innenfor topp 100. Det setter han også på toppen av regielisten.

Reinert Kiil under promotering av hans første spillefilm Hora fra 2009

7: Hva er din norske favorittfilm?
- - -
”Flåklypa Grand Prix”. Men det er så oppbrukt å si det, så jeg vil si at ”Flåklypa” er min favoritt. Av nyere filmer er det ”Svidd Neger”, den er så sykt 'politisk korrekt' i en obskur fortellermåte som hele tiden får deg til å ville ha mer og mer. Den er drøy og pynter ikke på noe, og den er kommet fra intet til å bli en av Norges største kultfilmer. Ikke at Norge har så mange, men denne mener jeg vi skal være veldig stolt over.

8: Hva er så ditt drømmefilmprosjekt?
Hemmelig.

9: Hvilke skuespillere ville du jobbe med om du kunne velge helt fritt på øverste hylle?
- - -
Joaquin Phoenix og Ellen Page er blant mine favoritter. Tom hardy, Sharon Stone…

10: Hvordan er ditt forhold til filmkritikk? Leser du filmanmeldelser av dine filmer? Og i så fall hvordan tar du til deg kritikk?
- - -
Jeg leser anmeldelser. Jeg leste Robbie Williams sin biografi om at tåler man ikke å lese anmeldelser så har man ingen ting med å lage musikk å gjøre. Det handler om kritikk. Det som er synd er at i Norge så slår vi en terning for norsk film og en annen terning for resten av verden. Når ”Welcome to Norway” får like sterk karakter som ”The Revenant”, ja da tenker jeg at dette kan man umulig backe opp uansett hvor hardt man prøver! Og nei, jeg er uenig at norsk film skal sees på en annen måte enn noen annen film. Å man skal ikke være innhabil fordi man kjenner regissøren eller noen i filmen. ”Max Manus” var aldri i nærheten det ”Flammen og Citronen” var, men fikk likevel bedre kritikker her til lands. Jeg sier ikke Max Manus var en dårlig film, men man må for svarte tenke litt.

Reinert Kiil under opptak til den aktuelle skrekkfilmen Huset.

11: Hva tenker du rundt TV-serieformatets sterke tidsalder, hvorfor er dette formatet eventuelt bedre enn film, og motsatt, hva gjør filmformatet sterkere enn tv-serien?
- - -
TV serie-formatet fungere veldig bra som underholdning der og da. Det er veldig få serier jeg orker å se mer enn en gang, men noen få er det. Film er noe som lever for alltid. Om det er en god film så dør den aldri ut. Du har noen serier som ”Riget”, ”Twin Peaks”, ”Band of Brothers”, ”Friends” (faktisk), ”X-Files”, osv som fungerer om igjen. Men likhetstrekkene på de fleste er at episodene starter på nytt med en handling etter en eller to episoder. Eller så er det miniserier eller komedier Seinfield og The Simpsons som er to andre serier man kan se om igjen og om igjen. Her er jo Skandinavia også litt sterk. Vi stiller med serier som Beck, Fleksnes og Forbrytelsen. Noen vil jo si Broen og Wallander også... Men for meg så lever spillefilm veldig sterkt fordi det er et format som varer i alt fra 80 minutter til 4 timer, altså aldri for lang til at det blir et ork å se den.

12: Hva kjennetegner deg som regissør?
- - -
Det må noen andre svare på, men jeg er glad i å sparke fra meg.

13: Hva fikk deg til å begynne å lage film?
- - -
Kjærlighet til formatet og fortellerstilen. Det å jobbe med mange kunstnere i et prosjekt, og det at jeg ser opp til veldig mange filmskapere.

14: Hva var ditt første møte med filmen? Eventuelt det første møtet eller filmen du husker at du så?
- - -
Husker ikke første møte, men jeg husker første filmen jeg så som fikk meg til å ville lage film. Det var en sleazy sci-fi action som heter ”Eliminators”. Ninja, Cyborg, robot, indiana jones, sexy babe og laservåpen. Det funket for en 6 år gammel Reinert. Jeg så den uten at mamma viste om det!

15: Hva gjør film så spesielt som underholdning?
- - -
Det er som sagt et medium hvor du har toppeliten i verden som er satt sammen til å lage et kunststykke. På 90 minutter får du levert musikk, bilder, skuespill, effekter og historie. Det er ekstremt sexy!

16: Hva er så planene dine fremover? Noen nye prosjekter på gang etter arbeidet med ”Huset”?
- - -
Jeg skal i gang med innspilling på en spillefilm i januar. Endelig får jeg laget en actionfilm, og denne gang med et greit budsjett. Så har jeg en drama-action sommeren 2017 som er under planlegging, men før folk tror jeg har lagt på hylla knyttnever og spark, så kan jeg love disse filmene også blir å ha slagkraft så det hyler etter!

Alle bilder er copyright: Reinert Kiil