Intervju med Rune Denstad Langlo

[Skrevet av: Tore André Øyås den 09.03.2016]

Vi har intervjuet regissør Rune Denstad Langlo som er kinoaktuell med den norske dramakomedien Welcome to Norway.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

1: Hvordan opplevde du prosessen rundt det å lage ”Welcome to Norway!”? Noen store utfordringer, spesielle hendelser, og lignende?
- - -
Det mest utfordrende var språk og kommunikasjon. Stab, cast og statister kom fra over 20 land og snakket 14 språk. Swahili, fransk og arabisk ble ofte førstespråk på settet og jeg snakker ingen av dem. Hotellet vi spilte inn filmen på var også veldig trangt med smale korridorer og bitte små rom. Og så hadde vi liten tid som vanlig. Men selv om det var konstant kaos så var det en veldig morsom film å lage.

2: Du har hatt suksess med flere av dine tidligere filmer, også utenlands. Hva tilbakemeldinger får du, og hva sier folk generelt om norsk film i utlandet?
- - -
Nei, det er ikke noe generelt prat om det, ikke som jeg oppfatter. Av og til noen som snakker om skandinavisk melankoli, sånne ting.

3: Hva tenker du rundt enkelte rapporterte lave besøk på norske kinofilmer. Er dette noe du tenker på i din prosess når du lager film, altså hva som kan slå an hos publikum vs. det å kun kjøre ditt eget løp med historie, karakterer, filmatisk uttrykk, osv?
- - -
Vil jo gjerne at folk skal se det jeg lager, men jeg må jo like det selv også. Har hatt ca 35000 på hver av mine forrige filmer (Nord og Jag etter vind), ikke blockbuster-tall det, men en fin gjeng med publikum, et stort fotballstadion. Håper på litt flere denne gang.

4: Hva tenker du skal til for å lykkes med film (i Norge)?
- - -
To av tre: Talent, tålmodighet, timing.

5: Hva er din favorittfilm og regissør, og hvorfor? Hvem/hva har inspirert deg mest som regissør?
- - -
Nei det varierer, av filmer er det kanskje Gå og se av Elem Klimov. Har ingen spesielle favorittregissører men fikk jobbe tett på Bent Hamer i et par måneder som fersk filmarbeider, det var inspirerende.

7: Hva er så ditt drømmefilmprosjekt?
- - -
En sci-fi fra Arktis til rundt 50 millioner.

8: Hvilken skuespillere ville du jobbe med om du kunne velge helt fritt på øverste hylle?
- - -
Anders Baasmo Christiansen jobbet nettopp med Jesper Christensen og skrøt masse av ham.

9: Hvordan er ditt forhold til filmkritikk? Leser du filmanmeldelser av dine filmer? Og i så fall hvordan tar du til deg kritikk?
- - -
Har noen anmeldere jeg hører mer på enn andre, hvis de gir meg dårlig kritikk blir jeg sur og lei meg men det går fort over. Noen dårlige kritikker går aldri over, de blir en slags inspirasjon eller hevntanke.

10: Hva tenker du rundt tv-serieformatets nå sterke tidsalder, hvorfor er dette formatet eventuelt bedre enn film, og motsatt, hva gjør filmformatet sterkere enn tv-serien?
- - -
Jeg er lei av TV serier, de har blitt en slags uendelig smalltalk fabrikk for publikum og de tværes ut i alt for mange sesonger og usannsynlige plotlinjer. Film er mer umiddelbart og intenst. De to største opplevelsene mine i det siste har vært Mad Max: Fury Road og La Grande Belezza, to vidt forskjellige eksempler på hvorfor film er bedre enn TV-serier.

11: Hva fikk deg til å begynne å lage film?
- - -
Det var tilfeldig, trengte enn sommerjobb, kokte kaffe på et filmsett og ble værende.

12: Hva var ditt første møte med filmen? Eventuelt det første møtet eller filmen du husker at du så?
- - -
Det var nok E.T. på gamle Sentrum Kino i Trondheim.

13: Hva er så planene dine fremover? Noen nye prosjekter på gang etter arbeidet med ”Welcome to Norway!”?
- - -
Har et par ideer ja, så får vi se om noen har lyst til at jeg skal lage dem.