Intervju med manusforfatter Erlend Loe

[Skrevet av: Jacob Andersen den 09.02.2016]

Filmfront møtte Tordenskjold og Kold-manusforfatter Erlend Loe for å høre mer om skriveprossesen, hva som er sant og hva som er oppdiktet og myten rundt Tordenskjolds død.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

1: Fra hvor fikk du ideen om å skrive et manus om Tordenskjold & Kold?
- - - -
Loe: Jeg ble spurt av den danske produsenten om jeg ville vurdere å skrive en film om Tordenskjold. Først tenkte jeg, nei det har jeg ikke lyst til, det orker jeg ikke. Men så var det sommer også begynte jeg å lese noen bøker om Tordenskjold, bare for å få litt mer grunnlag på det. Og da ble jeg jo fascinert av gåten rundt måten han døde på. For det har alltid vært uklart. Vært masse kontroverser og konspirasjoner rundt det. Og så ble jeg fascinert av de siste ukene hvor han reiser fra København mot Hannover. Så jeg spurte egentlig "du vil kanskje ha den store filmen med sjøslag og fekting?". Den gidder jeg ikke å skrive, men hvis du er interessert i de siste ukene og duellen og slikt så vil jeg gjerne prøve på det. Det var sånn det begynte.

2: Ja for jeg hadde sett noen bilder fra filmen og så for meg en mer storslagen fortelling. Men dette er mer nedpå vil jeg si.
- - - -
Loe: Ja det er nedpå det er en slags roadmovie-aktig komedie til tider. Også er det drama innimellom.

3: Skrev du filmen på dansk med dansk dialog?
- - - -
Loe: Ja, jeg har gått på filmskole i Danmark så jeg kan jo godt dansk. Jeg skrev den ikke på dansk først, men ganske tidlig begynte jeg å skrive replikker på dansk.

4: Var du involvert i casting etter du hadde skrevet manuset?
- - - -
Loe: Jeg var ikke involvert i castingen asså. Det er jo ikke manusforfatteren sin jobb. Eneste gangen jeg har vært det ordentlig var da jeg sammen med to andre skrev Kampen for Tilværelsen. Da var vi involvert i casting, men ellers så er jo ikke det noe vanlig. Det er Henrik Ruben Genz (regissør journ. anm.) som har casta det.

5: Filmen hadde et uttrykk som minnet meg litt om Tarantino med rocka musikk og litt 'slow motion', hadde du noen innspill der?
- - - -
Loe: At vi skulle leke med soundtracket og at det skulle ha moderne elementer det var der allerede i manus. Som de har videreutviklet her da. Ja så hele greia var å prøve å lage en moderne beskrivelse av de 300 år gamle folka. For det blir jo veldig ofte noe veldig rart. Man behandler på en måte ikke dem som moderne mennesker, lar dem si rare ting som er hundrevis av år gamle og det orket vi ikke. Det er jeg veldig glad for at vi var enige om, regissøren, produsenten og meg og andre.

6: Du har jo skrevet flere bøker, filmer og serier. Hvordan går du frem da du skal skrive et manuskript kontra en roman?
- - - -
Loe: Akkurat på den filmen her så gjorde jeg fryktelig mye research for det er useriøst å nærme seg en sånn skikkelse uten å vite godt hvem historikerne hvert fall mener at han var. Så jeg leste utrolig mange tusen sider, biografier og brev og ditt og datt om Tordenskjold. Fant etter hvert ut at her er en fyr som jeg kan gi en egen stemme. Hvis jeg tillater meg å spekulere i at han syntes det var dumt at krigen var slutt. Der ligger på en måte hele nøkkelen. Og lengter på en måte etter det å være litt selvdestruktiv sånn rockestjerne-aktig. Miste kontroll over berømmelse, begynne å dope seg, mye damer og høyt tempo. Når jeg begynte å komme inn på det, det tok litt tid før jeg nærma meg det, så ble det veldig morsomt å skrive. Men for å komme dit så måtte jeg jo lese utrolig mye om hva han hadde gjort og forskjellige versjoner og ditten og datten. Man må ha grunnlaget for å få en ide.

7: Hvor mye av det er sant, i den grad du kan si det, og hvor mye har du selv diktet opp?
- - - -
Loe: Hele bevegelsen er sann. Vi vet at krigen var over, han gikk rundt i København. Han fikk brev med bilde fra frøken Norris. De dro fra København på en dato mot oktober, var innom broren sin slik som han var i filmen, var innom kongen og fikk reisebevis. Kongen bodde den gangen helt ned mot Tyskland. Han stoppa i Hamburg, ble antagelig ikke tatt bakfra av en gammel offiserkollega, men var på besøk hos familien Ployart i Hamburg. Dro til Hannover og var på selskap der, ble fornærma og utfordret til duell også videre. Så alle navn, tidspunkter og alle han møter eller den første duellen hvor han har ligget med datteren til en som heter Schackenborg det er oppspinn, men stort sett ellers har vi holdt oss til hvem han har møtt. Det viktigste som jeg syntes vi har lagt til er selvfølgelig sinnstemningen, angsten hans. Det finnes det sånn sett ikke belegg for å si. Uten om at vi vet at han drakk mye, det var damer, han gjorde kvinner gravide og betalte seg ut av det. Han betalte andre menn for å ta på seg farskapet, det kunne man gjøre den gangen for det var ikke noe DNA-bevis. Så at han var på kjøret det var han antagelig. Også var det noe med at han var jo ikke fattig, men han prøvde å klekke ut måter å tjene penger på. Så det at han drar ned til Hannover og Hamburg var muligens en sånn business, at han planla å få noen ting på gang og tjene penger på. Så sånn sett var alt det korrekt, men at han gikk til psykolog, lengter etter en sort kvinne og hunden det er selvfølgelig oppspinn. Mitt manus het "Tordenskjold får hund" helt til nylig.

8: Er slutten en myte eller har det historisk forankring?
- - - -
Loe: At han drakk seg i hjel er våres påstand, men det at han på den festen ble utfordret til duell det er helt sant. Og det som også er sant er at man tror, asså her skiller det seg mange historier, men mye tyder på at han ble utfordret til duell, han valgte pistol, den andre ville ikke ha pistol for han skjønte at Tordenskjold kunne vinne så han stakk av. Neste morgen ble Tordenskjeld vekket av von Münchhausen som sa at duellen er avlyst fordi motstanderen din har stukket av fordi han er feig, men du må likevel møte opp sånn er etiquetten og du trenger ikke å ta med pistolene dine. Så møtte Tordenskjold opp med bare en liten pyntekårde også var det jo en duell, han hadde ikke stukket av, Tordenskjold hadde ikke pistolene sine og var blitt lurt. Også ble han drept på første stikk. Det er sånn historien alltid har gått. Så mener noen at det var en konspirasjon hvor kongens elskerinne, noen svensker, det har vært mange forslag om hvem som sto bak det. Det vet man ikke og kommer aldri til å få vite. Så vi har på en måte vridd oss litt og lekt med det. Det vi tenkte var at han som en rockestjerne, som Jimi Hendrix, dør i sitt eget oppkast.

9: Hva er fremtidsplanene, blir det noe mer film og tv? Noe mer Kampen for tilværelsen?
- - - -
Loe: Vi prøver å få NRK til å forstå at det er en god ide å lage en Kampen for tilværelsen julekalender for voksne. Med samme univers og karakter. Så det kjemper vi litt med. Ellers så skriver jeg forskjellige ting, utvikler flere filmmanus og skriver litt bok, sånn som jeg ofte gjør. Noen ting blir det noe av og noe blir det ikke noe ut av.

[ Alle foto av Håvard Henriksen ]