Intervju med Jakob Oftebro

[Skrevet av: Jacob Andersen den 08.02.2016]

Filmfront møtte Tordenskjold og Kold-aktuelle Jakob Oftebro for en prat. Den ettertraktede skuespilleren spiller Peter Tordenskjold i Tordenskjold og Kold og han har i lag med Kristofer Hivju hovedrollen i den etterlengtede Birkebeinerne. Forrige uke kom nyheten om at Oftebro også skal spille i storfilmen Snømannen. Skuespilleren har blitt en av skandinavias heteste filmstjerner og vi møtte han for å høre mer om filmen, rollen, språket, forskjellene på dansk og norsk film, fremtidsplaner og mye mer.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

1: Hvordan var det å spille inn Tordenskiold & Kold?
- - - -
Oftebro: Kjempegøy. Det er jo en rockehistorie. Veldig kul rolle å få lov til å få. Også fordi jeg var veldig begeistret for han allerede fra jeg var 15 år. Jeg leste boka om han når jeg var femten etter å fått den anbefalt. Også er det jo akkurat der han begynner sin reise og drar til København for første gang. Så det var veldig gøy. Nå har jeg jo gjort en del periodefilmer i det siste, men denne var annerledes, og Erlend Loe av (manusforfatter journ.anm.) som jeg er veldig fan av. Det oser så mye av han hele manuset. Den litt skeive humoren og det at de tør å leke med mytene rundt han. Det er så mange myter rundt Tordenskjold, hvem han var, hvordan han døde og sånne ting. Det syntes jeg er veldig modig. Kult at man ikke bare portretter han som en renskåren helt, men at man tar utgangspunkt i at han er en hjemvendt kriger, litt sånn ala en Afghanistan-kriger som kommer hjem. Hvordan han sliter med sitt renome, er han egentlig en helt, hva er det han har gjort, hva skal han gjøre nå. Han klarer ikke helt å se noen mening med livet. Blandingen av drama og komedie appellerte veldig til meg.

Den er moderne, og når du leser biografiene så skjønner du at han er en av de første rockestjernene man har i Skandinavia. Han er den første som markedsfører seg selv. Han seiler opp til de svenske skipene og sier «hils kongen fra Tordenskjold». Så han er veldig opptatt av seg og sitt eget renommé. Han tar beslutninger uten å vente på svar fra de overordnede. Før Instagram og før Facebook var han veldig se på meg, se hvor jeg er og hør om Tordenskjold. I stede for danskene så var han veldig opptatt av sitt eget navn. Det gjorde jo at han i Sverige var en historie man fortalte barna sine før de skulle legge seg «hvis du ikke er snill gutt eller jente nå, kommer Tordenskjold og tar deg». Han oppnådde en form for stjernestatus i sin egen tid. Det var sanger og sagn om han. Veldig mange av de mytene vi kjenner om Tordenskjolds soldater er jo mest sannsynlig ikke sanne. De har hvert fall ikke funnet noen bevis på at de er sanne. Og spørsmålet blir jo da om det er Tordenskjold som har vært stor i kjeften og skapt myter om seg selv. Og i så fall er det jo enda mer interessant for da var han en type som markedsførte seg selv, litt sånn som man gjør i dag. Sånn sett var han jo moderne. Også er han litt en del av 27 club, Kurt Cobain, Jim Morrison, kommer fra ingenting og for en kjempe karriere tidlig. Blir superstjerner og så forsvinner, brenner lysene i begge ender. Tordenskjold kommer jo til Danmark som ung og stiger kjempefort i gradene, blir viseadmiral langt før det er vanlig. Også dør han når han bare er tredve under mystiske omstendigheter. Sånn sett er han jo en del av den rockegenerasjonen.

Jakob Oftebro i hovedrollen i Tordenskjold og Kold

2: Filmspråket med rocka musikk og kameraføringen fremstiller han jo litt sånn her kommer en stjerne.
- - - -
Oftebro: Ja det er jo litt sånn og det syntes jeg er modig. Tørre å gjøre det på den måten når det er en film som foregår i 1720. Da jeg fikk manuset tenkte jeg «yes!» dette er gøy og dette har jeg ikke prøvd før. Det var gøy å kunne såpass mye om han fra før, men jeg leste jo selvfølgelig flere bøker om han da jeg skulle spille han.

3: Hvor mye er diktet opp og hvor mye er sant i forhold til de bøkene du har lest?
- - - -
Oftebro: Det er noen tvist selvfølgelig, men han var jo kjent i sin tid. Den reisen han drar på, ned til Hannover for å finne seg en slå seg fast med, er historisk riktig. Men det går utrolig mange myter i nettopp at han var glad i å feste, glad i å leve. Og når han dør så går det visstnok mye penger fra pensjonskassen hans til løsunger rundt omkring. Så han har nok også vært veldig glad i å ha seg. Alt er på en måte bygget og basert på myter rundt han. Det er veldig gøy fordi det er historisk korrekt veldig mye av det, men mytene er basert på en del av Tordenskjolds liv som vi vet veldig lite om. Derfor kan man å ta seg større friheter til å dikte da.

4: Disse «recurring elements» som at han har lyst på hund og en svart kvinne. Er det en noe dere har funnet på eller dette og en del av mytene?
- - - -
Oftebro: Akkurat det med den svarte kvinnen vet jeg ikke, men vi vet at han begynte karrieren sin på et slaveskip og jobbet der. Noe som var den tøffeste måten å starte karrieren sin på, på veldig mange måter.

Jakob Oftebro sammen med medskuespiller i Tordenskjold og Kold

5: Han gjorde det ja? For du har jo nettopp spilt i Gullkysten (film om dansk koloni ved Guineabukta i Afrika i 1836 journ.anm.).
- - - -
Oftebro: Ja så sånn sett var det helt absurd. Da jeg var nede og gjorde Gullkysten leste jeg om Tordenskjold og da sto det at han startet sin karriere på et slaveskip, og da jeg tenkte jeg «What are the odds» liksom. Selv om historien med Tordenskjold og Kold er hundre år tidligere enn Gullkysten så er det jo da det virkelig er i høy gang med den skandinaviske slavehandelen. Så Tordenskjold starter sin karriere der og det er sånn sett en link mellom de to. Ganske fascinerende.

5: Du snakker jo flytende dansk, men er det vanskeligere for deg å spille en dansk karakter enn en norsk? Eller er du blitt så god i dansk at det er ett fett.
- - - -
Oftebro: Nei det krever dobbelt så mye forberedelser altså. Det gjør det. For jeg er ikke født og oppvokst der, så det krever dobbelt så mye jobb. Nå har jeg bodd i Danmark ganske lenge så vokabularet det flyter og sånn, men det er det og få det helt på plass. Det krever dobbelt så mye jobb, men det er jo kult for det har jo gjort at jeg har fått et dobbelt så stort arbeidsmarked. Sånn sett veldig gøy. Det er jo sånn med alle andre språk enten man vil lære seg spansk eller fransk så må man pugge liksom. Det er jo en veldig omstendelig og kjedelig jobb på en måte, men det er ikke hver del av jobben som er like gøy, sånn er det.

6: Du spiller jo i flere danske filmer og serier, samtidig som du medvirker i norske produksjoner. Vil du si danskene er bedre enn oss, og hva er eventuelle forskjeller på norsk og dansk tv og film?
- - - -
Oftebro: Jeg vil ikke si danskene er bedre enn oss, de har på en måte vært lengre i gamet. Også har de hatt kjempesuksessen med dogmefilm. Filmskolen på Lillehammer er femten år yngre enn den i København. Og det er nettopp det man ser at femten år senere enn Danmark har sin suksess så begynner det å florere i Norge. Så det handler jo rett og slett bare om erfaring. Det er vanskelig å lage film. Man må gjøre seg erfaringer for å lære og gjøre feil for å lære av de. Det som skjer i norsk film nå er utrolig spennende. Og fordi man ikke har en dogme tradisjon å lene seg på så syntes jeg man prøver i alle mulige retninger for å finne ut av hva som er norsk film. Man får alt fra Tommy Wirkola til Morten Tyldum og Kon-Tiki-gutta så det er veldig gøy. Veldig sprikende i forhold til hva som blir laget. Det er ikke noe fasit på hva som er god norsk film og det syntes jeg er spennende.

Jakob Oftebro i Birkebeinerne

7: Er det noen spesielle norske, danske eller internasjonale regissører som du gjerne vil jobbe med?
- - - -
Oftebro: Ja begge Trier’ne har jeg veldig lyst å jobbe med hvis jeg skal velge en fra Norge og Danmark. Joachim Trier og Lars von Trier, det hadde vært utrolig gøy. Den Birkebeinerne som kommer nå er på en måte den første hovedrollen jeg gjør i Norge, så det hadde vært veldig moro å gjøre mer sånne ting i Norge. Jeg har jo veldig lyst å jobbe mye mer i både Norge og Danmark så jeg håper jeg kan fortsette med det.

8: Du spiller jo i mye periodefilmer. Er det tilfeldig at du har medvirket i så mange historiske filmer og serier eller er historiske epoker noe du interesser deg for?
- - - -
Oftebro: Ja jeg er interessert i det, men på mange måter er det jo tilfeldig. Det lages jo ganske få periodefilmer egentlig. Jeg har vært heldig å få lov til å være med å gjøre noen av de. Da jeg gikk fra Gullkysten til Tordenskjold var det ikke noe spørsmål for rollene er så utrolig forskjellig. Blant de andre valgene jeg hadde å velge mellom da, så var Tordenskjold helt klart den mest interessante og spennende rollen. Det har vært periodefilmene av de prosjektene jeg har blitt tilbudt som har vært mest interessante. Jeg er veldig glad for at nettopp hvis man ser Gullkysten og Tordenskjold så er de to karakterene så forskjellige som det går an å bli. Når man skal komme ut i to filmer med såpass tett mellomrom er det gøy at de er såpass forskjellig. Så det ikke er en helt lik rolle i tre forskjellige filmer.

9: Hvordan var den fysiske overgangen fra Gullkysten til Tordenskjold?
- - - -
Oftebro: Nei det var jo en ganske heftig prosess, men da jeg får det ansvaret med to så store roller på kort tid da skal man commite seg ordentlig. Tordenskjold er en adelsmann og adelsmenn på den tiden viste jo status i livvidde. Et annet ideal enn det vi har i dag. Man viste at man hadde råd til å spise. Det å være romslig og ha en pondus var et tegn på makt. Syntes det var kult å ikke bare ha en hvor jeg er syltynn eller Kon-Tiki hvor jeg er mer vaskebrett liksom.

Jakob Oftebro i hovedrollen i Tordenskjold og Kold

10: Ja får du så jo en del større ut i filmen.
- - - -
Oftebro: Ja jeg var kjempestor og hadde ordentlig mage. Ingen av de bildene der som har pute. Det var en hard overgang for det krever jo at jeg må spise når jeg ikke er sulten og spise mer og mer. Det var veldig destruktivt, men det passer jo fint til rollen for han er så destruktiv i den delen av livet. Men jeg håper at det er noe jeg slipper å gjøre med det første. Både det og gå så langt ned som til Gullkysten og det å gå så langt opp som til Tordenskjold.

11: Det var en scene jeg stusset litt over i filmen for det så ut som det var broren din. Medvirket han i en scene?
- - - -
Oftebro: Ja det var det. Det er første gang vi gjør noe sammen ja. Det var helt rått. Det var så hyggelig han var der nede i fire dager eller noe sånt. Det var så rørende og fint. Jeg er utrolig stolt av han og det er så hyggelig for meg og da han velger å være skuespiller, at det går bra for han. Det verste som kunne skjedd hadde jo vært om han valgte det og det var vanskelig. Da hadde jeg bare gått rundt og tenkt på det og hatt vondt i magen hele tiden. Det var vanskelig å holde seg da for jeg hadde veldig lyst å le og klemme på han. Veldig hyggelig å ha han på set så jeg håper det ikke er siste gang.

12: Hva er planene dine fremover?
- - - -
Oftebro: Nå er jeg akkurat ferdig med en dansk film som heter Mesteren regissert av Charlotte Sieling som var conceptual regissør på Broen. En dansk samtidsfilm. Også nå holder jeg på med en NRK serie som heter Monster som også er samtidig, Krim litt sånn True Detective-aktig. Veldig gøy. Et okkult mord som skjer oppe i Finnmark. Der spiller jeg en etterforsker som sammen med en kvinnelig hovedrolle skal oppklare saken. En tv-serie i syv episoder.

[ Foto av Håvard Henriksen og fra Jakob Oftebros aktuelle filmer ]