Intervju med anmimasjonsfilmregissøren Rasmus A. Sivertsen

[Skrevet av: Tore André Øyås den 24.09.2015]

Filmfront har intervjuet regissør Rasmus A. Sivertsen som er aktuell med animasjonsfilmen Knutsen & Ludvigsen og den fæle RasputinRasmus har også andre herlige animasjonsfilmer bak seg som Solan og Ludvig - Jul i FlåklypaPelle politibil på sporetPelle Politibil går i vannet og Kurt blir grusom.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Rasmus A. Sivertsen svarte velvillig på 15 spørsmål om hvordan det er å være regissør, hvem som har inspirert ham og litt rundt prosessen med å skape animasjon på film i Norge.

Hvordan opplevde du skapelsesprosessen rundt Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin?
”Knutsen og Ludvigsen og den fæle Rasputin” har vært en helt spesiell produksjon på mange måter. Spesielt fordi min co-regissør, Rune Spaans og jeg har vært så heldige å få jobbe så tett med vår barndoms helt Øystein Dolmen og bli enda bedre kjent med den gode galskapen inne i hodet hans.
Vi har også jobbet på en helt ny måte med skuespillerne. Vi har hatt Jon Brungott (stemmen til Knutsen) og Hermann Sabado (stemmen til Ludvigsen) i lydstudio sammen, der de har improvisert fram mye av dialogen og humoren i filmen. Dette humøret har igjen smittet over på animatørene som har sittet på Qvisten og animert. De har jobbet etter den improviserte dialogen, og dette har gitt en veldig leken stil på animasjonen.

Hovedrollefigurene i Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin.

2: Du kommer også snart med den nye Flåklypa-filmen og ”Dyrene i Hakkebakkeskogen”. Hvordan blir disse to historiene sett opp imot originalhistoriene og originalmaterialet?
Den nye Flåklypa filmen, ”Herfra til Flåklypa” er en orginalskrevet historie basert på Kjell Aukrust sine karakterer. Her har vi stått ganske fritt i utformingen av selve handlingen, mens alle karakterbeskrivelser og miljøer har vi hentet fra Aukrusts bøker og illustrasjoner.

Når det gjelder ”Dyrene i Hakkebakkeskogen” så forholder vi oss ganske nøyaktig til historien slik den er fortalt i bok og teater tidligere. Forskjellen er at vi i filmen kan bli med på den spennende redningsaksjonen på slutten der dyrene må snike seg inn på gården for å redde Brumlemann. Denne delen av historien har aldri tidligere blitt vist på teater, og her ligger det mange muligheter til ordentlig spennende action.

Tenker du på hva som kan slå an hos et større publikum når du lager film eller kjører du ditt eget løp med historie, karakterer og filmatisk uttrykk?
Jeg tror ikke det er noe motsetning i å lage en film med egne karakterer og historier og det å slå an hos publikum. Jeg tror publikum ønsker å bli fortalt morsomme, overraskende, rørende og gripende historier uavhengig om det er et konsept som er kjent fra før eller ikke. Pixar har jo vist oss gang på gang at dette fint er mulig.

4: Hvordan er forholdet norsk film og kunstnerisk egenart versus det å lage noe som i tillegg også er tydelig genresterkt og kommersielt breddekkende og tiltrekkende?
Det blir vanskelig å generalisere og svare på vegne av hele film-Norge her. Jeg tror ikke det å desperat tenke på publikum hele tiden og slipe bort alle filmens spenstige kanter slik at det skal bli spiselig for alle mulige målgrupper er det som skal til for å nå et stort publikum. Publikum er jo nettopp på jakt etter noe særegent, noe overraskende og noe som utfordrer dem.
Som regissør må man i stor grad følge magefølelsen og håpe på at det man selv synes er bra eller morsomt også resonnerer hos andre.

5: Hva tenker du skal til for å lykkes med film?
Utholdenhet er nok viktigst. Det tar evigheter å utvikle og finansiere en film. Ofte blir det ikke noe av filmen heller. Manuset til Knutsen og Ludvigsen-filmen ble påbegynt av Øystein Dolmen i 1986, for så å bli lagt bort. Vi begynte å jobbe med filmen og manuset igjen i 2007. Filmen står altså ferdig nå i 2015. Så det gjelder å ikke gi seg.

Øystein Dolmen og regissørene Rasmus A. Sivertsen og Rune Spaans.

Hva er din favorittfilm og regissør, og hvorfor? Hvem/hva har inspirert deg mest som regissør?
Animasjonsfilmsregissøren Tex Avery er nok den som har påvirket meg mest. På 40-tallet fant han opp alle de crazy tingene man ser i tegnefilmer. Øyne som spretter ut av hodet når folk blir overrasket og all slik tegnefilmgalskap. Da jeg var liten hadde faren min et kjempebibliotek med gamle tegnefilmer fra 30- og 40- tallet. Jeg satt og så disse filmene om og om igjen og de fleste av dem så jeg også bilde for bilde.

7: Hva er din norske favorittfilm?
Akkurat nå er det ”Kampen for tilværelsen” som er min norske favoritt. Ikke en film, men filmfolk som står bak.

8: Hva er så ditt drømmefilmprosjekt?
Det hadde vært gøy å kunne utvikle et animasjonsprosjekt fra starten av, utvikle karakterene og universet helt fra grunnen av. Det hadde også vært spennende å se om man kan lage en helaftens animasjonsfilm for voksne.

9: Kan du fortelle litt om den spennende men svært krevende prosessen det må være rundt animasjon, både som tegnet animasjon og stop-motion teknikk?
Dyrene i Hakkebakkeskogen blir en ren 'stop-motion' film. Det er en krevende teknikk på mange måter. Det er krevende fordi det er mange ting som er vanskelig å gjøre i stop-motion. For eksempel å lage kamerakjøringer. En kamerakjøring kan ta flere dager å sette opp. Og når scenen skal animeres tar det dobbelt så lang tid å animere enn om det ikke er kamerakjøring.
Det er også krevende å ha mange dukker i bildet samtidig. En animatør animerer kanskje 3-4 sekunder animasjon om dagen. Men er det for eksempel 4 dukker i bildet samtidig, som skal danse, så klarer de bare å animere 1-2 sekunder om dagen. Når man lager en 'stop motion'-langfilm er det alltid en kamp for å få animert nok sekunder i uka.

Men så må det jo sies at det også er en helt fantastisk teknikk. Man får en helt unik sjarme ut av dukkene og man får en annen nærhet og tilstedeværelse til karakterene enn man gjør med computer animasjon.

10: Leser du filmanmeldelser av dine filmer?
Leser ofte kritikkene, ja. Og blir påvirket. Vanskelig ikke å bli det.

Produsent Eric Vogel, opphavsmann og manusforfatter Øystein Dolmen og
             regissørene Rasmus A. Sivertsen og Rune Spaans.

11:
Hva tenker du rundt tv-serieformatets nå sterke tidsalder i forhold til film?Ser ikke det ene formatet som bedre enn det andre. Film er kanskje hakket mer egnet til å beskrive det virkelig storslåtte. Mens de lengre TV-dramaene har muligheten til å gå mer i dybden på karakterene sine. Det virker som om det er en dreining på gang nå, at publikum går på kino i stor grad for å bli slått i bakken av et eller annet visuelt eventyr. De gode dramaene får man servert hjemme på TV´n.

12:Hva kjennetegner deg som regissør?
For min del har det alltid vært viktig at ting er morsomt. Å jobbe fram humoren i prosjektet. Animasjon og humor går jo sånn sett godt sammen.

13:Hva fikk deg til å begynne å lage film?
Faren min var animasjonsfilmskaper. Han satt hjemme og lagde tegnede kortfilmer. Han hadde masse animasjonsutstyr hjemme og da jeg var liten fikk jeg tidlig prøve å lage mine egne tegnefilmer. Jeg fant ingen grunn til slutte med å lage tegnefilm da jeg ble voksen. Å lage animasjonsfilm er jo verdens morsomste jobb.

14:Hva var ditt første møte med filmen?
Jeg må igjen tilbake til faren min sin tegnefilmsamling. Han hadde en nær komplett samling av Disneys gamle klassiske kortfilmer fra 30- og 40- tallet. Disse har vært en stor inspirasjonskilde. I disse filmene kommer selve animasjonen til sin fulle rett. Det er ikke historien eller replikkene som står i sentrum, det er selve animasjonen. Hva figurene gjør og ikke minst, hvordan de gjør det.

15:Hva gjør film til spesiell underholdning?
Noen ganger er man klar for en real utfordring, andre ganger vil man bare ha noe lett underholdende. Det handler om hva man ønsker å føle. For å sitere Paul Thomas Anderson: ”Jeg har aldri hørt om noen som begeistret har diskutert filmens plot etter å ha sett en film. Det folk snakker om er jo hvordan den fikk deg til å føle deg.”