Intervju med Bølgen-aktuelle Roar Uthaug

[Skrevet av: Tore Andre Øyås den 25.08.2015]

Filmfront intervjuet regissør Roar Uthaug som er aktuell med katastrofefilmen Bølgen i disse tider.

Vi spurte Roar 14 kjappe spørsmål om hvordan det er å være regissør i Norge, hvem som har inspirert ham og hvilke filmer han liker.

1: Vi spurte Roar om hvordan han opplevde prosessen rundt det å lage ”Bølgen”.
- Det har vært et fantastisk eventyr å lage ”Bølgen”. Å få boltre meg i en sjanger jeg elsker har vært utrolig gøy. De største utfordringene var nok å jobbe i så mye store vannmasser. Det bød på utfordringer både for skuespillere og kamerateam. Men det har også gitt de scenene en intensitet jeg ikke ville vært foruten.

Foto fra Roar Uthaugs nye film: Bølgen med Kristoffer Joner

2: Uthaug har hatt suksess med både ”Fritt vilt” og ”Flukt” i utlandet. Vi spurte regissøren om hvilke tilbakemeldinger han får og om noe blir oppfattet som ”typisk norsk”.
- Jeg har fått veldig positive reaksjoner på filmene mine og andre norske filmer der ute. Jeg tror det at vi lager så fengende filmer med høy kvalitet er noe som legges merke til. Samtidig er filmene vi lager så forskjellige at jeg er usikker på om det er noe som oppfattes som typisk for våre filmer.

3: Enkelte norske filmer rapporterer lave besøkstall på kino. Tenker du som regissør på hva som kan slå an hos publikum?
- Jeg tenker alltid at filmene mine skal nå ut til et publikum. Jeg synes det er helt uinteressant å lage en film som bare skal tilfredsstille meg selv.

4:Bølgen” blir jo Norges første virkelige katastrofefilm. Hvordan er forholdet norsk film og kunstnerisk egenart versus det å lage noe som i tillegg også er tydelig genresterkt og kommersielt breddekkende og tiltrekkende?
- Når jeg lager film prøver jeg å se for meg hva jeg selv hadde likt hvis jeg satt i en kinosal og så på. Formålet er hele tiden å lage en best mulig opplevelse for flest mulig folk, og jeg føler aldri at jeg må «tilpasse» min visjon for å tekke publikum.

Roar Uthaug gir instrukser til Ingrid Bolsø Berdal i Fritt vilt

5: Hva tenker du skal til for å lykkes med film i Norge?
- Å lage filmer av høy kvalitet som fenger et bredt publikum.

6: Hva er din favorittfilm og regissør? Hvem og hva har inspirert deg som regissør?
- Det er vanskelig å nevne én regissør eller én film, det er så mange som har inspirert meg til forskjellige tider i livet. I oppveksten gjorde ”Indiana Jones” og ”Back to the Future” dypt inntrykk. Senere skrekkfilmer som ”The Omen”, ”Poltergeist” og de tidlige filmene til Sam Raimi og Peter Jackson. Actionfilmer som ”Die Hard” og ”The Rock” har også betydd mye for meg.

7: Hva er dine norske favorittfilmer?
- Mine norske favoritter er ”Flåklypa Grand Prix”, ”Reprise” og ”Uno”.

8: Hva er så ditt drømmefilmprosjekt?
- Jeg føler litt at alle filmene mine har vært drømmeprosjekter. Jeg kunne også gjerne tenkt meg å lage en actionfilm ala Jason Bourne-filmene. Eller et episk historisk drama med store slag. En alien-invasjon hadde også vært gøy. Og så har jeg alltid hatt et svakt punkt for zombier.

9: Hvilke skuespillere ville du helst jobbet med om du fikk velge fra øverste hylle?
- Jeg synes Matt Damon virker som en både dedikert skuespiller og sympatisk fyr. Har også stor sans for Emma Stone.

Roar Uthaug regisserer Ingrid Bolsø Berdal i Fritt vilt

10: Hvordan er ditt forhold til filmkritikk?
- Jeg er generelt mer opptatt av hvordan publikum opplever filmene mine enn hva noen kritikere synes.

11: Hva tenker du rundt tv-seriens markante tidsalder? Hvordan er tv-serien og dets format i forhold til film?
- Det som er bra med tv-serien er jo at man får tid til å fordype seg i karakterene og kan fortelle mer komplekse historier over lengre tid. Men for min del er det ingenting som slår den oppslukende opplevelsen man får i en kinosal.

12: Hva var ditt første møte med film, og hva fikk deg til å begynne å lage film?
- Husker at jeg så Tarzan-filmer på Strømmen Kino og at jeg ble veldig fascinert av det. Jeg begynte å lage film med kompisene mine på ungdomsskolen. Det ga mersmak...

13: Hva gjør film så spesielt som underholdning?
- Det at man ved gjennom lyd og bilde kan bli tatt med på en reise og oppleve noe helt annet enn det man gjør i hverdagen. Og at man gjennom filmens virkemidler kan skape så sterke følelser hos publikum.

14: Helt til sist spurte vi Roar Uthaug hvilke fremtidsplaner han har.
- Akkurat nå ligger fremtiden åpen her!