Filmfront møtte Dirk Ohm-aktuelle Sara Hjort Ditlevsen

[Skrevet av: Jacob Andersen den 09.04.2015]

Dirk Ohm - Illusjonisten er å se på kino. Den handler om tryllekuntsneren Dirk (August Diehl) som blir funnet nedfrosset i sin bil, på fjellet i nærheten av tettstedet Grong. I Grong er samtidig en ung kvinne, Maria (Sara Hjort Ditlevsen), sporløst forsvunnet. Har Dirk noe med Maria å gjøre? Basert på en virkelig hendelse forteller filmen hva som kunne ha skjedd med Dirk under hans opphold i Grong. Regien er ved Gullpalmevinner Bobbie Peers. Vi tok en prat med den entusiastiske skuespilleren Sara Hjort Ditlevsen for å høre om samarbeidet med Diehl (Inglorious Basterds) og Pieers, hvordan hun som dansk endte opp med å spille i norsk jente og hva hun tenker er forskjellen på dansk og norsk film.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Jacob: Hvordan forberedte du deg til å spille Maria?
-------------------
Sara: Når jeg får et manuskript syntes de beste manusene er de hvor jeg får en karakterfornemmelse og et bilde av min rollefigur allerede ved første gjennomlesning. Og det syntes jeg dette manuset gav meg. Karakteren har en barnslighet og en impulsivitet som allerede ligger i replikkene. Bjørn Olaf er en fantastisk manusforfatter og man får allerede en fornemmelse av min karakter som man så videreutvikler med sine medspillere. I denne rollen spiller jeg jo en norsk pike, men på engelsk.

Jacob: Ja du har ingen norske replikker
-------------------
Sara: Nei, men jeg prøver å tale engelsk med norsk aksent en liten smule. Så da fikk jeg litt hjelp av en nordmann fra skuespillerskolen jeg går på i Danmark. Han hjalp meg. Allerede ved casting så spurte jeg han om å hjelpe meg litt.

Jacob: En dansk jente spiller en norsk jente i en norsk film, hvordan skjedde det?
-------------------
Sara: Min agent ringte og fortalte at denne filmen virket så spennende. Maria som er producer hadde sett meg på mitt agentur sin hjemmeside, og de ville gjerne ha meg til casting. Også kom jeg til casting i først Norge så Berlin for å se hvordan det fungerte med August (hovedrolleinnhaver August Diehl journ.anm.).

Jacob: Hvordan var det å spille mot Diehl?
-------------------
Sara: Han er helt fantastisk. Han er veldig generøs og enormt behagelig.

Jacob: Hvordan var det å spille inn så mange scener på det lille hotellrommet?
-------------------
Sara: Det var veldig deilig for det var veldig kaldt utenfor. Det rommet som de to (Maria og Dirk journ.anm.) skaper, nå vet jeg ikke hvor mye jeg skal avsløre men, på en måte så vet man ikke om det bare er hans fantasi eller ikke. Hvis det er i hans fantasi så er jo Maria en projeksjon av ham selv. Tema i den for meg handler om virkelighetsoppfattelse. Det er en eksistensiell og poetisk film. Store temaer fortalt i en simpel fortelling. Hva er virkelighet og hva er fantasi. Hans fantasiverden holder ensomheten borte fra han, men samtidig er det nettopp den fantasiverden som gjør han ensom fordi den hindrer ham i å ha et normalt sosialt liv. Det syntes jeg er veldig interessant.

Jacob: Har du selv hatt noe forhold til illusjoner og tryllekunst?
-------------------
Sara: Ja hele mitt arbeide bygger på det hehe. For hver gang jeg lever meg inn i en rolle så skal jeg forestille meg ting. Min fantasi må hele tiden være i gang for å sette meg inn i de relasjonene som skjer på scenen eller i en film.

Jacob: Kjenner du deg igjen i Sara-karakteren du spiller?
-------------------
Sara: Ja det gjør jeg i alle karakterer jeg spiller til en hvis grad. Det er alltid noe som jeg har i meg, hvis ikke kan jeg ikke spille det. Jeg tror at vi som mennesker inneholder alt, alle farger og følelser. Det handler bare om vi har tilgang til det. Og som skuespiller tror jeg det er viktig å ha god tilgang til alt slik at man også kan man male på et større maleri. I Maria er det den impulsive og noen ganger barnslige siden jeg kjenner i meg selv, men hun er jo veldig annerledes enn meg som karakter.

Jacob: Hvordan var det å lage film med Boobie Peers?
-------------------
Sara: Det var jeg veldig glad for. Han har stor tillit til oss skuespillere. De regissørene jeg er mest glad i å arbeide med er de som gir skuespillerne kreditt for det arbeidet vi leverer. Altså ikke at de skal være sånn "du var fantastisk", men som å si "du kjenner karakteren bedre enn jeg gjør". Han har et riktig godt blikk. Sammen med fotografen syntes jeg de har skapt en helt vill vakker film. Et veldig poetisk univers.

Jacob: Hva tenker du er forskjellen på dansk og norsk film?
-------------------
Sara: Jeg føler Norge er lin lillebror. Danmark er en stor filmnasjon, men samtidig med, f.eks. Joachim Trier, så tror jeg Norge er på vei til å lage riktige spennende ting. Men det går litt langsommere i Norge.

Jacob: Er det noen spesielle regissører du håper på å få jobbet med som skuespiller? Enten norske, danske eller internasjonale?
-------------------
Sara: Jeg vil veldig gjerne arbeide med Lars Von Trier før han stopper med å lage film. Vil gjerne arbeide med Boobie igjen. Han er veldig god på det intime nærværet i en fortelling. Det er det ikke alltid man har tid til på film. Hvis jeg skal til Norge igjen vil jeg og gjerne arbeide med Joachim Trier.

Alle foto: Håvard Henriksen.