Intervju med 'Illusjonisten Dirk Ohm'-aktuelle Bobbie Peers

[Skrevet av: Jacob Andersen den 26.03.2015]

Fredag 27. mars har Dirk Ohm - Illusjonisten som forsvant premiere på kino. Den handler om tryllekunstneren Dirk (August Diehl) som blir funnet nedfrosset i sin bil, på fjellet i nærheten av tettstedet Grong. I Grong er samtidig en ung kvinne, Maria (Sara Hjort Ditlevsen), sporløst forsvunnet. Har Dirk noe med Maria å gjøre? Basert på en virkelig hendelse forteller filmen hva som kunne ha skjedd med Dirk under hans opphold i Grong. Det har vært knyttet stor spenning til filmen. Mye grunnet dens regissør Bobbie Peers. Peers er eneste nordmann som har vunnet Gullpalmen i Cannes. Noe han gjorde i 2006 for sin kortfilm Sniffer. Vi har tatt en prat med den trivelige regissøren for å høre mer om Dirk, samarbeidet med August Diehl (Inglorious Basterds), innspilling i 30 minus grader og for å finne ut mer om hva som basert på fakta og hva som er fiksjon i dette mystiske dramaet.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Jacob: Hvordan endte du opp med å lage film om Dirk Ohm?
-------------------
Bobbie: Det var jo Bjørn Olaf (manusforfatteren journ.anm.) og meg som hadde skrevet den. Vi jobbet ikke sammen. Jeg skrev på et annet format for fem år siden som het Bergtatt. Han var inne å hjalp litt som konsulent, så jeg hadde en og kaste ball med inne på filminstituttet. Og i den prosessen fant vi tonen og ble godt kjent. Også begynte han å snakke om dette Dirk Ohm-manuset som han skrev på. Jeg ble jo veldig interessert med en gang jeg hørte navnet. Altså Dirk Ohm, jeg syntes det var et kjempe gøy navn. Og da han sier at det er basert på en virkelig hendelse om en tysk tryllekunster som kom til Grong og forsvant, da var jeg solgt. Da vi møttes spurte jeg alltid om hvordan det gikk med Dirk; "Jo da det går fint det, snart ferdig med første versjon og". Også gikk tiden og jeg endte opp med å ikke få støtte til det spillefilmmanuset som jeg skrev på selv. Så spurte han om jeg hadde lyst til å lese Dirk-manuset og jeg leste det og elsket manuset. Det var en sømløs overgang liksom til det manuset og det fikk vi penger til å gjøre.

Jacob: Jeg kan tenke meg det må ha vært vanskelig å finne riktig skuespiller til å spille Dirk Ohm. Han er jo ikke en helt A4 karakter. Man skjønner ikke ved første øyekast hvem denne fyren er. Hvordan fant du riktig skuespiller?
-------------------
Bobbie: Nå er dette en film jeg har brukt veldig lang tid på. Mye arbeid. Noe av det jeg brukte mest tid på var å finne August (hovedrolleinnehaver August Diehl journ.anm). Etter første gjennomlesning av manus satt jeg igjen med en veldig konkret følelse, en stemning i meg. Et veldig spesielt detaljert tempo. Det aller viktigste for meg var å få overført den stemningen og det tempoet til film, og det mener jeg vi har klart. Så det som dere ser i filmen nå, er det jeg opplevde da jeg leste manuset for første gang. Det er jo en film med lite dialog. I manuset var det veldig mye "Dirk kommer gående", "Dirk stopper opp" og "Dirk ser" også videre. Da visste jeg at her må jeg få en skuespiller som har et uttrykk, som har en karisma. Må ha noe som gjør at vi ikke blir lei av å se på han etter en halvtime. Jeg gikk gjennom veldig mange tyske skuespillere. Jeg begynte å bli redd, produsenten begynte å bli redd. Kom til å ende opp med en film uten skuespiller? Til slutt fikk jeg tilsendt en lang liste av produsenten med tyske skuespillere som jeg ikke hadde sett på. Jeg 'Scrollet' nedover og da stoppet det på August. Da kjente jeg det virkelig i magen med en gang. At det var han.

Jacob: Ja man mister jo ikke interessen for denne Dirk-karakteren for man lurer på hvem han er. Man klarer ikke helt å plassere han. For å si det litt enkelt, så vet men ikke om han er en god person eller en ond person. Man lurer på om det er på grunn av han at Maria har forsvunnet.
-------------------
Bobbie: Han er veldig sånn androgyn i utseende sitt. Han har både maskuline og feminine trekk. Og han har et ansikt som forandrer seg. I noen bilder ser han veldig ung ut og ser ut som en vakker mann. I andre bilder ser han veldig sliten ut. Han er jo en fantastisk skuespiller. Jeg merket det på de dagene vi hadde vanskelige scener. For eksempel den dagen han skulle inn i huset til Maria og Jørgen Langhelle (spiller Marias far journ.anm.) kommer å tar han. Da var han veldig preget i forkant. Jeg tror rollen går veldig inn på han. Han blir liksom det han skal være i scenen.

Jacob: Dere spilte inn på en lokasjon i Grong. Hvordan var det? Er det så kaldt som det ser ut?
-------------------
Bobbie: Ja det er det. Heldigvis spilte vi inn, som en av de siste norske filmene, på 35 mm. Det reddet oss faktisk. Fotografen, islandske Jakob Ingimundarson, sa at vi gjør dette på fem og tredve Bobbie, og han vet at jeg elsker det formatet. Kameraet reddet oss. Da det kom over 30 minus så 'konker' jo min regi-monitor, lyd forsvant. Alt som var digitalt forsvant, skrudde seg av på grunn av kulden. Det eneste som gikk var kameraet. Når du lager spillefilm til kanskje en halv million per opptaksdag, og mister for mange sånne dager, da er du litt ute å kjører. Så det var virkelig så kaldt og ganske tøffe forhold.

Jacob: Hvor mye er funnet opp av deg, manusforfatter og skuespillere og hvor mye er basert på dette at en illusjonist forsvant?
-------------------
Bobbie: Ja altså, det navnet selvfølgelig. Det har vi brukt mye tid på å kunne få overført til filmen. Det er det virkelig navnet hans. De andre tingene som er tatt fra virkeligheten er begynnelsen. Altså at de fant han i bilen oppe på fjellet. De tar ham til et lokalt sykehus og varmer han opp. Han er der noen dager, så sender de han avgårde i bilen sin, også ender han opp i Grong. I virkeligheten var han der i en eller to netter, ganske anonymt. Han trylte ikke eller noenting, også forsvant han. I filmen stopper virkeligheten da han ankommer Grong, der overtar vår fiksjon. Også slutter det med noe som skjedde i virkeligheten. Med bilen hans som sto utenfor hotellet med tryllesakene i setet. Alt i mellom er ren fiksjon.

Jacob: Var du inspirert av noen spesifikke filmer eller serier, eller hva som helst, da du lagde filmen?
-------------------
Bobbie: Ja jeg bruker jo referanser i forkant da jeg skal kommunisere med fotograf, scenograf og alle de faggruppene. De viktigste referansere var vel Fargo og Twin Peaks. Det er vel de to hovedreferansene.

Jacob: I 2006 vant du gullpalmen i Cannes for kortfilmen Sniffer. Man har jo vært veldig nysgjerrig på din første spillefilm. Hva har du gjort i mellomtiden og hva er grunnen til at det har tatt så lang tid før premieren på første spillefilm?
-------------------
Bobbie: Altså det er mange ting. Det er litt sånn at livet mitt og har overtatt. Jeg har jo tre barn nå. Jeg har brukt veldig mye tid på familie og bygd hus. Prøvd å ivareta en familiestruktur. Jeg har jo skrevet et manus som er i ferd med å bli livstidsprosjektet mitt, som heter Bergtatt. Det begynte jeg å skrive på i 1999. Det har vokst og jeg har fått mye nei på det og sånn, men det er et prosjekt som jeg bare skal lage. Og det vokser og vokser. Så det er det jeg har brukt veldig mye tid på, også har jeg lagd kortfilmer og reklamefilmer.

Jacob: Kan jeg spørre hva Bergtatt handler om?
-------------------
Bobbie: Ja det handler nå om veldig mange ting. Det er blitt en veldig stor verden. Det begynte som en slags Blikktrommen. En veldig god tysk film fra 70-tallet. Den handler om en liten kortvokst gutt som stikker avgårde. Det er ikke noen referanse, men Blikktrommen handler om et barn, men det er en voksenfilm. Og det gjelder Bergtatt også. Det handler om en tolv år gammel gutt som blir veldig nysgjerrig på den voksne verden. Han bor i en litt sånn 'subburb' utenfor en større by. Der er alt er veldig perfekt på overflaten, men han ser det er veldig mye ting som foregår bak lukkede dører. Han blir en sånn liten paparazzi som sniker seg rundt i nabolaget om nettene og tar bilder av hva de voksne holder på med. Han blir så kjent med en som heter Berg som lider av lysallergi. Berg har hatt lysømfintlighet i tretti-førti år. Han er i slutten av førti-årene da hovedkarakteren treffer han. Berg har ikke vært ute på førti år, men han har gravd ganger under hele nabolaget. Og han gjør det samme. Berg har tilsvarende prosjekt, han er inne i husene til folk om natta. Så de begynner å samarbeide med å finne ut av hva de voksne holder på med.

Jacob: Har du skrevet ferdig manuset til det?
-------------------
Bobbie: Ja jeg har skrevet tretti manus.

Jacob: Tredve ulike versjoner?
Bobbie: Ja hehe.

Jacob: Er det neste prosjekt i køen?
-------------------
Bobbie: Nei, jeg har andre prosjekter. Jeg tror kanskje Bergtatt kan bli en trilogi. At det handler om forskjellige karakterer i de forskjellige filmene. Eller en tv-serie. Det er veldig mye materiale. Jeg ble kontaktet av to danske produsenter for ikke så lenge siden som lurte på om jeg hadde lyst til å lage en norsk remake av en amerikansk film. Så jeg har skrevet et norsk manus basert på det. Det blir litt på vranga, men noen må jo gjøre det og.

Jacob: Du har sikkert en hel haug, men hvem er dine favorittregissører?
-------------------
Bobbie: Jeg har mange, men jeg har liksom alltid helt fra jeg var liten sett opp til Cohen-brødrene. Jeg har likt den skeivheten deres. De har jo en kommersiell verdi og, men der har også en veldig sterk kunstnerisk visjon i alt de gjør. Så hvis du lurer på filmskapere som har formet meg i oppveksten, så er de det. De er absolutt på topp.

Jacob: Så dine neste prosjekter fremover er Bergtatt og en norsk remake av en amerikansk film?
-------------------
Bobbie: Ja også har jeg også skrevet en bok. Første bok av en serie på fire bøker som blir utgitt Aschehoug nå i september. Loridiumstyven heter den. Litt sånn Harry Potter land. Sciene Fiction.

Jacob: Det er ingen filmide knyttet til den, med det første?
-------------------
Bobbie: Jo, altså, det er det som er den onde planen min da. Det begynte som et filmmanus, men så så jeg jo veldig fort at dette kom til å koste tre milliarder å lage. Det vokste så vanvittig. Så sa noen hvorfor skriver du ikke en bok. Også sendte noen den til forlagene og alle ville ha den. Så det er den onde planen min etterhvert. Selge så mange bøker at det må bli film.

Dirk Ohm - Illusjonisten som forsvant har premiere på fredag 27. mars. I hovedrollene finner vi August Diehl (Inglorious Basterds, Salt og Oscar-vinnneren Falskmyntnerne i Sachsenhausen) og det danske stjerneskuddet Sara Hjort Ditlevsen (vinner av Bodil-prisen, danskenes svar på Amanda, for beste kvinnelige hovedrolle i 2013).
Trailer til filmen:

Alle foto: Håvard Henriksen.

26.03.2015 sier Tore Andre Øyås: Så bra intervju! Skjønner glatt at inspirasjoner har vært Cohen-brødrene og Twin Peaks ja :)