Intervju med Kristoffer Hivju

[Skrevet av: Jacob Andersen den 17.10.2014]

Fredag kveld har Operasjon Arktis (regissert av Grethe Bøe-Waal) premiere på norske kinoer. Basert på boken med samme navn følger vi tre søsken alene på Svalbard. I familiefilmen finner vi den populære skuespilleren Kristofer Hivju. Han er kjent fra filmer som The Thing, After Earth, Kraftidioten og ikke minst som den verdenskjente Tormund Giantsbane fra Game of Thrones. Nå har den travle skuespilleren tatt Turen til å Oslo for fortelle oss om hans nyeste film. I Operasjon Arktis spiller han en fangtsmann som lever og bor på Svalbard blant isbjørner og snøstormer. Vi slo oss ned for en prat for å høre mer om Svalbard, isbjørn, hva det er med han og snø, om han var redd for å bli typecasta og vi måtte selvfølgelig stille et lite spørsmål om hvordan det er å spille i Game of Thrones.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Jacob: Hvordan var det å spille inn Operasjon Arktis?
-------------------
Kristoffer: Det var fantastisk. Elsket manuset. Jeg er veldig begeistret for regissør Grethe Bøe-Waal som jeg jobbet med for tjue år siden da jeg var ung og dum. Hun hadde troa på meg selv da. Stor glede å jobbe med henne, stor glede å jobbe med de unge for de syntes jeg er veldig dyktige. Veldig talentfulle! Og det var helt fantastisk å filme på Svalbard!

Jacob: Ja for det var på Svalbard og ikke i noe studio?
-------------------
Kristoffer: Nei, nei, vi var på Svalbard. Landa i Longyearbyen, fikk en snøscooter med pervest mye hestekrefter mellom beina og en seks timers ride inn i 'gokk'. Der var det så stor isbjørnfare at vi ikke kunne gå ut av husene vi bodde i, uten et gæver i hånda. Naturen var bare så spektakulær som det går an å få det. Det var magisk.

Jacob: Var ikke helt lett å se om isbjørnen i filmen var ekte eller dataanimert?
-------------------
Kristoffer: Det morsomme er at denne filmen har vært forsøkt laget i tretten år. Første gang den skulle lages ble det laget en animert isbjørn. Og da ble det ikke noe av. Da brukte de den isbjørnen i en reklamefilm som jeg var med i. Hvor den samme isbjørnen tok og banket meg opp i et telt og stjal jakka mi. Så ti år senere da så møter jeg da den ekte isbjørnen, hehe. Og den banker meg opp og river meg i stykker!

Jacob: En ekte isbjørn på set altså?
-------------------
Kristoffer: Dette er en ekte isbjørn som heter Aggy som er en profesjonell skuespiller, med egen Facebookside. Det er en svær, livsfarlig, tam isbjørn.

Jacob: Jeg føler jeg har sett deg nå i flere vinterfilmer. Hva er det med deg og snø?! Hvorfor er du i så mange "vinterroller"?
-------------------
Kristoffer: Hehe, det kommer flere for å si det sånn! Nei det er et godt spørsmål. Jeg kommer jo i en ny vinterfilm neste uke, Turist. Det har vært en del vinterfilmer ja, men det tror jeg er litt tilfeldig. Det handler kanskje litt om look'en. At det er lett å plassere meg i et vinterlandskap hehe.

Jacob: Ja, du trives med snø? Du blir ikke lei?
-------------------
Kristoffer: Nei jeg trives best i kulda jeg. Jeg mangler ventilasjonsanlegg i kroppen, en dysfunksjonalitet. Så da det er minus tredve da trives jeg bra hehe.

Jacob: Du har sikkert fått en million Game of Thrones relaterte spørsmål de siste årene, men er det greit å stille noen spørsmål?
-------------------
Kristoffer: Kristoffer: Dette er jo en sak om Operasjon Arktis så derfor jeg er her nå. Kommer jo ut med Game of Thrones senere, men du kan alltids fyre løs så kan jeg se hva jeg kan svare på.

Jacob: Har du vært med å spille inn scener for den femte sesongen? Og hvor har disse blitt spilt inn?
-------------------
Kristoffer: Ja vi holder på nå. Game of Thrones har jo sin hovedbase på Nord-Irland. Hvor de har Titanic-studio, der de bygget Titanic (selve skipet) så de har da leid eller kjøpt hele det. Så det er da et av interiør-settene også har de da to andre like svære, hvis ikke større, som de også har interiør-set i. Så skyter man da rundt i Nord-Irland og masse andre steder i verden.

Jacob: Game of Thrones har fått millioner av fans verden over. "Alle ser det". Kan det bli for mye Game of Thrones for deg?
-------------------
Kristoffer: Jeg syntes det er gøy å være med på noe som folk er begeistret for. Så foreløpelig er det bare hyggelig at folk over alt hvor du kommer i verden, er begeistret. Blir ikke bedre enn det.

Jacob: Du er ikke redd for å bli typecasta?
--------------------
Kristoffer: Foreløpelig har jeg ikke følt meg typecasta etter alle rollene jeg har gjort. Alle rollene jeg har gjort føler jeg har vært forskjellige, og om jeg har skjegg eller ikke, jeg som skuespiller har jo den maska jeg har og det kan jeg jo forandre på. Kan alltids skjære av dette skjegget. Når du ser Turist så er det det mest motsatte av Tormund Giantsbane du kan komme. Tormund han er en kriger han er type rolle og det finnes tusen forskjellige roller så foreløpelig er ikke det noe å tenke på.

Jacob: Hvordan var det å spille mot de andre 'Wildlingene' og Kit Harington?
-------------------
Kristoffer: Kit og jeg er gode kompiser og vi har det veldig hyggelig. Hvorvidt vi jobber sammen i sesong fem kan jeg ikke uttale meg om, men ja du har jo sett de andre sesongene. Nei det er en kjempegjeng! Mye engelskmenn, de har jo en egen skuespiller kultur i England som er veldig sunn og god. Veldig håndverkmessig dedikert så det er rett og slett en fryd.

Jacob: Vil du helst jobbe mer med utenlandske produksjoner fremover eller er det ett fett?
-------------------
Kristoffer: Jeg leter etter fete roller og fete prosjekter som jeg tror på. Som jeg kan putte 'my heart and soul' inni liksom. Så nå skal jeg fullføre sesong fem så går jeg i gang med Birkebeinerne som er et sånn svært episk norsk etter-viktingstid action-drama. Hvor jeg og Jakob Oftebro spiller de to gutta. Så vi skal da frakte en baby over fjellet med den verste tenkelige hæren du kan ha etter deg. Det er et skandinavisk prosjekt hvor de skal slippe filmen i hele Skandinavia. Tror det er målsettingen. Og det er skandinaviske skuespillere. Så jeg tenker ikke på den måten, og jeg har jo familie og sånt. Så jeg tar en dag av gangen jeg.

Alle foto: Håvard Henriksen