Intervju med Børningskuespiller Trond Halbo

[Skrevet av: Jacob Andersen den 27.09.2014]

Den norske bilfilmen Børning har gått som en farsott på norske kinoer. I skrivende stund har over 330 000 bilglade nordmenn sett børnefilmen tallene er ventet å stige også de nærmeste ukene. Filmfront har intervjuet Trond Halbo som spiller hovedrolleinnehaver Anders Baasmo Christiansens største rival i filmen ved rollenavn: TT. Trond Halbo har også hatt flere roller innenfor norsk film og TV. Han har spilt i TV-serier som Hotel CæsarLillyhammer og Det tredje øyet i tillegg til filmer som Sammen og debuten Ti kniver i hjertet fra 1994.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Jacob: Hvordan var det å spille inn Børning?
-------------------
Trond: Kort fortalt helt rått. Jeg må si det. En utrolig opplevelse. Få reise gjennom hele landet, selvfølgelig det opplagte med å få se naturen og det der, men det å reise med de bilene og sjaførene, skuespillerne og staben, det er en gavepakke det.

Jacob: Hvordan var stemningen på set?
-------------------
Trond: Veldig bra. Inkluderende, imøtekommende og hyggelige varme folk. Lett å bli kjent med. Lett å bli en del av konstellasjon. En kjempefin opplevelse. Få jobbe med noen av norges fremste og beste skuespillere. En virkelig treat.

Jacob: Du spiller filmens bad boy. Hvordan forberedte du deg på rollen som "skurk" Hentet du inspirasjon fra noe sted?
-------------------
Trond: Ja jeg har jo snakket mye med Hallvard (regissør) om det. Hvor inspirasjonen kan komme fra, hva slags type karakter dette er. Det er jo mye å bruke fantasien, se det for seg. Lage en karakter. Prøve det ut å jobbe med det på gulvet alene. Se klipp fra filmer og hente litt her og der. Det er jo måten jeg forberedte meg på det. Selvfølgelig sammen med Hallvard.

Jacob: Noen favorittbilfilm?
-------------------
Trond: Jeg husker veldig godt Canonball. Så liker jeg og godt Fast & Furious og Gone in 60 seconds. Bilkjøring i seg selv syntes jeg er utrolig kult når de tester det bra på film.

Børning regissert av Hallvard Bræin har også Anders Basmo Christiansen, Jenny Skavlan, Sven Nordin, Otto Jespersen og Ida Husøy i sentrale roller.

Alle foto: Aike Lindhagen