Filmfront møtte Jon Øigarden og Jakten på Berlusconi-regissør Ole Endresen

[Skrevet av: Jacob Andersen den 11.09.2014]

12. september har Jakten på Berlusconi premiere på kino. Den handler om travkuskeren Bjarte som har en karriere på hell og ikke lenger får ri de gode hestene. Med store gjeld og noen finske torpedoer etter seg bestememer han seg for å få dopet ned forhåndsfavoritten Berlusconi. Dopingsforsøket ender opp i en hestekidnapping og en spinnvil jakt er i gang. Filmen er skrevet og regissert av Ole Endresen som tidligere har laget Kong Curling og episoder av serier som NAVEtaten og Uti vår hage. Med seg på laget har han noen av norges morsomste skuespillere deriblant Atle Antonsen, Morten Ramm og Jon Øigarden. Sistnevnte kjent fra filmer som En ganske snill mann, Fuck Up, Varg Veum - I mørket er alle ulver grå (som han vant en Amanda for) og ikke minst kjent fra NRK-suksessen Mammon og kritikerroste Halvbroren. Vi møtte skuespilleren og regissøren på Bjerke Travbane (hvor ellers?) for å finne ut mer om filmen, inspirasjonen bak og ikke minst hvorfor hesten heter Berlusconi.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Jacob: Hvordan var det å spille inn Jakten på Berlusconi?
-------------------------
Ole: Gøy! Det er jo morsomt å lage actionkomedie. Pupp og pistol elsker man jo. Nesten hver eneste scene har jo noe spektakulert ved seg så da blir det jo gøy.

Jacob: Var det noe spesielt morsomt som skjedde under innspillingen?
-------------------------
Jon: Jeg føler at det skjer noe moro hver gang jeg.
Ole: Det var jo jævlig mye styr med den hesten som blir dopa. Alt som har med dyr på set å gjøre er jo helt krise. Det vet man jo. Uansett hvor betrygget man blir av de som er ansvarlig. Når de sier det kommer til å gå helt perfekt, null stress den kommer til å legge seg ned på første tagning også bare vet man jo at det kommer til å ta tre timer og bli mye styr. Spesielt da med en hest inne i den lille vogna med Jon og Arthur Berning som skulle ligge bak der. Den sov jo ikke så etterhvert putta vi vel i den noe dop. Noe vi foreslo.
Jon: Og den ville jo ikke gå ned med en gang. Og det er viktig å ikke ta for mye heller.
Ole: Så når den ligger der så har vi bare flaks når den ligger stille i typ ti sekunder.

Jacob: Du har jo jobbet med Jon og noen av de andre skuespillere før. Skrev du noen roller med dem i tankene?
-------------------------
Ole: Ja alle, bortsett fra Edward Schultheiss. Han var en av tre som vi hadde lyst til å vente helt til slutt med å prøvefilme og bestemme ordentlig, men alle de andre var i tankene og på blokka mens man begynte å skrive.

Jacob: Er du blitt inspirert av noen spesifikke filmer?
-------------------------
Ole: Ja altså jeg er jo veldig glad i disse Lock Stock og Snatch og den gamle Get Shorty. Krimaction komedier. Også veldig glad han pulpforfatteren Elmore Leonard som døde i fjor høst da. Han skriver jo veldig opp i den gata som jeg føler at jeg nærmer meg litt.

Jacob: Hvorfor kalte du hesten Berlusconi?
-------------------------
Ole: Ja det er jo sånn at hester heter absolutt alt mulig. Fantasien overgår jo aldri virkeligheten. Jeg tenkte at det var fint å finne et navn som representerer det filmen inneholder og det den står for; sex, begjær, svindel, kåtskap, penger, makt og italian stallion ikke minst.

Jacob: Hvor hentet du inspirasjon til rollen din Jon?
-------------------------
Jon: Jeg hentet ikke det fra noe sted altså. Det er vel mer det Ole har skrevet som er inspirasjon nok. Og som alltid så blir det jo litt til. Vi prater mye om det, forberder oss så godt vi kan og finner ting som gjør at vi kan skape en karakter. Også utvikler vi den underveis.

Jacob: Er det krevende å spille en karakter som er så aggressiv?
-------------------------
Jon: Jeg syntes ikke det. I det universet her. Det er jo ikke sosialrealisme og da er det greiere å kunne gjøre de tingene. Det er litt sånn larger than life. Og da er det på en måte letter å gjøre det. Det er jo en komedie. Det er jo en lek dette her. På set har vi det alltid gøy. Vi fyrer hverandre opp hele tiden for å holde på en sånn energi som kreves til en den type film som det her. Det skal jo være veldig "på".

Jacob: Hva er planene videre?
-------------------------
Ole: Vi gjorde akkurat siste bilde på en ny film i natt faktisk. Som kommer neste år på samme tid. Med noen av de samme karakterne, bl.a. Jon sin og de to finnene er med. Morten Ramm og Linn Skåber er med og Kristoffer Hivju som gangstersjef. Det handler ikke om travmiljøet, men de er også plassert i et sånt kriminelt undergrunnsmiljø. Wendyeffekten heter den. Denne filmen har litt mer western både musikkscore og litt estetikk. siden jeg påstår og mener at kuskoen er den siste cowboyen, mens neste film foregår på Bøler.

Jacob: Nå som du nevnte musikken. Musikken i filmen var veldig stilig og minnet meg om Tarantino og westernmusikk er det noe du planlagt på forhånd og bedt om?
-------------------------
Ole: Jeg hadde ikke tenkt på Tarantino og at det skulle ligne på det. Jeg hadde veldig lyst til å bruke Pål Jackman som har gjort filmscore. Han har et band som heter Wunderkammer og er en herlig crazy stavengergutt og filmregissør. Han har veldig sånn på skeive, litt sånn cowboy-rock aktig touch på det han lager. Så bare det å velge han så visste jeg at jeg ville få noe i den gaten. Også så vi jo litt film sammen og snakket om preferanser også var det jo helt klart cowboy-tematikk siden det er kusk. Kanskje noe av det er litt sånn Django Unchained.

Jacob: Ja. Hva skal du fremover Jon?
-------------------------
Jon: Jeg skal flere ting. Helt Perfekt kommer. Også skal vi lage Mammon sesong 2.

Alle foto: Håvard Henriksen